وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: این وزارتخانه با افزایش کیفیت محصولات جاری، افزایش تولید محصولات مربوط به پلتفرم‌های جدیدتر و توسعه پلتفرم‌های جدید اقتصادی برای عموم اقشار مردم، به دنبال افزایش کیفیت تولید خودرو است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایرنا، مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ […]

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: این وزارتخانه با افزایش کیفیت محصولات جاری، افزایش تولید محصولات مربوط به پلتفرم‌های جدیدتر و توسعه پلتفرم‌های جدید اقتصادی برای عموم اقشار مردم، به دنبال افزایش کیفیت تولید خودرو است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایرنا، مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به گزارش یکی از روزنامه‌ها با عنوان «انتقاد نمایندگان مجلس از کیفیت نازل خودروهای داخل/ تا کی مردم باید تاوان ارابه‌های مرگ و مافیای خودرو را بدهند» جوابیه‌ای منتشر کرد.

متن جوابیه به این شرح است: پایین بودن کیفیت برخی از محصولات داخلی به‌طور عمده به دلیل قدیمی بودن پلتفرم ها است و برای دستیابی به محصولات با کیفیت باید پلتفرم های خودرویی به روز داشته باشیم تا محصولات جدید را براساس آنها توسعه دهیم. در وزارت صمت برای افزایش کیفیت محصولات برنامه هایی وجود دارد که از جمله آنها افزایش کیفیت محصولات جاری، افزایش تولید محصولات مربوط به پلتفرم‌های جدیدتر و توسعه پلتفرم‌های جدید اقتصادی برای عموم اقشار مردم قابل اشاره است.
برنامه هایی در وزارت صمت در بخش افزایش کیفیت محصولات جاری وجود دارد که شامل تشکیل جلسات هفتگی ارتقای کیفیت محصولات است. در این جلسات اشکالات محصولات جاری براساس گزارش شرکت‌های بازرسی کیفیت همچنین خدمات پس از فروش و گزارش های خودروسازی و رضایت مندی و شکایت مشتری بیان می‌شود. در این جلسات ارتقای کیفیت خودرو هدفگذاری می شود که دستیابی به آنها در حال پایش است.
همچنین آزمون های بیشتری برای کنترل محصولات خودروسازی در حال تدوین است؛ برای مثال آزمون‌های پیمایش و قابل اعتماد پس از تولید یک خودرو به صورت نمونه برداری انجام می شود و یک محصول خودرویی تا ۸۰ هزار کیلومتر پیمایش می شود و همه عیوبی که ممکن است در این میزان پیمایش پیش بیاید شناسایی شده و برای اصلاح آنها اقداماتی انجام می‌شود.
موضوع دوم، افزایش تولیدات مربوط به پلتفرم های جدید است. در شرکت های خودروسازی در حال حاضر پلتفرم هایی وجود دارد که نسبت به پلتفرم های قدیمی تر، جدیدتر محسوب می شوند و دارای کیفیت بالاتری هستند که لازم است تیراژ این محصولات در خودروسازی افزایش یابد تا قیمت آنها به صورت متناسبی اقتصادی شود. در حال حاضر برنامه افزایش تولید محصولات براساس پلتفرم های جدید نیز در برنامه وزارت صمت قرار دارد.
از همه مهمتر دست یافتن به پلتفرم های جدید برای عموم اقشار است. یک پلتفرم اقتصادی به این معنی است که در مسائل مهندسی موضوعی مطرح است تحت عنوان بهینه سازی، در بهینه سازی یک تابع به عنوان هدف در نظر گرفته می شود و مهندسی به گونه ای انجام می‌شود که آن تابع هدف کمینه شود و به این فرایند بهینه‌سازی گفته می شود.
اهداف مختلفی برای توابع وجود دارد از جمله توابع مربوط به عملکرد و کیفیت خودرو و توابع مربوط به قیمت خودرو. در مهندسی مقتصدانه توابع هدف باهم متضاد هستند یعنی اینکه اگر به دنبال افزایش کیفیت خودرو باشیم قیمت هم افزایش می باید و اگر به دنبال کاهش قیمت باشیم کیفیت کاهش پیدا می کند. یک مهندسی مقتصدانه به دنبال این است که قیمت را به گونه ای کاهش بدهد که کیفیت دچار تنزل نشود. در یک مهندسی مقتصدانه دنبال طراحی محصولی هستیم که با کمترین قیمت به بازار عرضه شود در عین حال به اندازه کافی کیفیت داشته باشد به این خودرو، خودروی به اندازه خوب گفته می‌شود. در مرحله طراحی مسائلی مانند میزان مواد استفاده شده در خودرو در قسمت بدنه فلزی و در سایر قسمت ها، تعداد قالب استفاده شده درخودرو در قسمت بدنه فلزی و سایر قسمت ها، می تواند در قیمت تمام شده محصول به صورت قابل توجهی افزایش یا کاهش ایجاد کند.
با یک مهندسی مقتصدانه می توان به محصولاتی دست پیدا کرد که به اندازه کافی خوب باشد و در اختیار عموم مردم قرار داد. البته دستیابی به این پلتفرم در کوتاه مدت ممکن نیست حداقل زمانی یک سال تا یک سال و نیم فرصت نیاز دارد تا محصولات مرتبط با این مهندسی مقتصدانه در اختیار مردم قرار گیرد با آینده محصولات با کیفیت توسط خودروسازان به مردم عرضه شود.