تولید ارقام جدید توت‌فرنگی در کردستان/توسعه کشت توت فرنگی در ایران نتیجه همت توت فرنگی کاران کردستانی است معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشت توت فرنگی در ایران نتیجه همت و پشتکار و سخت کوشی توت فرنگی کاران استان کردستان است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ محمد مهدی […]

تولید ارقام جدید توت‌فرنگی در کردستان/توسعه کشت توت فرنگی در ایران نتیجه همت توت فرنگی کاران کردستانی است

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشت توت فرنگی در ایران نتیجه همت و پشتکار و سخت کوشی توت فرنگی کاران استان کردستان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ محمد مهدی برومندی روز جمعه در جشنواره توت فرنگی در روستای شیان از توابع شهرستان سنندج ضمن تقدیر وتشکر از بانیان برگزاری این جشنواره، اظهار کرد:
سالانه ۹ میلیون تن توت فرنگی در دنیا تولید و بیش از ۱۲۰هزار تن نیز در کشور تولید می شود که ۶۰ درصد آن توسط توت فرنگی کاران استان کردستان تولید میشود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد ارزآوری کشاورزی مربوط به بخش باغبانی است، اضافه کرد: کردستان در تولید و امنیت غذایی از استان های پیشرو کشور است به گونه‌ای که سالانه سه میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگرچه این استان در حوزه زیرساختی با مشکلاتی مواجه است و فعالیت در اراضی شیب‌دار و جغرافیای کوهستانی کردستان شجاعت و سخت کوشی نیاز دارد، ولی باغداران این منطقه سرآمد باغداران ایران هستند.

وی توسعه کشت توت فزنگی کشور را متعلق به کردستان و نتیجه سخت‌کوشی وتلاش توت فرنگی کاران این استان دانست و اظهار کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و دانشگاه کردستان در تولید و توسعه کشت این محصول تاثیرگذار بودند.

در سال جاری، چند برابر اعتبارات سال گذشته به بخش سیروان، اختصاص می‌یابد تا وضعیت روستاهای آن رونق یابد

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان نیز ظهر امروز در چهارمین جشنواره توت‌فرنگی روستای شیان اظهار داشت: این برنامه جشن شکرگذاری وجود چنین نعمتی در استان است که موجب درآمدزایی و اشتغال روستاییان ما شده، لذا تلاش برگزارکنندگان این مراسم قدردانی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه توت‌فرنگی سنندج در ایران شهره عام وخاص دارد، افزود: برای جذب صنعت و توسعه گردشگری و… مردم. از نام توت‌فرنگی سنندج استفاده می‌کنند که این افتخار برای ما است.

زارعی کوشا افزود: سال گذشته وعده دادیم در حوزه صنایع تبدیلی و سردخانه حرکت و اقدام اساسی صورت گیرد  که امروز این وعده محقق شد و ظرفیت سردخانه‌ای استان در سال گذشته ۵۰ هزار تن بوده است اما اکنون ظرفیت سردخانه‌ای  به ۷۰ هزار تن رسیده، هم چنین قریب به ۲۵۰ هزار تن ظرفیت در حوزه صنایع تبدیلی نیز صورت گرفته است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه هدف ما انجام فرآوری محصولات در خود استان است، تاکید کرد: ارزش افزوده فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات باید به مردم استان برسد لذا برای ساماندهی روستای شیان اقداماتی انجام شده است.

ارقام جدید توت‌فرنگی با کیفیت و طعم مطلوب توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان تولید و بزودی معرفی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در ادامه این جشنواره گفت: ارقام جدید توت‌فرنگی با کیفیت و طعم مطلوب توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان تولید و بزودی معرفی می‌شود.

پیمان اسکندری اظهار کرد: کردستان با تولید ۶۵ هزار تن توت‌فرنگی در سال رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: کسب رتبه برتر در تولید توت فرنگی و حفظ این جایگاه حاصل تلاش کشاورزان استان به ویژه کشاورزان سختکوش بخش سیروان سنندج است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه سهم شهرستان سنندج از تولید سالانه ۶۵ هزار تن توت فرنگی در استان بالغ بر ۴۰ هزار تن است،افزود: بیش از ۲۰ هزار تن توت‌فرنگی هر ساله در بخش سیروان سنندج تولید می‌شود که این روند کردستان را به پایتخت توت‌فرنگی ایران تبدیل کرده است.

اسکندری افزود:در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار بهره‌بردار در سطح استان در زمینه تولید این محصول توت فرنگی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه ارقام جدید توت‌فرنگی در کیفیت و طعم مطلوب توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان تولید و بزودی معرفی می‌شود، افزود:محققان مرکز تحقیقات استان با انجام پژوهش‌هایی موفق به معرفی ارقامی از توت‌فرنگی با ماندگاری و طعم مطلوب شده‌اند.

وی بالابودن ظرفیت بخش باغبانی در صنعت کشاورزی استان را یادآوری کرد و گفت: کشاورزان کردستانی به لحاظ علمی هم در بالاترین سطح مهارتی قرار دارند و این مسئله موجب تولید محصولات با کیفیت در این استان شده است.

وی به برخی اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای ارتقای سطح توانایی کشاورزان و افزایش تولید محصولات مختلف به ویژه توت فرنگی گریزی زد و گفت:  پرداخت تسهیلات بلاعوض برای نصب سیستم آبیاری نوین، پرداخت یارانه خرید و تولید نشاء و ترویج و آموزش در مزرعه از اقدامات حمایتی سازمان جهاد کشاورزی در راستای کشت توت‌فرنگی است.

اسکندری در ادامه اعلام کرد: از سال گذشته تاکنون ظرفیت سردخانه‌ای استان از ۳۵ هزار تن به ۷۰ هزار تن ارتقا پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی در کردستان است و در این راستا با حمایت مسئولان ارشد استانی و پیگیری‌های مکرر توانسته‌ایم به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، بیش از ۲۱۵ هزار تن صنایع تبدیلی در شهرستان مریوان ایجاد شده که بستری برای رونق بیشتر تولیدات باغی در این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۵۵ هزار تن محصولات باغی در استان کردستان تولید می‌شود، عنوان کرد: با توجه به تولید این میزان محصول با تاکیدات مسئولان ارشد استان ظرفیت‌هایی در بخش صنایع تبدیلی ایجاد خواهیم کرد تا خلاءها در این زمینه جبران شود.

اسکندری خاطرنشان کرد: در کنار ظرفیت سردخانه‌ای که در سطح استان ایجاد شده، ۲۱ زنجیره سردخانه نیز واگذار شده است.