پدیدآور: فریبا کلهر ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی تعداد صفحات: ۸۴ من، ساکن اردوگاه شناور ابلیس، با چندین چشم تیله‌ای، زبان خزنده و رونده آنجا بودم. از اولِ اولِ ماجرا آنجا بودم و کمی مانده به آخر ماجرا، راهم را گرفتم و به همان جایی برگشتم که از اول آمده بودم. اول ماجرا کجا بود […]

پدیدآور: فریبا کلهر

ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

تعداد صفحات: ۸۴

من، ساکن اردوگاه شناور ابلیس، با چندین چشم تیله‌ای، زبان خزنده و رونده آنجا بودم. از اولِ اولِ ماجرا آنجا بودم و کمی مانده به آخر ماجرا، راهم را گرفتم و به همان جایی برگشتم که از اول آمده بودم. اول ماجرا کجا بود و کی شروع شده بود؟ اول ماجرا در مدینه بود یا در کوفه؟ در مکه بود یا در کربلا؟

«در کنار او فقط تو بوده‌ای» روایتی است متمایز از آنچه بارها و بارها در مورد واقعه کربلا و عاشورا خوانده و شنیده‌ایم. داستان سرزمین کربلا، ماجرایی که بر امام حسین علیه‌السلام و یارانش گذشت، مظلومیت آنها و …، اینبار از زبان شیطان و دیدگاه متفاوتش نقل می‌شود. اینکه او چطور توانست در حنجره سی‌هزار نفر بنشیند تا بتواند با صدایی بلندتر دل‌های یاران امام را بلرزاند و بترساند تا خودشان را تسلیم کنند. از مأموریت خود می‌گوید، آن زمانی که سوار بر تیرها می‌شد تا جان یاران امام را نشانه بگیرد. وای از وقتی که به ذهن دشمنان نفوذ می‌کرد و آنها را برای کشیدن تیر در کمان و شمشیر از غلاف تشویق می‌کرد. شیطانی که حتی به آب هم رحم نمی‌کند و وقتی حضرت عباس برای پرکردن مشک به کنار رود می‌رود او را با توصیف زیبا و دلبرانه، وسوسه و شیطنت می‌کند. او در این روایت قابلیت و استعداد چشمانش، زبان خزنده و رونده، قدرت نفوذش در دل‌ها و گوشهای تیزش را به رخ می‌کشد.

این اثر با استفاده از منابع موثقی چون لهوف، فرهنگ عاشورا، تأملی در نهضت عاشورا، همگام با حسین علیه‌السلام، تاریخ جلفا و حماسه حسینی نوشته شده است.

کلهر در این اثر  با تأکید بر اینکه شیطان واقعیتی است که وجود دارد، روایتی متفاوت و خلاقانه از حماسه عاشورا نقل می‌کند