اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت، برنامه احتمالی آموزش خلبان‌های اوکراینی برای به پرواز درآوردن جنگنده‌های اف-۱۶ پیامی به روسیه است تا روی پیروزی در جنگ اوکراین شرط نبندد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از رویترز، شولتس که برای حضور در نشست سران گروه هفت (جی ۷) به هیروشیمای ژاپن رفته است، گفت […]

اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت، برنامه احتمالی آموزش خلبان‌های اوکراینی برای به پرواز درآوردن جنگنده‌های اف-۱۶ پیامی به روسیه است تا روی پیروزی در جنگ اوکراین شرط نبندد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از رویترز، شولتس که برای حضور در نشست سران گروه هفت (جی ۷) به هیروشیمای ژاپن رفته است، گفت که روسیه حتی اگر روی طولانی شدن جنگ اوکراین حساب کرده باشد نباید انتظار پیروزی داشته باشد.

شولتس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد که گروه هفت به «سرمایه‌گذاری‌های بزرگ» خود در چین ادامه خواهد داد.

هر چند متحدان غربی وعده‌ای برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین نداده‌اند اما یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده جمعه گفت که واشنگتن از برنامه مشترک آموزش خلبان‌های اوکراینی برای استفاده از هواپیماها حمایت می‌کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت بایدن در هفته‌های اخیر با مخابره پیام به متحدان اروپایی خود، اعلام کرده که واشنگتن به آنها اجازه صدور جنگنده‌های اف-۱۶ را می‌دهد.

تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله هلند که جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی را در اختیار دارند، برای صادرات برخی از این هواپیماها به اوکراین ابراز تمایل کرده اند. اما واشنگتن بر اساس قوانین صدور مجوز صادرات باید قبل از هرگونه تلاش متحدان برای ارائه جنگنده‌های آمریکایی به کی‌یف، موافقت خود را با این موارد اعلام کند.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه با هشدار به غرب گفت، طرح ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین نشان می‌دهد غربی‌ها به جای تلاش برای حل درگیری‌ها، تشدید تنش را انتخاب می‌کنند و این اقدام «خطرات زیادی» دارد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای جداگانه گفت: آمریکا ادعا می‌کند که جنگنده‌های اف-۱۶ تنها به شرطی در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد که از آنها برای حمله به روسیه استفاده نشود، اما این ادعا تنها جامعه بین‌المللی را گمراه می‌کند.

زاخارووا همچنین آمریکا را به آغاز «جنگ ترکیبی نه تنها علیه روسیه بلکه علیه کل منطقه» متهم کرد.