بعد از دو سال وقفه به‌دلیل شیوع کرونا، کاروان‌های حج و زیارت کم‌کم بار سفر می‌بندند. گرچه زمان زیادی از اعلام ظرفیت حج ۱۴۰۱ توسط کشور عربستان نمی‌گذرد، اما مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر واکسیناسیون پیش از سفر و دیگر اقدامات لازم را تدارک دیده و حالا اولین تیم پزشکی این مرکز هم […]

بعد از دو سال وقفه به‌دلیل شیوع کرونا، کاروان‌های حج و زیارت کم‌کم بار سفر می‌بندند. گرچه زمان زیادی از اعلام ظرفیت حج ۱۴۰۱ توسط کشور عربستان نمی‌گذرد، اما مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر واکسیناسیون پیش از سفر و دیگر اقدامات لازم را تدارک دیده و حالا اولین تیم پزشکی این مرکز هم به عربستان اعزام شده‌اند تا پیش از رسیدن اولین کاروان‌های ایرانی به عربستان، در مراکز درمانی و درمانگاهی مستقر شوند. مرکز حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ماموریت‌های مختلفی در مراسم حج دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی هلال احمر استان اصفهان ،ماموریت‌های مرکز حج و زیارت از هفته‌ها قبل از آغاز موسم حج آغاز می‌شود؛ انجام معاینات پیش از حج برعهده این مرکز گذاشته شده است. دکتر «طاهر درودی»، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر می‌گوید: «استطاعت بدنی، رکن مهم واجب بودن حج تمتع برای هر فردی است و حج واجب از گردن هر فردی که توان بدنی لازم را نداشته باشد، ساقط می‌شود. اهمیت این موضوع باعث شده تا معاینات پیش از حج تمتع به مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر سپرده شده است.»

دشوار بودن فرایض و اعمال حج و دشواری این سفر یک‌ماهه، به اهمیت تشخیص این توانایی بدنی اضافه کرده است. برای همین است که به گفته درودی،‌ زائرانی که استطاعت حضور در مراسم حج را نداشتند در یک کمیسیون، مجددا مورد بررسی قرار گرفتند و از اعزام اشخاصی که بیماری سرطان فعال، بیماری قلبی پیشرفته، زنان باردار و بیماران اعصاب و روان و افرادی که تست اعتیاد مثبت داشتند، جلوگیری شده است.

واکسیناسیون حجاج

واکسیناسیون حجاج یکی دیگر از وظایفی است که بر دوش جمعیت هلال‌احمر گذاشته شده است. مننژیت، یکی از مهم‌ترین واکسن‌هایی است که هرسال توسط هلال‌احمر تامین و در اختیار استان‌ها قرار داده می‌شود تا قبل از اعزام زائران به حج، تزریق شود. «سیدعلی مرعشی» رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت می‌گوید: «روند واکسیناسیون مننژیت از هفته گذشته در استان‌های مختلف آغاز شده است. امسال تقریبا ۴۰ هزار نفر به حج اعزام می‌شوند که واکسن مننژیت موردنیاز این حجاج توسط هلال‌احمر تهیه شده است.»

عربستان سعودی امسال دستورالعمل خاصی برای حجاجی که وارد این کشور می‌شوند، تهیه کرده و در اختیار کشورهای میهمان قرار داده است. در این دستورالعمل که امسال به‌دلیل شیوع کرونا سختگیرانه‌تر از همیشه تدوین شده است، ایران یکی از ۲۶ کشوری است که حجاج آن باید واکسن فلج اطفال را دریافت کرده باشند.

علاوه بر این واکسن، تزریق حداقل دو دوز واکسن کرونا که مورد تایید کشور میزبان باشد هم برای حجاج الزامی است. مرعشی می‌گوید: «پیگیر روند واکسیناسیون کرونا برای حجاج ایرانی که امسال عازم حج می‌شوند، نیز هستیم تا این کار با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود. حجاجی که واکسنی به غیر از این سه مورد را تزریق کرده‌اند، واکسینه خواهند شد تا بدون مشکل به حج اعزام شوند.»

تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی

حالا که داروهای مسکن و کدئین‌دار به همراه لیست ۱۴ قلمی، در دسته داروهای ممنوعه در فرودگاه عربستان قرار گرفته است، مرکز پزشکی حج و زیارت اقلام دارویی موردنیاز را به‌صورت عمومی به مراکز درمانی ایرانیان ارسال می‌کند. همچنین به رسم هرسال، محموله‌های دارو و تجهیزات پزشکی موردنیاز مراکز درمانی ایرانیان و تیم‌های پزشکی به شهرهای مکه و مدینه ارسال می‌شود.

مراکز درمانی و بیمارستانی ایرانیان در حج امسال هم فعال شده و تجهیزات و امکانات لازم به این مراکز ارسال شده است؛ از تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات پزشکی گرفته تا امکانات تخصصی مثل تجهیزات اتاق‌عمل، یونیت دندان‌پزشکی و… .

به گفته مرعشی اولین تیم پزشکان داوطلب حج و زیارت هم که شامل ۴۵ پزشک عمومی، متخصص، پرستار و کادر بیمارستانی است به عربستان اعزام شده‌‌اند. مرعشی می‌گوید: «در تمام مراکزی که حجاج ایرانی اقامت‌واسکان دارند، تیم‌های پزشکی هم حضور خواهند داشت.

خوشبختانه امکانات خوبی فراهم شده و به ازای هر ۴۰۰ زائر یک پزشک نیز اعزام می‌شود که در حدود ۹۵ نفر است. علاوه بر این ۱۲۳ پزشک در حوزه‌های مختلف نیز در مرکز درمانی مکه حضور دارند تا به زائران خدمت‌رسانی کنند.»

به گفته مرعشی طبق آمار ارایه‌شده توسط پرونده‌های سلامت الکترونیک زائران حج امسال، بیماری دیابت و فشارخون، بیشترین آمار را در میان زائران تمتع ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است. علاوه بر آن به‌دلیل گرمای بیش از حد، پیش‌بینی می‌شود مراکز درمانی حج و زیارت مراجعات بالایی در رابطه با گرمازدگی داشته باشند.

مرعشی در این‌باره می‌گوید: «تمهیداتی برای مقابله با گرمازدگی زائران در دستور کار قرار گرفته است و فیلم‌های آموزشی برای حجاج به نمایش درمی‌آید. به حجاج توصیه می‌شود در گرما و آفتاب کمتر به بیرون مراجعه و در زمان‌هایی که مشکل شرعی ندارد، از چتر استفاده کنند. زائران ضرورت دارد تا از مایعات به‌وفور استفاده کنند و داروهای مخصوص خود را به اندازه ۴۰ روز به همراه داشته باشند.»

پوشش درمانی توسط مرکز پزشکی حج و زیارت تنها مختص حج تمتع نیست و طبق وظایف محول‌شده به این مرکز، پوشش درمانی و تامین تجهیزات پزشکی و دارویی برای زائران در اربعین هم فراهم است.

حج تمتع ۱۴۰۱ به روایت اعداد

۲۸۰ پزشک و کادر درمانی، پوشش درمانی حج امسال را برعهده دارند.

۴۵ نفر، به‌عنوان نخستین تیم پزشکی حج به عربستان‌سعودی اعزام شدند.

۴۰ هزار حاجی امسال عازم سفر تمتع می‌شوند که واکسیناسیون آنها توسط هلال‌احمر انجام می‌شود.

۱۲۳ پزشک در مراکز درمانی و بیمارستانی مکه مستقر می‌شوند.

۱ پزشک به ازای هر ۴۰۰ زائر، در حج امسال حضور دارند.

۷۲ ساعت قبل از اعزام یا کمتر، زمان موردتایید تست پی‌سی‌آر حجاج در فرودگاه‌های عربستان است.

۵۰ تا ۶۵ سال، سن اغلب زائران حج تمتع امسال را تشکیل داده است.

۱۴ قلم دارو و مسکن، در فهرست اقلام ممنوعه برای حجاج قرار دارد. ازجمله مسکن‌های کدئین‌دار.

۵۰ زائر ایرانی زیر ۱۸ سال در حج امسال حضور دارند.

۶ سال، سن کوچک‌ترین حاجی ایرانی امسال است.

۱۲۰ تن دارو به‌صورت سالانه توسط مرکز پزشکی حج و زیارت برای استفاده زائران ایرانی به کشورهای عربستان و عراق ارسال می‌شود.

۴۵۰ نوع دارو، تنوع دارویی این محموله‌ها را تشکیل می‌دهد.

۱۰ نوع واکسن کرونا در دستورالعمل‌های ارایه‌شده در حج امسال موردتایید عربستان‌سعودی است.

۳ واکسن سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک، در فهرست واکسن‌های موردتایید عربستان برای زائران است که در ایران تزریق شده.

۲ دوز واکسن، حداقل میزان واکسنی است که هر زائر حج امسال باید تزریق کرده باشد.