معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح سراسری اداره مدرسه توسط دانش‌آموزان، گفت: دانش‌‌آموزان روز ۱۰ اسفند مدیریت مدرسه را بر عهده می‌گیرند.

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی که در تالار وحدت برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای امور تربیتی، اظهار کرد: چالش‌های مهم امور تربیتی شامل گستردگی اهداف و محورهای تربیتی، برداشت‌های متنوع از معنای کار تربیت، روشن نبودن نقش مربی در مدرسه، حجم بالای بخشنامه‌ها بدون رعایت اقتضائات مدرسه و جنسیت دانش‌آموزان، بی‌توجهی به کیفیت و اثربخشی فعالیت‌ها، کمرنگ بودن نقش دانش‌آموزان، کمرنگ بودن نقش تربیتی اولیا و مدیران، چالش مالی و انحصاری کردن تربیت در امور تربیتی است.

وی ادامه داد: بر اساس آن چالش‌ها، محورها مشخص شد که شامل ایجاد گفتمان واحد بر محور تربیت در سند تحول است و کانون تربیت را هویت معرفی کرده است که هویت مجموعه بینش‌ها، گرایش‌ها و صفات حسنه است. از دیگر موارد، کم کردن دغدغه‌های مربیان، تلفیق امور تربیتی و فرهنگی با مسائل آموزشی و برگزاری مسابقات بر پایه کتاب درسی، جدی گرفتن دانش‌‌آموزان و مدیریت دانش‌‌آموزان  از دیگر محورهاست.

باقرزاده با بیان اینکه دانش‌‌آموزان در روز ۱۰ اسفند به صورت سراسری مدیریت مدرسه را با هدف مشارکت فعال دانش‌آموزان بر عهده می‌گیرند، گفت: از دیگر محور فعالیت‌های ما تغییر در نظام ارزشیابی مدیران و معلمان و تخصیص اعتبارات بر اساس ارزشیابی کیفی است و اعتبارات بر اساس عملکرد و سنجش کارها شد.

وی به وضعیت نیروی انسانی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی موجود احصا شد و دوره توانمندی برای آنها پیش‌بینی شد همچنین هیأت‌های اندیشه‌ورز در تمام استان‌ها ایجاد شد و ممانعت از حضور کسانی که انگیزه کافی ندارند در دستور کار قرار گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از کسب مجوز جذب ۱۱ هزار نفر با موافقت رئیس‌جمهور بر اساس جغرافیای نیاز در معاونت پرورشی خبر داد و افزود: این حذب به صورت منطقه‌ای و اطلس نیاز است و در دانشگاه فرهنگیان سهم بیشتری به بخش امور تربیتی و مشاوره داده شد.

وی با بیان اینکه با هزار مربی ارتباط گرفتیم و توانمندسازی آنها را در مدارس و دارالقرآن‌ها انجام دادیم، گفت: طرح استقبال برای مربیان ۱۳۹۸ از دیگر برنامه‌های ما هست که این مربیان مهر سال آینده به طور رسمی وارد آموزش و پرورش شوند

وی به موضوع انسجام همه ارکان داخل و خارج مدرسه اشاره کرد و گفت: طرح اتقان برای توانمندسازی معلمان در حوزه قرآن، در دوره متوسطه هدایت تحصیلی، جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود و جشن فرشته ها نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف و ‌‌خانواده‌ها برگزار شد و منجر به جشن در محضر رهبر معظم انقلاب شد که بسیار دلچسب و خوشایند بود.