لندن به نقش خود در کودتا ۲۸ مرداد ایران اعتراف کند

دیوید اوئن» وزیر امور خارجه اسبق انگلیس. در گفت‌وگو با روزنامه گاردین خواهان اذعان لندن به هدایت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سقوط دولت مصدق شد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، وزیر امور خارجه انگلیس از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ در آستانه هفتادمین سالگرد کودتای آمریکایی – انگلیسی ۲۸ مرداد. به گاردین گفت: دلایل موجهی وجود دارد. تا به نقش سال ۱۹۵۳ انگلیس و آمریکا در اضمحلال تحولات دموکراتیک (ایران) اذعان کرد. اکنون با پذیرفتن آنکه ما به اشتباه چنان اقدامی را انجام داده و به اقدام هایی که در جهت ایران دموکراتیک شکل می گرفت. آسیب زدیم، می توانیم انجام اصلاحات را اندکی محتمل‌تر سازیم.

۲۵ مرداد ۷۰ سال پیش دستگاه های اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و انگلیس (ام آی سیکس). با هماهنگی با هیات حاکمه وقت ایران در اقدامی مداخله گرانه کودتای نافرجامی را علیه ملت ایران توطئه چینی کردند. اما این اقدام با واکنش دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت رو به رو شد و کودتاچیان نیز بازداشت شدند.

به دنبال این اقدام محمدرضا پهلوی با هماهنگی قبلی با آمریکا از رامسر عازم بغداد شد. با این حال طراحان کودتا بیکار ننشستند. و نیت شوم خود را سه روز بعد در ۲۸ مرداد و در قالب عملیات آژاکس به کرسی نشاندند.

مردمسالاری در ایران

اگر چه ملت ایران ایام مشابه و سال های سختی را پشت سر گذاشت، اما این سه روز ویژگی های خاص خود را داشت. چرا که خارجیان در برابر اراده ملت ایران عقب نشینی نکرده. و بار دیگر در ۲۸ مرداد اراده خود را به کمک عوامل داخلی به کرسی نشاندند. و فرایند مردمسالاری در ایران بار دیگر برای چندین دهه عقب افتاد.

به اعتقاد برخی کارشناسان سیاسی دقیقا از این زمان به بعد بود که خوی استثماری آمریکا بیشتر تقویت شد. و دست‌اندازی‌های خود به گوشه و کنار جهان را به طرق مختلف از جمله راه اندازی کودتاها پیش برد. و در واقع پایه های استعمار نو را در سطح جهان بنا گذاشت.

خبرنگار: ابراهیم باصری