استاندار کرمان گفت:با حذف ارز ترجیحی کاشت برخی محصولات همچون کلزا صرفه اقتصادی پیدا کرده است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صداوسیمای کرمان، محمدمهدی فداکار در همایش و نشست هم اندیشی الگوی کشت محصولات کشاورزی جنوب استان گفت:تغییر الگوی کشت در جنوب این استان ضرورتی قطعی است که برای این کار […]

استاندار کرمان گفت:با حذف ارز ترجیحی کاشت برخی محصولات همچون کلزا صرفه اقتصادی پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صداوسیمای کرمان، محمدمهدی فداکار در همایش و نشست هم اندیشی الگوی کشت محصولات کشاورزی جنوب استان گفت:تغییر الگوی کشت در جنوب این استان ضرورتی قطعی است که برای این کار باید وحدت نظر و اقناع اتفاق بیافتد و به مرور در افق چند ساله اجرا شود.

وی افزود: تمام بخش‌ها برای تغییر الگوی کشت باید پای کار بیایند و این مهم نیاز به برنامه ریزی و ارزیابی‌های سالانه دارد و با حذف ارز ترجیحی کاشت برخی محصولات همچون کلزا صرفه اقتصادی پیدا کرده است.

استاندار کرمان گفت: بخش‌های بانک و بیمه را هم در برنامه‌ریزی برای تغییر الگوی کشت باید پای کار بیاوریم تا ریسک این کار را کاهش دهیم و دولت برای مجموعه‌های گلخانه‌ای گازکشی کرده بنابراین به جای گازوئیل از گاز استفاده شود که مزایای بیشتری هم دارد.

در این نشست برخی از کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی جنوب کرمان نیز مشکلات خود را بیان کردند، نگرانی در مورد ایجاد تعرفه بر روی محصولات گلخانه‌ای صادراتی، ضرورت ایجاد کارخانه‌های فرآوری کشاورزی، مشکل نبود زیرساخت‌ها برای آب و محدود کردن سوخت و آب کشاورز، معضل حمله مگس مدیترانه ای، ضرورت ارتباط بیشتر کارشناسان کشاورزی با کشاورزان از طریق حضور فیزیکی در زمین‌ها برخی از موارد مطرح شده از سوی کشاورزان و باغداران جنوب کرمان در این نشست بود.