تحولات جنگ‌های اخیر در منطقه نشان می‌دهد نیروهای جبهه مقاومت بخوبی شیوه مقابله با سامانه‌های پدافندی دشمن با استفاده ترکیبی موشک و پهپاد را فرا گرفته‌اند؛ موضوعی که آمریکا را مجبور به تغییر راهبرد برای دفاع از منافع متحدانش در منطقه کرده است. به گزارش‌پایگاه خبری شهید یاران ، سید محمد طاهری تیرماه امسال جان کربی سخنگوی […]

تحولات جنگ‌های اخیر در منطقه نشان می‌دهد نیروهای جبهه مقاومت بخوبی شیوه مقابله با سامانه‌های پدافندی دشمن با استفاده ترکیبی موشک و پهپاد را فرا گرفته‌اند؛ موضوعی که آمریکا را مجبور به تغییر راهبرد برای دفاع از منافع متحدانش در منطقه کرده است.

به گزارش‌پایگاه خبری شهید یاران ، سید محمد طاهری تیرماه امسال جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که «واشنگتن به دنبال یکپارچه‌سازی پدافند هوایی منطقه است. ما کار بر روی قابلیت‌های پدافندی یکپارچه را ادامه می‌دهیم چون همان‌طور که می‌دانید کل منطقه درباره ایران و قابلیت‌های موشکی فزاینده آنها، علاوه بر حمایت آنها از تروریسم در سراسر منطقه نگران است.»

آقای کربی در حالی این موضوع را اعلام می‌کرد که پیش از آن، ژنرال مکنزی فرمانده سابق سنتکام نیز در گزارش خود به کمیته دفاعی کنگره آمریکا با اعتراف به توانمندی پهپادهای ایرانی گفته بود: «استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی] بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.»

تهدیدات پهپادی کابوس آمریکایی‌ها در منطقه/ چه‌کسی برتری هوایی را در دست دارد؟

چندی بعد، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که این ایده بر فناوری اسرائیلی استوار است و آمریکا به دنبال آن است تا با ایجاد یک پیمان دفاعی بین برخی کشورهای منطقه و اسرائیل (در حقیقت تشکیل ناتوی عربی) و متصل کردن سامانه‌های دفاع هوایی آنها با یکدیگر، با آنچه تهدیدات راکتی، موشکی و پهپادی می‌خواند، مقابله کند.

اما تحولاتی که طی سال‌های اخیر در جنگ‌‌های رخ داده بین متحدان ایران و متحدان آمریکا در منطقه به وقوع پیوسته است نشان می‌دهد، سامانه‌ها پدافندی آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانسته از پس پهپاد‌ها، موشک‌ها و راکت های جبهه مقاومت برآید و در حقیقت هرچند در سطح تاکتیکی موفقیت‌هایی به دست آورده، اما قادر نبوده در سطح راهبردی با توان جبهه مقاومت مقابله کرده و آنها را مجبور به تغییر راهبرد در این حوزه کند.

این تحولات که سر آغاز آن جنگ ۳۳ روزه بین حزب الله و اسرائیل بود، رژیم صهیونیستی را وادار کرد تا بعد از این جنگ در دکترین نظامی خود تجدید نظر کرده و علاوه بر آنکه برای نخستین مرتبه از زمان تشکیل ادبیات دفاعی را در راهبردهای نظامی خود جای داد، ساختار و سازمان پدافندهوایی خود را نیز بکلی دگرگون کرده و شبکه یکپارچه پدافندی در سرزمین‌های اشغالی پدید آورد.

گزارش تسنیم از تأثیر قدرت موشکی مقاومت بر ساختار پدافند اسرائیل/ راکت‌های حماس چگونه از گنبد آهنین عبور می‌کند؟

اما تحولات جنگ‌های بعدی رژیم با گروه‌های مقاومت فلسطینی نشان داد همپای این تغییر راهبرد در اسرائیل،‌گروه‌های مقاومت نیز توان موشکی و پهپادی خود را در سطوح کمی و کیفی ارتقا داده و توانستند از سد سامانه‌های پدافندی اسرائیلی بگذرند.

از سوی دیگر تحولات جنگ یمن نیز نشان داد سامانه‌های پدافندی که از سوی آمریکا در اختیار عربستان و امارات قرار گرفته‌اند در مقابل تهدیدات پهپادی و موشک‌های کروز انصار الله حرفی برای گفتن ندارند و نیروهای مقاومت یمنی طی این جنگ توانستند با گذشتن از سد این سامانه‌های پدافندی ضربات سنگینی را به عربستان و امارات وارد کنند که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و انهدام سامانه پدافندی پاتریوت نمونه‌هایی از آن است.

تصاویر قبل و بعد از انهدام سامانه پاتریوت عربستانی توسط پهپادهای یمنی

این اتفاقات موجب شد تا آمریکایی‌ها سامانه‌های پاتریوت متعلق به خود را از عربستان جمع آوری کنند و عربستان مجبور شد تا برای پر کردن خلاء ناشی از این اتفاق سامانه‌های پاتریوت یونان را جایگزین سامانه‌های آمریکایی کند.

ایران یا آمریکا؛ چه‌کسی برتری نظامی متحدانش در منطقه را حفظ کرده است؟

چالش چندی پیش رژیم صهیونیستی با پهپادهای حزب‌الله بر سر میدان گازی کاریش که در نهایت منجر به پذیرش خواسته‌های لبنان درباره تعیین مرز دریایی شد نیز، تازه ترین نمونه از رویارویی پهپادهای مقاومت با سامانه‌های پدافندی اسرائیلی است که در نتیجه آن باز هم حزب‌الله بود که توانست اراده خود را بر طرف مقابل تحمیل کند.