طرح انتقال آب دریا به اصفهان با توجه ویژه دولت سیزدهم و پیگیری مسئولان استانی با قوت در حال پیشرفت است و خبرها حاکی از آن است که تا یک‌سال آینده می‌توان به حل مشکل آب استان امیدوار بود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، اولین مرحله از طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات […]

طرح انتقال آب دریا به اصفهان با توجه ویژه دولت سیزدهم و پیگیری مسئولان استانی با قوت در حال پیشرفت است و خبرها حاکی از آن است که تا یک‌سال آینده می‌توان به حل مشکل آب استان امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، اولین مرحله از طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران در آبان ماه ۱۳۹۹ به طول ۳۰۵ کیلومتر از بندرعباس به سیرجان توسط رئیس‌جمهور دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسید. این طرح که طولانی‌ترین خط انتقال آب در کشور است، به طول ۸۰۰ کیلومتر از غرب بندرعباس افتتاح شد که از استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان می‌گذرد. در اواخر سال ۹۹ نیز، مرحله دوم این طرح به طول ۵۲۰ کیلومتر و به مقصد استان‌های مرکزی کشور، «مس سرچشمه» کرمان و «چادرملو» و یزد بهره‌برداری شد.

پیش‌بینی‌های انجام شده برای طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس تأمین منابع آبی برای استان‌های، خراسان جنوبی، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان بوده است.

در خط اول پروژه احداث خط لوله انتقال آب از سواحل جنوبی کشور با مبدا سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان، آب را به استان‌های هرمزگان و کرمان منتقل می‌کند. فازهای یک، دو و سه این طرح به طول ۸۲۰ کیلومتر با ۱۲ ایستگاه پمپاژ اجرا و افتتاح شد.

خط دوم این پروژه آب خلیج فارس را به کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی منتقل می‌کند. طول این طرح ۱۵۵۰ کیلومتر بوده است، ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب دارد.

اما خط سوم طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، برای انتقال آب به یزد و اصفهان تعریف شده که ۹۱۰ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه پمپاژ دارد. در پیش‌بینی‌های اولیه، پایان این طرح در سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است. در خط چهارم نیز آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان منتقل خواهد شد که ۸۲۰ کیلومتر طول و ۱۱ ایستگاه پمپاژ آب دارد.

اخذ مجوزی برای مسیر مجزا انتقال آب دریا به اصفهان

در دولت سیزدهم، استانداری اصفهان با جدیت مشکل تأمین مسئله آب استان و جاری شدن زاینده‌رود را در دستور کار خود قرار داد.

آن‌طور که استاندار اصفهان در آبان‌ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد، تأمین آب از خلیج فارس از دوره قبل در دستور کار استان بوده است اما در حد مطالعات و با هدف استفاده از یک آبگیر مشترک با سایر استان‌ها و مطالعات، عملیات میدانی مجوزها و برداشت پیش نرفته بود اما با تلاش و برنامه‌ریز، مجوزی برای یک مسیر مجزا برای اصفهان و داشتن یک آبگیر مستقل اخذ شد.

این مسیر از منطقه سیریک به استان اصفهان اختصاص پیدا کرده است که ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای استان تأمین می‌کند. کلنگ‌زنی این مسیر نیز در شهریورماه ۱۴۰۱ انجام شد. اجرای این پروژه با حمایت صنایع استان و تأمین مالی به‌موقع، سرعت گرفته است و در آن زمان پیش‌بینی شد که تا بهمن‌ماه سال جاری بخشی از آب خلیج فارس از طریق شبکه‌ای که تا سیرجان کشیده شده به استان اصفهان انتقال داده شود و پس از آن آب از سیریک با ظرفیت مشخص (در گام اول ۲۰۰ میلیون متر مکعب و در گام دوم ۴۰۰ میلیون) به استان اصفهان منتقل شود.

مجری طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان شرکت تأمین آب اصفهان (صفه) است که وظیفه اجرای مراحل مختلف از جمله گزینه‌یابی نقاط آبگیری، نمک زدایی و سامانه انتقال آب را بر عهده دارد.

این پروژه در آذرماه سال گذشته به ورزنه رسید. کلنگ بخشی از قطعه پنجم خط لوله انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان به طول ۸۸ کیلومتر روز سه‌شنبه، هشتم آذرماه با حضور پیمانکار و شرکت ناظر پروژه و مسئولان شهرستان در ورزنه زده شد. در آن زمان گفته شد که عملیات اجرایی این خط لوله انتقال آب به قُطر ۲ هزار میلیمتر و طول ۸۸ کیلومتر باید در مدت هفت ماه در حوزه شهرستان ورزنه استان اصفهان به اتمام برسد و طی یک‌سال‌ونیم به خط انتقال آب استان کرمان در سیرجان وصل شود.

این طرح باید به خط لوله سیرجان به یزد متصل شود تا به‌طور موقت بخشی از ظرفیت خالی استان از طریق آن خریداری شود و با احداث ادامه خط لوله تا دریای عمان این طرح به ظرفیت نهایی خود می‌رسد. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده آب انتقال داده شده در این طرح به صنعت اختصاص پیدا می‌کند تا مقدار آب برداشتی آن‌ها از زاینده‌رود جبران و جایگزین شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز در نشست خبری پایان سال ۱۴۰۱ خود در جمع خبرنگاران از احیای زاینده‌رود تا پایان سال ۱۴۰۲ به‌واسطه طرح انتقال آب خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده است که خط‌لوله انتقال آب دریا تا پایان ۱۴۰۲ به سیرجان (کرمان) برسد و از آنجا آب را به اصفهان منتقل و در ادامه پروژه را به دریای عمان وصل کنند و آب استیجاری سیرجان جایگزین شود.

پیشرفت ۳۵ درصدی طرح انتقال آب دریا به اصفهان در طول سه ماه

آن‌طور که مسئولان استانی خبر می‌دهند، این پروژه تا به امروز پیشرفت خوبی داشته است.

همچنین بر اساس اعلام وزیر نیرو در ابتدای تیرماه، طرح انتقال آب دریا به اصفهان در طول سه ماه بیش از ۳۵ درصد پیشرفت داشته، ۶۰۰ کیلومتر از مسیر آماده‌سازی، ۳۰۰ کیلومتر حفر کانال و ۱۰۰ کیلومتر هم لوله گذاری شده است.

آنطور که در جلسه روز گذشته چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه وضعیت انتقال آب از دریا به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شد، ۵ ابرپروژه این حوزه پیشرفت مطلوبی داشته است. تاکید بر طرح‌های آبرسانی به‌ویژه پروژه‌های مرتبط با انتقال آب دریا به عنوان اولویت، از جمله مواردی بود که معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه مطرح کرد.

بر اساس این گزارش خط انتقال آب کریدور شرق که آب دریا را به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی می‌رساند، از برنامه زمانبندی نیز جلوتر است.

همچنین پروژه خط دو انتقال آب برای استان‌های کرمان و یزد که چندی پیش با حضور رئیس‌جمهور کلید خورد هم‌اکنون به پیشرفت خوبی رسیده و به‌زودی با رفع برخی موانع شتاب بیشتری خواهد گرفت.

علاوه بر این پیشرفت فاز اول خط انتقال آب به اصفهان نیز به نحوی بوده است که به نظر می‌رسد، می‌توان امیدوار بود تا یک سال آینده شاهد حل مشکل آب در استان اصفهان باشیم.

بهره‌برداری آزمایشی از سایت دوم نمک‌زدایی در خط یک تا پاییز سال جاری همچنین پیشرفت عملیات اجرایی خط انتقال آب پنج برای استان فارس و مناطق همجوار نیز از دیگر نقاط امیدبخش در این گزارش بود.