دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گام‌هایی که شیخ اشراق در حکمت اشراقی برداشت، حرکت از درون به سوی جهان بیرون بود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان؛ محمود شالویی شامگاه دیروز (۲ مردادماه) در مراسم بزرگداشت شیخ اشراق که در […]

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گام‌هایی که شیخ اشراق در حکمت اشراقی برداشت، حرکت از درون به سوی جهان بیرون بود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان؛ محمود شالویی شامگاه دیروز (۲ مردادماه) در مراسم بزرگداشت شیخ اشراق که در شهر سهرورد برگزار شد، اظهار کرد: سخن درباره نور است و شیخ اشراق هم مظهری از نور است، آنچه که شیخ اشراق، شیخ شهید سهروردی برای ما به ارمغان آورده است این بود که از ظلمت و تاریکی خارج شده و به سوی نور و روشنی حرکت کنیم. گام‌هایی که شیخ در حکمت اشراقی برداشت، حرکت از درون به سوی جهان برون بود.

وی افزود: اگر نور مخالفتی نداشته باشد و ظلمتی در مقابل او نتواند رخ کند، آن وقت شناسایی دشوار می‌شود. دنیا در زمانی در قعر بدبختی فرو می‌افتد که از نور دور بیفتد که حقایق بر او پنهان می‌شود. سهروردی در جرات و جسارت با سایر عرفا متفاوت است.

این مسئول تصریح کرد: برای بسیاری از افراد شاید درک چنین اندیشه‌ای دشوار باشد، برای بسیاری سخت است درک کردن این حقیقت، وقتی تاریکی فضا را فرا می‌گیرد کار را بر کسانی که می‌خواهند به روشنی حرکت کنند، سخت می‌کند.

شالویی ادامه داد: هر کس به هر چیزی که دست یابد همان را بیان می‌کند و اختلاف در جهان ظلمانی به دلیل اختلاف درک‌ها است. شیخ اشراق نورانیت را ابتدا در وجود خود روشن کرده و با همین نور می‌خواهد ظلمت‌ها را درنوردد و او شیخ جهان بشری است و به دنبال این است که دست همه بشر را بگیرد و به بالا ببرد.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان‌ کرد: سهروردی همانند همه عارفان در کنج ننشسته بود؛ اصل این است که عارف در میان جمع با خدا باشد. سهروردی عقل را نیز مانعی نمی‌بیند و می‌گوید دل و عقل را می‌توان در کنار هم قرار داد. آثار شیخ اشراق نیاز به بازنگری و فهم جدید دارد.