مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان، در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه دوازدهمین جشنواره مطبوعات با عنوان رسانه مطالبه گر ،اثر گره گشا برگزار می شود اظهار داشت:هدف اصلی این جشنواره این است که رسانه ها به معنای واقعی دنبال مطالبه‌گری باشند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، منصور گلناری با اشاره به اینکه […]

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان، در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه دوازدهمین جشنواره مطبوعات با عنوان رسانه مطالبه گر ،اثر گره گشا برگزار می شود اظهار داشت:
هدف اصلی این جشنواره این است که رسانه ها به معنای واقعی دنبال مطالبه‌گری باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، منصور گلناری با اشاره به اینکه فلسفه برگزاری جشنواره ها این است که اتفاق جدیدی رخ بدهد اذعان کرد برگزاری این جشنواره ها باید انگیزه دهنده و فرصتی برای ارزیابی کل عملکرد رسانه ها باشند و منجر به رشد رسانه ها شوند.

وی با بیان اینکه دوازدهمین جشنواره مطبوعات با عنوان رسانه مطالبه گر ،اثر گره گشا برگزار می شود اظهار داشت: هدف اصلی این جشنواره این است که رسانه ها به معنای واقعی دنبال مطالبه‌گری باشند و هم مطالبه گری صحیح داشته باشند و هم به جامعه مطالبه گری را بیاموزند.

گلناری افزود: آنها باید مطالبه‌گری را انجام بدهند که جامعه به نقطه جوش نرسد.

وی از ایجاد بانک جامع اطلاعات رسانه ها خبر داد و افزود: به زودی از کلیه اصحاب رسانه اطلاعات جامعی را درخواست خواهیم کرد که این اطلاعات کاملاً محرمانه خواهد بود.
ما در خصوص بیمه ، وضعیت اشتغال ومسکن اعضاء اطلاعاتی نداریم و با این بانک اطلاعاتی می توانیم اقدامات موثرتری داشته باشم.

دبیر این جشنواره با تاکید بر اینکه از این مرحله به رتبه بندی اصحاب رسانه خواهیم رسید گفت: خبرنگاران به رتبه بندی احتیاج دارند و همه به آن احساس نیاز می کنند.

او در ادامه افزود: خبرنگاران می توانند در ۱۳ قالب تولیدات خود را به جشنواره ارسال کنند . تولیدات باید در بازه زمانی مهر ۹۸ تا آذرماه ۱۴۰۰ تولید شده باشد. تقدیر از عوامل و مدیران موفق رسانه ای و خبرنگارانی که در حوزه مطالبه گری موفق بوده اند، از برنامه بخش جنبی جشنواره خواهد بود.

در ادامه این جلسه،«علی حاجی زکی» معاون فرهنگی،مطبوعاتی اداره کل ارشاد اسلامی استان؛ به شاخصه های جشنواره مطبوعات اشاره کرد و گفت: شناسایی استعدادها و ظرفیت استان، ارتقا کیفی محتوای رسانه مکتوب، کمک به توسعه فضای رسانه ای، ایجاد رقابت مثبت و افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه ای از شاخصه های جشنواره مطبوعات است.

حاج زکی، انتخاب شعار مطالبه گری و گره گشایی را بسیار مناسب عنوان کرد وافزود: نقش پرسشگری رسانه در جامعه بسیار موثر است. خبرنگاران باید با تحقیق و بررسی موضوعات مختلف را تحلیل و گزارش تهیه کنند. فرهنگ سازی وتولید فکر برای مردم بسیار مهم است و رسانه باید جامعه را به این سمت ببرد.

وی با اشاره به تربیت خبرنگار تخصصی گفت: باید خبرنگاران تخصصی تربیت کرد تا مطالعه و مطالبه داشته باشند و دستگاه ها بدانند با چنین خبرنگارانی روبرو هستند.

رضا صالحی پژوه، مدیر کمیته داوران جشنواره نیز در خصوص داروی آثار گفت: سعی شده از تجربیات در دوره های قبل استفاده کنیم تا داروی کم حاشیه تری داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که در دوره های قبلی مطرح می شد، سلیقه ای عمل کردن داور ها بود که تلاش کردیم در این دوره بر اساس پارامترهای علمی و تخصصی فرم امتیاز بندی برای هر اثر تعریف کنیم. به هر اثر سه فرم متصل  و امتیازبندی می شود. بالاترین شاخص بین ۹۰ تا ۱۰۰، رتبه دوم ۸۰ تا ۹۰ و رتبه سوم ۷۰ تا ۸۰ خواهد بود وتلاش می کنیم داوری با رعایت انصاف و عدالت انجام شود.

وی در ادامه افزود: داوری آثار توسط دارندگان رتبه کشوری و اساتید دانشگاه خواهد بود. از داورها ترکیبی از اصفهان وتهران خواهد بود.

در پایان این نشست نیز از پوستر جشنواره که با توجه به احیای زاینده رود طراحی شده بود، رونمایی شد.
خبرنگار: الهام خانی