وزیر فرهنگ شامگاه جمعه، ۳۰ اردیبهشت ماه در آیین افتتاح تالار مرکزی ارومیه به تلاش برای راه اندازی تالارهای مرکزی سایر استان‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از مجتمع های فرهنگی کشور، نیمه تمام مانده بود و دولت مردمی اعتبار مناسبی برای افتتاح و تکمیل این تالار ها در نظر گرفته است. به گزارش پایگاه […]

وزیر فرهنگ شامگاه جمعه، ۳۰ اردیبهشت ماه در آیین افتتاح تالار مرکزی ارومیه به تلاش برای راه اندازی تالارهای مرکزی سایر استان‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از مجتمع های فرهنگی کشور، نیمه تمام مانده بود و دولت مردمی اعتبار مناسبی برای افتتاح و تکمیل این تالار ها در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،به نقل ازمرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،

محمدمهدی اسماعیلی در این آیین با اشاره به گونه های مختلف اقوام، مذاهب، گویش ها و … در کشور به ویژه استان آذربایجان غربی ادامه داد: کشور ایران از نعمت اقوام مختلف و وحدت اقوام و مذاهب بهره مند است. بنابراین در انتخاب نام این تالار نیز باید به این موضوع توجه داشت.

وی با اشاره به راه‌اندازی تالارهای مرکزی دیگر در استان‌هایی مانند مازندران، اراک و … گفت: بسیاری از این تالارها، نیمه تمام مانده بود و دولت مردمی اعتبار خوبی برای افتتاح و تکمیل این تالار ها در نظر گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی تصریح کرد: برای تکمیل و توسعه و بهره برداری از تالار های فرهنگی و هنری در این سفر نیز بودجه ای اختصاص داده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر خود به سردشت گفت: سردشت نمادی از اتفاقات تاریخی کشور به شمار می آید و در زمان هشت سال دفاع مقدس هزاران زن و مرد مظلوم در این شهر با بمب‌های شیمیایی مسموم شدند و سال ها گرفتار عوارض عملیات شیمیایی دشمن شده اند. بنابراین باید در معرفی این مکان به نسل امروز به ویژه نوجوانان اهتمام داشته باشیم.

وی در عین حال تصریح کرد: اماکنی مانند تالار مرکزی ارومیه باید نشان دهنده شجاعت و هویت ملی باشد و بر این اساس شکل بگیرد و راه اندازی شود. بنابراین از معاون امور هنری و رئیس سازمان سینمایی می خواهم تا در این تالار مجموعه‌های نمایشی برای اجرای نمایش و فیلم سینمایی ایجاد کنند.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در سفرهای رئیس جمهور به استان ها، بودجه ای نیز برای تکمیل تالارهای مرکزی استان ها در نظر گرفته شده و این گونه تالارها باید در خدمت اهداف والای هنر انقلاب اسلامی و کانون جوشان هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی باشد. بنابراین باید به گونه‌ای این تالارها راه‌اندازی شود تا در تراز فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کثرت فرهنگ ایرانی در زبان ها و گویش های مختلف گفت: وحدت گویش ها، زبان ها و اقوام مختلف ایرانی نشان دهنده وحدت میان مردم ایران در سراسر کشور است و این وحدت، رنگین کمان زیبایی را خلق کرده است و همه نسبت به آن حس تعلق داریم.

وی در ادامه گفت: نظریه ایجاد پهلوی اول و دوم، هویت زدایی اسلامی و دینی بود و هنر حضرت امام خمینی (ره) این بود که این نظریه و تئوری را از بین برد و استقلال ایران را ایجاد کرد و ما امروز میراث دار هویت ایران اسلامی هستیم.

اسماعیلی در ادامه به افتخارات کشور ایران در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اگر کسی می‌خواهد درباره عظمت ایران صحبت کند، نمی‌تواند در مورد افتخارات دوران هشت سال دفاع مقدس نیز سخن نگوید، نمی‌تواند درباره شهید باکری ها و … احساس دین نداشته باشد. بنابراین راه اندازی سالن ها و تالارهای فرهنگی هنری مانند تالار مرکزی ارومیه باید محلی برای ترویج هویت ایرانی اسلامی با همه ابعاد آن باشد. هنر های وارداتی که با تاریخ فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی سنخیتی ندارد نباید ترویج یابد و باید با دقت در این زمینه عمل کنیم.
اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: ما ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه داریم. در مقابل اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شانی جز خدمتگزاری نداریم؛ با این حال در حوزه محتوا نیز مراقب این هستیم که مطابق با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی تولید شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در عین حال تصریح کرد: بنابراین در چنین تالار هایی باید نماد هایی از عظمت فرهنگ ایرانی اسلامی اجرا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به متن حکم معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در متن حکم آقای سالاری معاون امور هنری وزارتخانه بر پیام حضرت امام (ره) به هنرمندان در شهریور ۱۳۶۷ به عنوان مبنای کار این معاونت تاکید داشتم. حضرت امام در آن پیام بر مقابله با سلطه و استبداد از طریق هنر تاکید داشتند و فرمودند که هنر باید ابزاری برای فریاد ندای مظلومان جهان باشد.

وی ادامه داد: جامعه و نسل امروز نسبت به چهار دهه قبل مومن تر شده است و نسل امروز قابل احترام هستند چرا که تربیت یافته مکتب حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستند. شهیدانی مانند شهید حججی نمونه های نسل امروز هستند که باید به آن ها احترام گذاشت.

وی در ادامه افزود: در تالارهای فرهنگی و هنری از جمله تالار مرکزی ارومیه علاوه بر اجرای موسیقی نمایش و فیلم و … باید محلی نیز برای کتابفروشی در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری با اشاره به ضرورت توجه به سینما سیار نیز گفت: باید سینما سیار در مناطق نیز تقویت شود. بودجه خوبی را برای توسعه سینما سیار ها در نظر گرفته‌ایم. امروز موسیقی و فیلم و سریال مصرف فرهنگی بالایی در کشور دارد و باید از این فرصت بهره برد. اگر موسیقی خوب تولید شود به دلیل علقه ای که نسبت به آن وجود دارد، منجر به ایجاد تعالی می شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم راه اندازی تالارهاب فرهنگی هنری در استان ها، محلی برای ظهور و بروز استعداد های جدید فرهنگی و هنری نسل امروز در استان باشد.