سرشماری پرندگان در ۱۴ سایت منابع آبی استان کردستان انجام می شود مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت:سرشماری زمستانه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در منابع آبی استان آغاز شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛اقبال حمیدی اظهار کرد:با شروع پاییز و سرد شدن تدریجی هوا،مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت:سرشماری زمستانه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در منابع آبی استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛اقبال حمیدی اظهار کرد:با شروع پاییز و سرد شدن تدریجی هوا،مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از عرض های شمالی که هوای سردتری دارند بطرف عرض های جنوبی که دمای هوا گرمتر است آغاز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی براساس زمان بندی از دهه دوم دی ماه سال جاری در استان آغاز و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد،افزود:این سرشماری در منابع آبی و سدهای استان به ویژه در تالاب بین‌المللی زریبار مریوان توسط کارشناسان این اداره‌کل،محیط بانان و تعدادی از پرنده شناسان متخصص انجام می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان اضافه کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی به منظور دستیابی به آمار دقیق، تعداد گونه‌ها، ترکیب جمعیتی گونه‌ها،بررسی تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان و اطلاع از شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین بررسی میزان سلامتی زیستگاه‌ها انجام می‌شود.
حمیدی یادآور شد:تالاب زریبار به دلیل برخورداری از شرایط زیستی مناسب، امنیت و آب و غذای کافی، به یکی از زیستگاه‌های امن برای بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است.
وی اظهار کرد:در سرشماری سال گذشته سد سقز با ۱۱ هزار و ۱۶۳ پذیرای بیشترین جمعیت پرنده مهاجر آبزی و کنار آزی بود و تالاب بین المللی زریبار با ۵۷ گونه مختلف پذیرای بیشترین تنوع پرنده بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه تجهیزات مورد استفاده در سرشماری پرندگان شامل دوربین چشمی،تلسکوپ،دوربین فیلمبرداری و قایق موتوری است، اضافه کرد:در مجموع سال ۱۴۰۱ افزون بر ۱۶ هزار و ۶۰۰ قطعه پرنده در کل منابع آبی استان سرشماری شد.
کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار،منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.