یکی از راهکار‌های اصلی برای گره گشایی از گلوگاه‌های ترافیکی، ساخت و توسعه آزادراه‌ها است که در همین راستا امسال ۵ آزادراه مهم در کشور به بهره برداری می‌رسند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،با توجه به افزایش میزان تردد خودرو‌ها در کشور و از سوی دیگر تعداد بالای کشته‌ها و مجروحان تصادفات جاده‌ای، […]

یکی از راهکار‌های اصلی برای گره گشایی از گلوگاه‌های ترافیکی، ساخت و توسعه آزادراه‌ها است که در همین راستا امسال ۵ آزادراه مهم در کشور به بهره برداری می‌رسند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،با توجه به افزایش میزان تردد خودرو‌ها در کشور و از سوی دیگر تعداد بالای کشته‌ها و مجروحان تصادفات جاده‌ای، توسعه و ساخت آزادراه‌ها امری ضروری‌ در کشور است بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در این شرایط تکمیل آزاد راه‌ها وهمچنین کریدور‌های ترانزیتی است که در حال حاضر رکورد ساخت آزاد راه‌ها در کشور شکسته شده و چندین آزاد راه مهم به مرحله ساخت و بهره برداری رسیده است.

زیرساخت‌های حمل و نقل از عوامل پیشرفت کشور‌ها محسوب می شود و متناسب با رشد اقتصادی باید این زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند چراکه ظرفیت حمل و نقل بالا در کنار توسعه اقتصادی هزینه تولید را کاهش می‌دهد.

با توجه به آنکه موقعیت جغرافیایی ایران ویژه است و در پل ارتباطی شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، بهترین مسیر حمل و نقل بار و مسافر عبور از کشور ما است.

در حال حاضر ۸۲ هزار کیلومتر مسیر جاده اصلی و فرعی بزرگراهی و آزادراهی و ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد و در کل ۲۱۰ هزار کیلومتر راه در کشور موجود است.

نیاز کشور به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه و ۱۳ هزار کیلومتر بزرگراه

در حوزه آزادراهی؛ ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که نیاز کشور حداقل به ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است. در بخش بزرگراهی ۳۶ هزار کیلومتر راه شریانی وجود دارد که تمام این‌ها باید آزادراه یا بزرگراه شوند.

در همین رابطه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت آزاد راه‌ها و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق برنامه ریزی که صورت گرفته است امسال ۲۹۳ کیلومتر آزادراه را به بهره برداری خواهیم رساند. یکی از طولانی ترین آزادراه های کشور بین شیراز و اصفهان ساخته می‌شود که ۲۱۲ کیلومتر از این آزادراه آماده شده و امیدواریم بتوانیم این آزادراه را در شش ماهه اول سال تحویل دهیم. این آزادراه می‌تواند تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد کند.

خادمی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران ویژه بوده و در پل ارتباطی شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، افزود: وجود جاده‌های تاریخی مثل جاده ابریشم یا جاده مروارید دلیل این است که همه مسیر‌های ارتباطی مهم دنیا از کشور ما عبور کرده است.

او ادامه داد: در شرایط کنونی هم بهترین مسیر حمل ونقل بار و مسافر بین شرق و غرب دنیا، عبور از کشور ما است. اگر مسیر‌های اصلی را توسعه دهیم، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ایران است و باید در این زمینه برنامه داشته باشیم.

بهره برداری از ۲۹۳ کیلومتر آزاد راه طی امسال

همچنین محمود ملازینل معاون توسعه آزاد راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پنج پروژه اولویت دار آزادراهی کشور به طول ۲۹۳ کیلومتر طی امسال به بهره برداری می‌رسد.

او ادامه داد: منطقه دو آزادراه تهران-شمال به طول ۲۲ کیلومتر، آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸ کیلومتر، آزادراه اصفهان-شیراز به طول ۲۱۰ کیلومتر، آزادراه تبریز-صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر و آزادراه مراغه-هشترود به طول ۲۹ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ به شبکه آزادراهی کشور افزوده می‌شوند که علاوه بر افزایش طول شبکه، موجب حذف بخش مهمی از گلوگاه‌های ترافیکی منطقه می‌شود.

معاون توسعه آزاد راه‌های کشور همچنین از افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز طی امسال خبر داد و گفت: بهره برداری از این آزادراه موجب تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی کشور از بندر انزلی به تهران و از آنجا به سمت اصفهان، شیراز و عسلویه می شود که با کاهش ۱۰۰ دقیقه از زمان سفر برای وسایل نقلیه سواری توسعه گردشگری در دو استان مهم اصفهان و شیراز را به همراه دارد.

وی ادامه داد: طول کل آزادراه ۳۸۰ کیلومتر است که ۱۲۸ کیلومتر آن از اصفهان تا ایزدخواست در دست مطالعه و جذب سرمایه گذار است. از ایزدخواست تا شیراز نیز بخشی از پروژه است که در مراحل نهایی اجرا و نصب علایم ایمنی قرار دارد.

او اظهار کرد: بهره برداری از ۸.۳ کیلومتر باقیمانده از آزادراه منجیل-رودبار به عنوان یکی از ابر پروژه‌های آزادراهی کشور، گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین-رشت در محدوده شهر رودبار را مرتفع می‌کند و سفر ایمن و کوتاه‌تر در کریدور شمال-جنوب کشور را فراهم می سازد.

براساس این گزارش در حال حاضر برای تکمیل این میزان از آزادراه‌های کشور نیاز به تامین منابع مالی و همچنین حضور پر رنگ بخش خصوصی است که در شرایط کنونی باید در حوزه اخذ عوارض آزاد راهی تمهیدات لازم در دستور کار قرار داده شود تا شاهد تسریع در روند تکمیل این پروژه‌ها در کشور باشیم