وجود مبارک پیامبر مکرم اسلام (ص) نه تنها برای مسلمانان و مومنان، که بنا بر آیات قرآن کریم، رحمتی برای همه عالمیان است و امروز در زادروز فرخنده رسول مهربانی و سلاله پاکش حضرت امام جعفر صادق (ع)، رایحه ناب گل محمدی، فضای شهر مشهد مقدس را آکنده و مشام جان عاشقانش را پر کرده […]

وجود مبارک پیامبر مکرم اسلام (ص) نه تنها برای مسلمانان و مومنان، که بنا بر آیات قرآن کریم، رحمتی برای همه عالمیان است و امروز در زادروز فرخنده رسول مهربانی و سلاله پاکش حضرت امام جعفر صادق (ع)، رایحه ناب گل محمدی، فضای شهر مشهد مقدس را آکنده و مشام جان عاشقانش را پر کرده است.

ایام حدفاصل ۱۲ ربیع الاول، سالروز ولادت حضرت محمد (ص) به روایت اهل سنت تا ۱۷ ربیع الاول، زادروز پیامبر مکرم اسلام (ص) به روایت شیعه، با ابتکار حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، همزمان با هفته وحدت و ایام ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) صحن و سرای حرم مطهر رضوی به عنوان محور جشنهای این ایام، برای حضور زائران و مجاوران آذین‌بندی، چراغانی و گل‌آرایی شده است.

گوشه و کنار سرای بهشتی حرم منور رضوی با گل‌های تازه، کتیبه‌های رنگی و ریسه‌های چشم‌نواز آذین‌بندی شده و این بر رنگ و بوی عیدانه ایام ولادت حضرت محمد مصطفی(ص) و امام صادق(ع) افزوده شده است و در چنین فضایی زائران و مجاوران برای عرض تبریک و شادباش به حرم مطهر مشرف می‌شوند.

تاریخچه برگزاری جشن در سالروز میلاد پیامبر(ص) به قرون‌ چهارم و پنجم قمری برمی‌گردد و احمدبن علی مقریزی، تاریخ‌نگار قرن نهم قمری از رواج جشن‌ میلادالنبی(ص) در حکومت فاطمیان (۲۹۷-۵۶۷ ق) در مصر یاد کرده است.

نورافشانی شهر مشهد

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: برای هفته وحدت برنامه‌هایی با مشارکت مساجد، هیاتها و مجموعه‌های مختلف پیش‌بینی شده است.

یوسف اسماعیل زاده افزود: نورافشانی در شب میلاد حضرت رسول (ص) در هشت نقطه شهری از برنامه‌های ما برای هفته وحدت بود که دیشب انجام شد.

گل آرایی با ۲۵ هزار شاخه

بنا بر اعلام مسوولان خدمات زائران حرم مطهر رضوی، گل‌آرایی ایام میلاد خاتم الانبیا(ص) در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با استفاده از حدود ۲۵ هزار گل شامل ۱۷ هزار بوته گل داوودی و کلم زینتی و هشت هزار شاخه گل تازه با مشارکت تولیدکنندگان و ناظران گل و گیاه کشور از شهرهایی همچون محلات، اصفهان و تهران انجام شده است. 

در این ایام همچنین گل‌آرایی صحن پیامبر اعظم(ص) به ویژه در اطراف نماد گنبد خضراء با بوته‌های گل به طور خاص انجام شده است و مجموعه‌های گل در صحن‌های مختلف پیرامونی غدیر، کوثر و امام حسن مجتبی(ع) و همچنین مبادی ورودی حرم مطهر به چشم می‌خورد. آب‌نماهای صحن‌های آزادی، جمهوری اسلامی و گوهرشاد نیز با گل‌های تازه، حال و هوای خاصی به خود گرفته است. 

نصب ریسه‌ها و کتیبه‌های رنگی

به مناسبت گرامی‌داشت این روز مبارک، در صحن‌های مختلف حرم مطهر رضوی کتیبه‌های مناسبتی بزرگ بر بالای ایوان‌های طلای صحن‌های انقلاب اسلامی و آزادی با عبارت‌های “یا خاتم النبیین” و “یا محمد(ص)” و ” یا صادق آل محمد” نصب شده است. 

کتیبه‌های عمودی “عید مبارک” نصب شده در گوشه و کنار حرم مطهر نیز فرارسیدن این ایام را به محبان امام هشتم(ع) شادباش و تبریک می‌گویند. در این میان، صحن پیامبر اعظم(ص) با اهتزاز پرچم‌های رنگین بر لبه پشت بام‌ها و میانه صحن، رنگ و بوی عیدانه خاصی به خود گرفته است.

ویژه برنامه‌های شام میلاد حضرت رسول(ص)

آیین شام میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) نیز از ساعت ۱۸ امشب در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، در این آیین پس از قرائت زیارت امین‌الله، آیت الله محسن اراکی درباره سبک و سیره نبوی به ایراد سخن می‌پردازد و در ادامه نیز زیارت جامعه کبیره قرائت خواهد شد.

دعوت از خانواده شهید مدافع امنیت “رسول دوست محمدی”، دکلمه‌خوانی نوجوانان پایان بخش این مراسم خوهد بود.

آیین جشن شب ولادت پیامبر اسلام(ص) نیز دیشب در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. قرائت زیارت امین الله، شعرخوانی و مداحی، اجرای سرود و قرائت دعای توسل، مدیحه سرایی و دکلمه خوانی و سخنرانی از جمله برنامه های این آیین بود.

در شرایط حساس کنونی که دشمن هجمه های زیادی را علیه پیامبر (ص) و مقدسات اسلامی وارد می‌کند، برگزاری این جشنها و آیینها همراه با سخنرانی های بصیرت افزا، نقش مهمی در تقویت وحدت اسلامی ایفا خواهد کرد.