۸۳۹ میلیون گواهی سپرده کالا در بورس کالا منعقد شد بازار گواهی سپرده در اسفند پارسال انعقاد بیش از ۷۲.۱ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۳.۱ همت را ثبت کرد. در مجموع از ابتدای فروردین تا اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۸۳۸ میلیون و ۹۴۸ هزار گواهی سپرده به ارزش نزدیک ۲۷.۹ همت در بورس […]

۸۳۹ میلیون گواهی سپرده کالا در بورس کالا منعقد شد

بازار گواهی سپرده در اسفند پارسال انعقاد بیش از ۷۲.۱ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۳.۱ همت را ثبت کرد. در مجموع از ابتدای فروردین تا اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۸۳۸ میلیون و ۹۴۸ هزار گواهی سپرده به ارزش نزدیک ۲۷.۹ همت در بورس کالا میان معامله گران منعقد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یارا، حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در اسفند ۱۴۰۱ به ۷۲ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۴۰۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی های تمام سکه طلا، زعفران، شیشه، سیمان، برنج، زیره سبز و نخود به ارزش نزدیک ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید.

در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم به سیمان و به لحاظ ارزش به سکه طلا تعلق گرفت. به عبارت دیگر، ۴۴ میلیون و ۵۳ هزار گواهی سپرده سیمان در حالی منعقد شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک ۴۰.۷۷ میلیارد تومان به لحاظ حجم صدرنشین شد.

بعد از سیمان، زعفران به لحاظ حجمی با جا به جایی ۱۷ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۹۲ گواهی سپرده در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به نزدیک ۷۳۰ میلیارد تومان رسید که در این آیتم نیز جایگاه دوم را از آن خود کرد.

۶ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۶۰۰ گواهی سپرده تمام سکه طلا نیز به ارزش نزدیک ۱.۸۶ همت (هزار میلیارد تومان) مورد معامله قرار گرفت و دارایی پایه مذکور در دوازدهمین ماه از سال گذشته از نظر حجم رتبه سوم و از نظر ارزش رتبه اول معاملات را کسب کند.

ارزش معامله ۳ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۷۳ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۴۵۹.۵ میلیارد تومان فراتر رفت. این دارایی از نظر ارزش معاملات جایگاه سوم را پس از سکه و زعفران به خود اختصاص داد.

در ماه مورد بررسی در نماد معاملاتی برنج نیز ۱۵۰ هزار و ۷۸۹ گواهی سپرده میان معامله گران منعقد شد و ارزش بیش از ۱۱.۲ میلیارد تومان را در پی داشت.

در نماد معاملات زیره سبز نیز در مجموع ۴۹۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا منعقد شد و ارزش بیش از ۹۱.۷ میلیون تومان را رقم زد.

در اسفند ۱۴۰۱ و بر پایه دارایی نخود نیز در مجموع ۵۴ گواهی سپرده معامله شد و ارزش نزدیک ۱.۷ میلیون تومانی را به ثبت رساند.

آمارها همچنین گویای آن است که در مجموع ۱۲ ماهه پارسال ۸۳۸ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۶۲۸ گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۲۷ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان میان معامله گران منعقد شد. در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ اما ۳۲۰ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۵۰۱ گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۹ هزار و ۸۴۶ میلیارد تومان منعقد شده بود. بررسی‌ها در ۱۲ ماه نپارسال نسبت به سال قبل تر از لحاظ حجم، افزایش ۱۶۱.۹۳ درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۱۸۳ درصدی را نشان می دهد.

انتهای سال گذشته نیز که شاهد راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا بودیم در همان مدت کم شاهد دادوستد ۱۴۶ هزار و ۲۵۹ گواهی به ارزش ۴۳.۸ میلیارد تومان بودیم.