نمایش میدانی «جهان‌بانو» روایتی جذاب از زندگی بانوانی است که از ابتدای تاریخ، جهان را ساخته‌اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از حوزه تئاتر گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در این شبهای سرد پاییزی، بوستان ولایت تهران میزبان جمعیت گسترده ای از خانواده‌هایی است که به تماشای «جهان‌بانو» نشسته‌اند. همان‌گونه که از اسم […]

نمایش میدانی «جهان‌بانو» روایتی جذاب از زندگی بانوانی است که از ابتدای تاریخ، جهان را ساخته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از حوزه تئاتر گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در این شبهای سرد پاییزی، بوستان ولایت تهران میزبان جمعیت گسترده ای از خانواده‌هایی است که به تماشای «جهان‌بانو» نشسته‌اند.

همان‌گونه که از اسم نمایش پیداست جهانی که بانوان خالق آن هستند و از ابتدای خلقت تا به امروز آغازگر و هستی بخش شده اند. جهان بانو روایتی از زنانی است که تاریخ با وجود آنها از گذرگاه های سخت عبور کرده و به امروز رسیده از نقش حوا در ابتدای خلقت تا تحمل هاجر بر مصائب، از دل کندن مادر حضرت موسی(ع) و انداختنش به نیل تا محبت آسیه و اقرارش به یکتایی خداوند، از آنچه که بر حضرت مریم در بدو ولادت عیسی مسیح تا آن زمان که خدیجه مادر امت، به همسری آخرین پیامبر اولوالعزم درآمد.

از آنچه بر زنان خاندان عصمت و طهارت وارد نقش حضرت زهرا(س) تا حضور حضرت معصومه (س) در ایران نقش مادران در جنگ هشت سال دفاع مقدس تا اهمیت حضورشان در سالهایی که دنیا با شیوع کرونا دست و پنجه نرم میکرد. همه اینها را بانوانی تشکیل داده‌اند که از ابتدای تاریخ، جهان را ساخته اند.

 نمایش‌های میدانی زیادی تاکنون به عرصه نمایش گذاشته شده اند. «تنهاتر از مسیح»، «فصل شیدایی»، «ارض‌الشمس» در سوریه ، «روشنای شب تار»،  فصل سوم «فصل شیدایی» و حالا هم «جهان بانو»  که اثری مرتبط با زنان است که  پیش‌تولید اثرش ۶ ماه زمان برده است.

در روزهای پرالتهابی که جرقه مسئله‌ای مربوط به جنسیت زن(به ظاهر) باعث به آشوب کشیده شدن و شلوغی خیابان‌های ایران شده است و برای ارائه بحث‌های مورد توجه نسل زِد و از جمله مهم‌ترین آنها «آزادی» مجال گفتگو و تعاملی بین خود نسل‌ها، خود مردم و حتی گفتگوهای بین نسلی و کرسی‌های آزاداندیشی یافت نمی‌شود و شاید بهتر است بگوییم کم یافت می‌شود، سازمان اوج سناریوی اصلی این نمایش و یا شاید بتوان گفت «سینمایش» را «زنان» قرار داده است.

هر شب بیش از ۲ هزار نفر بیننده به تماشای جهان بانو می‌نشیند

علی اسماعیلی تهیه کننده این نمایش با تاکید بر اینکه همزمان با نمایش «روشنایی شب تار» پیش تولید نمایش «جهان بانو» آغاز شدگفت: حجم فعالیت‌هایی که در نمایش «جهان بانو» انجام شده خیلی عظیم‌تر از نمایش‌های قبلی است  چرا که حجم دکور، صحنه با بیش از ۷۰ پرده و ۱۴ آیتم نمایشی این نمایش را سنگین و دشوار کرده است. ما در «جهان بانو» چهار برابر نمایش‌های دیگر دکور داریم.

۰

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیتهای حضورمان در بوستان ولایت پیش تولید جهان بانو را آغاز کردیم گفت:بوستان ولایت پایگاه نمایش میدانی شده است که در هیچ کجای کشور چنین چیزی وجود ندارد کم کم این امر از سوی سازمان اوج  جا انداخته شد که باید مراکز و پایگاه هایی به عنوان استقرار    نمایش میدانی در سطح شهر وجود داشته باشد. امیدواریم در اقصی نقاط تهران و نه تنها در یک نقطه  شاهد وجود پایگاهی برای نمایش های میدانی باشیم.

تهیه کننده نمایش میدانی «جهان بانو» با اشاره به حضور بیش از دو هزار نفر در هر شب اجرای این نمایش افزود: روزی می آید که این کار به کمک و هزینه خود مردم اجرا می شود و تا آن روز نمایش های میدانی با محتوای دینی و مذهبی مردمی شده اند.

تبیین الگویی جدید برای زنان در نمایش «جهان بانو»

حجت عبدالملکی  وزیر سابق وزارت کار با حضور در نمایش میدانی « جهان بانو » به تماشای این نمایش میدانی نشست و گفت: جهان بانو یه بیان هنرمندانه از نقش زنان در تمدن بشر بود ، در صحبتی که مقام معظم رهبری در سال ۸۱ در جمع مدیران صدا و سیما داشتند، این بود که: «مکتبی که هنر پایش نباشد می خشکد. دشمن در آن مکتب شیطانی واقعیت را با هنر فریب می دهد یعنی دروغ را به جای واقعیت با هنر به مردم قالب میکند به طوری که اکثر مردم دنیا بپذیرند. »حالا که دروغ را می توان با هنر به مردم تفهیم کرد حقیقت و واقعیت را هم بهتر می شود نشان داد اما ما در بیان واقعیت ها و حقایق الهی و حقایق زندگی بشری از هنر استفاده نکردیم من جهان بانو و نمایش هایی که در این سبک هستند را الگوی جدیدی می بینم که هنر را با واقعیت و حقیقت تلفیق کرده و خیلی فهم و درک مفاهیم را تسهیل کرده است.

وی با بیان صحنه ماندگار در این نمایش اضافه کرد: نمایش  نقش زن در جامعه است ، این قسمت های انتهایی که به واقعیت ها و وقایع روزمره نزدیک تر بود به داستان کرونا و نقشی که پرستاران داشتند خیلی جذاب بود.

نقش زنان در شکل گیری تمدن بشری بیش از مردان بوده

عبدالملکی در پاسخ به این پرسش که « جهان بانو» آیا پاسخ گوی برخی شبهات زنان و دختران جامعه ی امروز است یا خیر گفت:دشمن نقش زن را  هنرمندانه قلب کرده و در واقع یک روایت نادرست از زن ایده آل مطرح کرده؛ جهان بانو به نظر خیلی هنرمندانه و و زیبا با ترکیب همه ی ابزار های هنری صدا ، تصویر و نور ، لباس و سایر ایتم ها ،   واقعیت و جوهره ی وجودی زن،که اگر نبود تمدن بشری به اینجا نمی رسید را خ۹وب نشان داده است.وی اضافه کرد: از دو جهت نقش زنان در شکل گیری تمدن بشری بیش از مردان بوده است، نخست اینکه زنان شخصیت های ویژه ای داشتند که اثر گذار بودند و مردان اثرگذاری تربیت کردند ، این هنری که در جهان بانو دیدیم میتواند الهام بخش بوده و امیدوارم چنین امری در سطح بین المللی هم توانایی اجرا داشته باشد چراکه در سطح بین المللی بیش از اینها میتواند اثر داشته باشد.وی در پایان با توصیه ای برای مخاطب نوجوان گفت: امیدوارم بتوانیم این نمایش را برای نسل نوجوان بیشتر نشان دهیم . نوجوان های دهه هشتاد و نود به دلیل اینکه تحت بمباران خبری و اطلاعاتی هستند لازم است این نمایش را هم مشاهده کنند تا برخی مفاهیم به درستی به آنان انتقال داده شود.