در حالی که بسیاری از سازندگان از نوسازی بافت های فرسوده استقبال می کردند اما اکنون با توجه به مشکلات از ادامه اجرای این طرح منصرف شده اند.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، این روزها شرایط سخت و پیچیده نوسازی بافت های فرسوده، باعث شده بسیاری از سازندگان دیگر تمایلی برای ورود به این […]

در حالی که بسیاری از سازندگان از نوسازی بافت های فرسوده استقبال می کردند اما اکنون با توجه به مشکلات از ادامه اجرای این طرح منصرف شده اند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، این روزها شرایط سخت و پیچیده نوسازی بافت های فرسوده، باعث شده بسیاری از سازندگان دیگر تمایلی برای ورود به این حوزه نداشته باشند در حالی که نقش نوسازی بافت فرسوده در ارتقای بخش مسکن بسیار مهم است.

پیش از این اعلام شده بود که باید شهرداری ها در حوزه نوسازی بافت های فرسوده همکاری لازم را حداقل در صدور مجوز و پروانه های ساختمانی داشته باشند اما به گفته بسیاری از سازندگان، شهرداری ها همکاری نمی کنند و با طولانی تر شدن بوروکراسی های اداری بسیاری از سازندگان از ادامه کار و یا شروع پروژه های جدید منصرف می شوند.

دوندگی سازندگان در راهروهای شهرداری !

در همین رابطه یکی از سازندگان مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه شهرداری ها آنقدر در صدور مجوز و پروانه های ساختمانی سازندگان را اذیت می کنند که بسیاری از همکاران من کلا از نوسازی بافت های فرسوده فراری هستند.

او ادامه داد: در بسیاری از بنرها و تبلیغات شهرداری ها شاهد‌ آن هستیم که مشوق هایی برای نوسازی بافت های فرسوده دارند اما بوروکراسی های اداری و دواندن سازندگان در راهروهای شهردای باعث می شود که این سیاست ها و مشوق ها تبدیل به یک معضل در این بخش شود.

شهرداری ها علاقه ای به نوسازی بافت فرسوده ندارند

در حال حاضر برخی از انبوه سازان هم از همکاری نکردن شهرداری ها در اجرای طرح نوسازی بافت های فرسوده گله مند هستند و می گویند شهرداری ها هیچ علاقه ای برای نوسازی بافت فرسوده ندارند و تنها در حد شعار اقدام می‌کند.

در همین رابطه فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: صدور پروانه ساختمانی یک پروسه بسیار طولانی است که حداقل ۶ماه به طول می انجامد و از سوی دیگر بسیاری از سازندگان علاوه بر چشم انتظاری در این بخش باید مدت زمان طولانی در دفاتر ادارت مختلف شهرداری ها به دنبال امضا گرفتن از مدیران شهرداری ها باشند.

به گفته دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران، نوسازی بافت های فرسوده بسیار سخت تر از سایر نوسازی واحدهای مسکونی است که این اقدامات توسط شهرداری باید صورت گیرد.

او می گوید: با وجود آنکه مسئولان در شورای شهر و شهرداری مکانیزم های تشویقی برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته اند اما سیاست های تشویقی که داده می شود خود زمینه ساز تشدید مشکلات در این بخش است.

او تاکید کرد: این مشوق های مربوط به بافت های خارج از طرح بافت فرسوده است و بسیاری از سازندگان باید در کوچه های باریک و ساختمان های فرسوده که ریسک سرمایه گذاری و نوسازی را بالاتر می برد کار کنند که بسیاری از سازندگان از انجام آن پشیمان می شوند.

پورحاجت گفت: آمار نوسازی بافت های فرسوده که بخش عمده ای از آنها باید توسط شهرداری ها صورت گیرد، خود نشان گر آن است که اجرای طرح توسط این بخش چندان موثر نبوده و از سوی دیگر شهرداری ها هم خود علاقه ای برای اجرای آن ندارند که در این زمینه اقدامی هم انجام نمی دهند.

در حال حاضر طبق برنامه ریزی صورت گرفته در حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بخشی از اجرای این طرح باید در قالب نوسازی بافت های فرسوده صورت گیرد که در این بخش شرکت عمران بازآفرینی شهری اقدامات موثری را از جمله افزایش میزان تسهیلات و همچنین افزایش تراکم های ساختمانی و صدور مجوز ساخت برای واحدهای کمتر از ۵۰ متر را در دستور کار خود قرار داده است اما این به‌آن شرط است که در این زمینه شهرداری ها همکاری لازم را داشته باشد.

مدت زمان صدور پروانه ساختمانی ۸ ماه است

در این زمینه محمد‌ آئینی معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: ساخت ۱۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده سهم شرکت بازآفرینی شهری در قالب ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است و ۱۱۱ هزار واحد در حال ساخت است و طی این مدت ساخت ۴۲ هزار واحد شروع و به بانک ها معرفی شده است.

آئینی گفت: پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی در این بخش ۵۵ درصد است و ۱۲ هزار واحد سال گذشته و ۱۵ هزار واحد در هفته دولت به بهره‌ برداری رسیده و ۱۵هزار واحد دهه فجر افتتاح می شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی می گوید: خوشبختانه در حوزه بافت فرسوده اتفاق خوبی افتاده و یک مصوبه مفصلی برای تشویق مردم در حوزه راه و شهرسازی صورت گرفته به طوری که دیگر بن بستی برای نوسازی بافت های فرسوده وجود ندارد.

آئینی گفت: در حال حاضر امکان گرفتن پروانه نوسازی حتی برای ساخت واحد کمتر از ۵۰ متر فراهم شده و برای واحدهای با متراژهای بالاتر هم بسته های تشویقی در قالب تسهیلات و تراکم فراهم شده است.

او گفت: مدت صدور پروانه ساختمانی در تهران با همکاری شهرداری در حال حاضر ۸ماه است که در این زمینه باید طبق قولی که داده اند این مدت کوتاه تر شود.براساس این گزارش در حال حاضر بازار مسکن برای رونق و خروج از رکود نیاز به افزایش حجم تولید دارد که در این زمینه اجرای طرح نوسازی بافت های فرسوده می تواند بسیار اثر گذار باشد اما در این خصوص باید تمامی دستگاه ها از جمله شهرداری ها در اجرای طرح وصدور مجوزها همکاری لازم را داشته باشند.