۸۹۳ هزار اصفهانی در «پویش ملی سلامت» غربالگری شدند رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سلامت بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان استان اصفهان با دانشگاه علوم پزشکی است و ۸۹۳ هزار اصفهانی در «پویش ملی سلامت» غربالگری شدند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،در نشست خبری به مناسبت پویش ملی […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سلامت بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان استان اصفهان با دانشگاه علوم پزشکی است و ۸۹۳ هزار اصفهانی در «پویش ملی سلامت» غربالگری شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،در نشست خبری به مناسبت پویش ملی سلامت که با حضور حمید گله‌داری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فریبرز خوروش، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب (نورولوژی) در سالن ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برگزار می شد اظهار کرد:فشار خون بالا علامت خاصی ندارد بنابراین اجرای برنامه هایی مانند غربالگری برای شناسایی افرادی که درگیر آن هستند، ضروری است.
وی افزود: پویش ملی سلامت، به این دلیل ایجاد شده است که در وهله اول اهمیت موضوع را به جامعه بیان کنیم و تعدادی از افراد که مشکل فشار خون یا قند دارند و تا الان نمی‌دانستند در جریان قرار بگیرند و دنبال درمان بروند. این جریان ادامه‌دار است و متوقف نخواهد شد. به خصوص فشار خون و قند که با یک دستگاه ساده قابل سنجش است و لازم است همه مردم آن را مورد سنجش قرار دهند.

شیرانی، بر ضرورت اطلاع رسانی رسانه‌ها در این زمینه تاکید کرد و همچنین از مردم خواست تا با مراجعه به مراکز بهداشت در شهرها و روستاهای خود در پویش ملی سلامت شرکت کنند.

وی با بیان اینکه ارتقای سلامت نیازمند تعامل است یادآوری کرد: بازگشتی از عوارض دیابت و فشارخون وجود ندارد. دکتر شاهین شیرانی، افزود: ۲۵ درصد از حوزه سلامت جامعه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و ۷۵ درصد در اختیار سایر بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی است، به عنوان مثال بخش عمده ای از کار مبارزه با بیماری «سالک» به سایر دستگاه ها بازمی‌گردد زیرا عواملی مانند تجمع زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی سبب تکثیر عوامل انتشار آن می شود. 
شیرانی،اظهار کرد: فرق دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت این است که ما علاوه بر وظیفه آموزشی و مدیریت اساتید و دانشجویان، ماموریت حفظ سلامتی مردم را نیز به عهده داریم که وظیفه بسیار سنگینی است، سلامتی از جنینی که در شکم مادر است تا کهن‌سالان همه به عهده ماست و این وظیفه سنگین کمک همه اقشار جامعه را می‌طلبد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: اولویت ما مقابله با بیماری‌های قلبی و عروقی است، و ما نباید فراموش کنیم که در فاجعه کرونا روزانه بیش از ۷۰۰ نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دادند که به کمک مردم این مشکلات حل شد. الان الگوی مرگ و میر در دنیا به قبل از کرونا بازگشته است و بیماری‌های غیر عفونی و غیر واگیردار غالب آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است که در راس آنها بیماری‌های قلبی و عروقی است.

شیرانی، در مورد تنگی رگ های قلب گفت : تنگی رگ‌های قلب از جوانی شروع می‌شود و فکر نکنید که این مشکلات از ۶۰ سالگی آغاز می‌شود، بلکه در آن سن علائم مشکل قلبی بیشتر بروز پیدا می‌کند و حتی علائم آن در سنین کمتر نیز شایع شده است.  مگر در گذشته چیزی به نام پیتزا و فست فود وجود داشت که به این شرایط دچار شویم؟ مگر در گذشته آلودگی هوا به این میزان وجود داشت؟ اینجاست که باید برای نسل جدید پیشگیری کرد.

سپس حمید گله‌داری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و پُرفشاری خون) از ۲۰ آبان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور آغاز و تا پانزدهم دی امسال ادامه داشت. وی در مورد ارتقاء برنامه سلامت خانواده اظهار کرد: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پُرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است، و هدف اجرای پویش ملی سلامت همه افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار زیر ۱۸ سال هستند. حمید گله‌داری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میانگین پوشش جمعیت شهری استان در پویش ملی سلامت تا پنجم دی امسال را ۱۳ درصد اعلام کرد.

حمید گله‌داری، اظهار کرد: طبق شیوه‌نامه وزارت بهداشت دستور داده شد در شهرها و روستاهای کمتر از۲۰ هزار نفر جمعیت که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تشکیل می‌دهد، ۱۰۰ درصد افراد گروه‌های هدف که حدود۹۰۰ هزار نفر هستنند مورد غربال‌گری قرار بگیرند. درصد پوشش جمعیت در پویش ملی سلامت در استان هایی که جمعیت روستایی بیشتری دارند، بالاتر بوده است، و در استان اصفهان ۹۵ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش خدمات سلامت خانواده هستند، و مشکل چندانی در این بخش برای اجرای غربالگری دیابت و فشار خون نداریم. این طرح در شهرها و روستاهای زیر۲۰ هزار نفر با پوشش صددرصد اجرا می‌شود که در استان اصفهان حدود ۹۰۰ هزار نفر را دربرمی‌گیرد.

با اینکه پویش سلامت در شهرهای خوانسار، گلپایگان و شهرضا نیز با پوشش صددرصد اجرا می شود، افزود: در سایر شهرهای استان مقرر است این طرح با پوشش ۷۰ درصد جمعیت اجرا شود. میانگین پوشش جمعیت روستایی استان در پویش ملی سلامت ۴۶ است و در بین جمعیت شهری نیز بیشترین پوشش مربوط به شهرستان گُلپایگان با ۴۱ درصد و کمترین مربوط به کلانشهر اصفهان با ۱۰ درصد است. در استان اصفهان، بیشترین پوشش جمعیت روستایی در طرح پویش ملی سلامت در شهرستان نایین با ۸۰ درصد و کمترین در شهرستان بُرخوار ۳۰ درصد بوده است. حمید گله‌داری، با توجه به آمارهای اعلام شده گفت: از بین افراد غربالگری شده ۱۴۵ هزار نفر( معادل۲۰ درصد ) سابقه فشار خون بالا و ۸۸ هزار نفر( معادل ۱۲ درصد ) سابقه دیابت داشتند.

حدود ۸۹۳ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در استان از ۲۰ آبان تا پنجم دی امسال در «پویش ملی سلامت»، تحت غربالگری دیابت و فشار خون قرار گرفتند، که از این تعداد ۲۳.۵ درصد از جمعیت مورد هدف ما را در پویش ملی سلامت که حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است، تشکیل می‌دهد. در بین افرادی که تاکنون غربالگری شده‌اند ۲۵ هزار نفر( معادل سه درصد ) مشکوک به فشار خون بالا و هشت هزار و ۵۵۰ نفر( معادل یک درصد ) مشکوک به دیابت شناسایی شدند. حدود پنج هزار نفر در سال در این استان دچار سکته مغزی می‌شوند که یک سوم آنها پس از سکته، ناتوانی پیدا می کنن
وی ادامه داد: شناسایی ۸۱ هزار و ۶۰۰ نفر مشکوک به«پری دیابت » (معادل ۱۰ درصد) در بین افراد غربالگری شده، که این تعداد معادل ۱۰ درصد از جمعیت زیر پوشش پویش ملی سلامت تاکنون است و با توجه به اینکه در مرحله پیش دیابت هستند، اگر مراقبت لازم را انجام ندهند تا پنج سال آینده احتمال ابتلای قطعی آنها به دیابت وجود دارد. حمید گله‌داری، در مورد خرید تجهیزات گفت: یک و نیم میلیون نوار گلوکومتر و ۸۰۰ دستگاه فشارسنج برای غربالگری دیابت و فشار خون بالا در استان خریداری شد، که تهیه این تعداد تجهیزات زمانبر و هزینه‌بر بود. حمید گله‌داری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مهمترین چالش‌های بخش بهداشت استان اصفهان را منابع مالی و کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: به ازای هر یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت باید یک مراقب بهداشت داشته باشیم در حالی که این شاخص در اصفهان برای هر سه هزار و ۵۰۰ نفر است.

حمید گله‌داری، ادامه داد: این طرح برای اتباع خارجی نیز اجرا می‌شود، و پویش ملی سلامت در یک هزار خانه و پایگاه بهداشت و مرکز سلامت در شهرها و روستاهای استان و همچنین اماکن عمومی مانند مدرسه ها و مسجدها اجرا می‌شود. حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری استان زیر پوشش خدمات سلامت خانواده هستند، و مشکل عمده ما در اجرای غربالگری دیابت و فشار خون بالا مربوط به شهرها بویژه کلانشهر اصفهان است.

سپس فریبرز خوروش، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب (نورولوژی)، و استاد گروه مغزواعصاب دانشکده علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان استان که امور بهداشتی و درمانی حدود پنج میلیون نفر در ۲۶ شهرستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. فریبرز خوروش، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب (نورولوژی)، در باره مطالعه واکسن کرونا گفت: مطالعاتی در باره واکسن «آسترازنکا» و ارتباط آن با بروز یک نوع خاص از سکته مغزی صورت گرفت اما سایر مباحث مطرح شده در باره واکسن های کرونا، مُستدل و مُستند نیست. وی افزود: با پایین آمدن سن شیوع سکته مغزی، بیماری های قلبی، شایع ترین عامل بروز سکته مغزی است.

لازم به ذکر است، پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ با دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هدف آشنایی عمومی مردم با مشکل دیابت و فشار خون و پیدا کردن بیماران دیابتی یا فشار خون بالا و گروه هدف کلیه افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار در تمامی سنین در سطح استان آغاز شد و تا ۱۵ دی‌ماه سال جاری ادامه خواهد یافت.