توسعه همکاری سازنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موسسه اکو محمدمهدی اسماعیلی گفت: آنچه موجب پیوند کشورهای عضو موسسه فرهنگی «اکو» می شود، عناصری چون تاریخ، تمدن و زبان است و از این منظر ظرفیت فرهنگی فوق العاده ای پیش روی «اکو» قرار دارد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از مرکز […]

توسعه همکاری سازنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موسسه اکو

محمدمهدی اسماعیلی گفت: آنچه موجب پیوند کشورهای عضو موسسه فرهنگی «اکو» می شود، عناصری چون تاریخ، تمدن و زبان است و از این منظر ظرفیت فرهنگی فوق العاده ای پیش روی «اکو» قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز سه شنبه بیست و نهم شهریورماه با مرادجان بوری بایف، رئیس موسسه فرهنگی اکو دیدار و گفتگو کرد. 

وزیر فرهنگ در این دیدار با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی در تعاملات منطقه ای گفت: موسسه فرهنگی اکو ظرفیت های فوق العاده ای برای افزایش تعاملات منطقه ای در اختیار کشورهای عضو قرار داده است همچنین علاوه بر تعهدات مرسوم میان موسسه اکو و کشورهای عضو می بایست به راهکارهای فعال تر شدن ظرفیت های اکو اندیشید.

اسماعیلی با بیان این که موسسه اکو را جزء خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلقی می کنیم، افزود: وزارت فرهنگ و بخش های مختلف آن برای همکاری سازنده با موسسه اکو و گسترش تعاملات میان کشورهای عضو آمادگی کامل دارد. 

وی تاکید کرد: آن چه کشورهای منطقه اکو را به هم پیوند می دهد، عناصری چون تاریخ، تمدن و زبان است و از این منظر، فرصت های فرهنگی پیش روی اکو از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، تسریع در عضویت سایر کشورها به این سازمان و برپایی جشن مشترک نوروز را از جمله مواردی دانست که می تواند در دوره جدید مدیریت موسسه اکو مورد توجه قرار گیرد. 

وزیر فرهنگ به شخصیت های تاریخی مهم کشورهای عضو اکو اشاره کرد و گفت: گاهی چهره های مهم تاریخی به جای آنکه میان اعضای اکو وحدت آفرین باشد، عامل افتراق می شود در حالی که باید به این شخصیت ها به چشم میراث مشترکی نگریست که بسیاری از اختلافات را مرتفع می کند. 

وی همچنین از رئیس موسسه اکو برای حضور فعال این موسسه در رویدادهای فرهنگی، هنری و بین المللی ایران و جشنواره بین المللی فیلم فجر دعوت به عمل آورد.

نقش محوری ایران در پیشبرد اهداف فرهنگی «اکو»

در این دیدار همچنین مرادجان بوری بایف، رئیس موسسه فرهنگی اکو با تاکید بر نقش محوری ایران در منطقه اکو گفت: ایران، کشور بزرگ و تمدن ساز منطقه است و حمایت های این کشور در پیشبرد اهداف فرهنگی موسسه اکو نقش مهمی دارد.

وی با یادآوری به تعامل مثبت میان موسسه اکو و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در عرصه فرهنگ و هنر، زمینه های فراوانی برای همکاری اکو و وزارت فرهنگ وجود دارد که با هدایت، حمایت و پشتیبانی این وزارتخانه می توان به تقویت آن ها اندیشید. 

بوری بایف همچنین پیشنهاد کرد کمیته ای برای عملیاتی کردن تصمیمات اتخاذشده کشورهای عضو اکو تاسیس شود تا شاهد تسریع در اجرای برنامه های مشترک و تفاهم نامه ها باشیم.

گفتنی است، سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) یک سازمان منطقه ای است که در سال ۱۹۸۵ میلادی توسط دولت های ایران ، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری های فرهنگی و اقتصادی میان کشورهای عضو تاسیس شد. همچنین در سال ۱۹۹۲ میلادی سازمان اکو گسترش یافت و هفت عضو جدید از جمله افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به آن اضافه شدند.