خداوند و تمام ملائکه عظمت حضرت رسول را می‌ستایند عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با اشاره به اینکه خداوند و تمام ملائکه عظمت حضرت رسول را می‌ستایند، گفت: در تفسیر کبیر آمده است که حضرت محمد(ص) می‌فرمایند هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد خداوند ده بار بر او صلوات می فرستد. […]

خداوند و تمام ملائکه عظمت حضرت رسول را می‌ستایند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با اشاره به اینکه خداوند و تمام ملائکه عظمت حضرت رسول را می‌ستایند، گفت: در تفسیر کبیر آمده است که حضرت محمد(ص) می‌فرمایند هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد خداوند ده بار بر او صلوات می فرستد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبر هوشیاری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، در دوره اخلاق ویژه کارکنان مرکز بزرگ اسلامی این شهر، در خصوص اهمیت صلوات، اظهار کرد:فرستادن صلوات و درود بر پیامبر اکرم (ص) نمونه‌ای از بزرگداشت آن حضرت است که خداوند متعال ابتدا از صلوات خود و فرشتگان بر آن حضرت خبر می‌دهد و سپس از مؤمنان می‌خواهد برایشان صلوات بفرستند در این راستا در سوره احزاب آمده است «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او درود بفرستید و سلام بگویید و کاملاً تسلیم فرمان او باشید.
وی افزود: امام فخر رازی در تفسیر کبیر می‌فرماید صلوات به معنای دعا کردن است؛ دعای خداوند و ملائکه یعنی تعظیم پیغمبر(ص). دعا برای آل پیامبر یک مقام بسیار ارجمندی را ثابت می‌کند، به همین جهت این دعا را در آخر تشهد نمازها واجب کرده که می‌گوید: «اللهم صل علی محمّد و آل محمّد و ارحم محمّدا و آل محمّد» این مقام برای غیر آل پیغمبر نیست تمام این‌ها دلیل است که محبت به خاندان پیامبر واجب است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با اشاره به اینکه خداوند و تمام ملائکه عظمت حضرت رسول را می‌ستایند، بیان کرد: در تفسیر کبیر آمده است که حضرت محمد(ص) می‌فرمایند هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد خداوند ده بار بر او صلوات می‌فرستد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هوشیاری، عنوان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید صلوات خدا و ملائکه و انسان‌ها به معنای تعظیم و انعطاف مطلق است در واقع در این تفسیر به‌خوبی اشاره‌شده که تمام موجودات فدای وجود پیغمبر (ص) و ایشان گل سر سبد تمام انبیا هستند.
وی گفت: در حدیث نبوی آمده است “حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ” منظور حدیث؛ اتحاد جسمانی امام حسین (ع) با پیامبر(ص) به‌عنوان فرزند آن حضرت، اتحاد روحی و مکتبی امام حسین با پیامبر به‌عنوان حافظ اسلام از انحرافات اموی و نیز اشاره به آگاهی وحیانی پیامبر از ظلم بنی امیه بر امام حسین و هشدار رسول‌الله به جایگاه معنوی امام است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، همچنین در ادامه به مهدی قائم آل محمد اشاره و بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) ۲۵۰ سال قبل از تولد حضرت مهدی می‌فرماید مهدى از فرزندان من است، نامش نام من و کنیه‌‏اش کنیه من است، از نظر اخلاق و خلقت شبیه‌‏ترین مردم به من است، براى او غیبت خواهد بود تا این‌که مردم در آیین‏‌شان دچار گمراهى شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هوشیاری، با اشاره به اینکه مهدویت در اعتقادات تشیع و تسنن جزو قطعیات است، تصریح کرد: مسئله مهدویت و عقیده به مهدی (عج) منتظر در بین مسلمانان اهمیت زیادی دارد و این مطلب اختصاص به شیعه ندارد، بلکه اهل سنت در این موضوع به‌طور عموم با شیعه موافقت دارند و روایات زیادی درباره حضرت مهدی (عج) نقل می‌کنند.
وی به مشترکات تشیع و تسنن در بحث مهدویت اشاره کرد و گفت: حتمی بودن ظهور و قیام حضرت مهدی(عج)، نسب حضرت مهدی(عج) از اهل‌بیت و فرزندان رسول خدا(ص)، از نسل حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، هم‌نام بودن حضرت مهدی عج) با پیامبر(ص) و غیر از مشترکات دو مذهب تشیع و تسنن درباره امام زمان است.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان