شهردار اصفهان گفت: باید تدابیری از سوی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان اندیشیده شود تا نگاهی فراشهری، فرا استانی، ملی و فراملی به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حاکم شود.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم‌زاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه جشنواره فیلم کودک و […]

شهردار اصفهان گفت: باید تدابیری از سوی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان اندیشیده شود تا نگاهی فراشهری، فرا استانی، ملی و فراملی به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حاکم شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم‌زاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه جشنواره فیلم کودک و نوجوان با بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: زمانی از برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان خوشحال خواهیم بود که تمامی کودکان ایران و جهان چشم‌انتظار برگزاری این رخداد فرهنگی باشند.
او افزود: اگرچه شهر اصفهان نیز از برگزاری این جشنواره بهره‌مند می‌شود، اما باید تدابیری از سوی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان اندیشیده شود تا یک نگاه فراشهری، فرا استانی، ملی و فراملی بر این جشنواره حاکم شود.
او با اشاره به برگزاری ۳۵ دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تأکید کرد: کلیدواژگان اصلی این رخداد فرهنگی، واژه‍‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان است و واژه شهر اصفهان می‌تواند به‌عنوان یک شتاب‌دهنده در این عرصه عمل کند؛ زیرا شهر اصفهان دارای هویت‌ تاریخی، فرهنگی و شناختی در جهان است.
ضرورت حمایتگری شهرداری از فیلم‌سازان
شهردار اصفهان اظهارکرد: اگرچه شهرداری اصفهان سهام‌دار صندوق حمایت از فیلم کودک و نوجوان خواهد بود، اما باید با یک نگاه ملی و فراملی به تمام فیلم‌سازان عرصه کودک و نوجوان، حمایتگر آنها باشیم.
او ادامه داد: ضرورت دارد که پس از گذشت ۳۵ دوره از برگزاری موفق جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به‌تدریج این جشنواره به جایگاه خاص خود در عرصه بین‌المللی دست یابد.
قاسم‌زاده با اشاره به تأخیر یک‌ساله در برگزاری این جشنواره ابراز امیدواری کرد که این رویداد فرهنگی در سال آینده با قدرت بیشتری برگزار شود.
اصفهان بهترین مکان برای برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این مراسم گفت: طبق آسیب‌شناسی صورت گرفته از ۳۵ دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به این نتیجه رسیدیم که این جشنواره به تولید در حوزه سینمای کودک و نوجوان کمک قابل‌توجهی نکرده است.
سید مهدی جوادی با بیان اینکه تجارب کشورهای موفق در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: برگزاری این جشنواره به صورت دوسالانه از پیشنهاداتی بود که مورد تأیید قرار نگرفت چراکه منجر به وارد کردن آسیب‌هایی به این رویداد فرهنگی می‌شود.
او راه اندازی صندوق حمایت از فیلم کودک و نوجوان را مهمترین رویداد این جشنواره در سال آینده دانست و اظهار کرد: این صندوق حمایتی که جزء لاینفک جشنواره است، رسالت پشتیبانی از فیلم‌سازان و تولیدات جشنواره را برعهده دارد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی انتخاب مکان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را از دیگر موضوعات قابل توجه دانست و گفت: پس از بررسی‌های مختلف مشخص شد که شهر اصفهان با تمام ظرفیت‌های بومی و هنری می‌تواند ارزش‌افزوده قابل توجهی به جشنواره ببخشد و بهترین مکان برای برگزاری آن است.
او همچنین خبر داد: جشنواره در این دوره استثنائاً با افتتاحیه‌ای در اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز و هم‌زمان با آن، فراخوان جشنواره برای فیلم‌سازان اعلام و صندوق حمایتی نیز راه‌اندازی می‌شود.
او ادامه داد: سپس فیلم‌سازان طرح‌های خود را برای تولیدات سینمایی ارسال کرده و اختتامیه جشنواره در مهر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
به گفته او، فاصله بین افتتاحیه و اختتامیه بهترین فرصت برای افزایش تولید فیلم در حوزه کودک و نوجوان است.
اهمیت حوزه کودک و نوجوان برای مدیریت شهری
معاون فرهنگی شهرداری اصفهان هم گفت: قرارداد دوساله جشنواره و موضوع راه‌اندازی صندوق حمایت از تولید فیلم‌های کودک و نوجوان با همراهی افراد زیادی به نتیجه رسیده است.
مجتبی شاه‌مرادی با تاکید بر اینکه حوزه کودک و نوجوان در این دوره مدیریت شهری از سرفصل‌های کلان رخدادهای شهری به شمار می‌رود، افزود: در این دوره شاهد رخدادهایی همچون مسابقات بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان و جشنواره فیلم کودک و نوجوان هستیم.
سکه جشنواره به نام اصفهان ضرب شده است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز اظهار کرد: سکه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نام اصفهان ضرب شده است.
علی تمنایی افزود: اصفهان دارای ظرفیت‌های خوبی در عرصه فیلم‌سازی است و از لحاظ تعدد و تکثر اهالی هنر و تشکل‌های سینمایی در کشور بی‌بدیل است.
او تأکید کرد: باید ظرفیت‌های مختلف انسانی در حوزه تولید سینمایی در خدمت این جشنواره باشد و از ظرفیت این رویداد در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره مند شد.
ضرورت تقویت ریشه‌های فکری جشنواره سخنگوی شورای شهر اصفهان هم با بیان اینکه تاثیرگذاری بر زیست‌بوم کودک و نوجوان از دغدغه‌های مدیریت شهری اصفهان است، گفت: در روند برگزاری ۳۵ دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اقدامات خوبی صورت گرفته اما ریشه جشنواره به‌لحاظ تولیدات باید تقویت شود. علی صالحی افزود: هم شهر اصفهان با توجه به سابقه خود برای این جشنواره ارزش افزوده دارد و هم جشنواره فرصت خوبی برای غنای ریشه خود پیدا کرده است. او تأکید کرد: مسیری که تا به امروز در این رویداد فرهنگی طی کرده ایم نشان می‌دهد که باید یک چرخش کامل در ذائقه فیلمسازان ایجاد شود تا با استفاده از ابزار جشنواره به خوبی از ظرفیت شهر اصفهان استفاده کنیم. توجه به اقتصاد فرهنگ در سایه راه‌اندازی صندوق حمایتی عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان هم اظهار کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان نوعی سرمایه‌گذاری برای کودکان به شمار می‌رود. فرزانه کلاهدوزان با اشاره به راه‌اندازی صندوق حمایت از فیلم کودک و نوجوان گفت: توجه به اقتصاد فرهنگ در سایه راه‌اندازی این صندوق، اقدامی قابل توجه و شایسته است که منجر به حمایت از کارآفرینان در عرصه تولید فیلم سینمایی حوزه کودک و نوجوان می‌شود. او جریان‌سازی در عرصه برگزاری این جشنواره را از نکات حائز اهمیت درباره آن دانست و خاطرنشان کرد: هم‌افزایی میان بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان در این زمینه راهگشا است.