عرضه خودروهای بورسی در ابهام درحالی که ادامه عرضه خودرو در بورس کالا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، رئیس سازمان بورس در نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد خواهان رفع ابهام این موضوع شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، درحالی که قطار عرضه خودرو در بستر بورس کالا روی ریل افتاده بود […]

عرضه خودروهای بورسی در ابهام

درحالی که ادامه عرضه خودرو در بورس کالا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، رئیس سازمان بورس در نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد خواهان رفع ابهام این موضوع شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، درحالی که قطار عرضه خودرو در بستر بورس کالا روی ریل افتاده بود روز چهارشنبه مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بورس کالای ایران، ضمن استناد به نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار لغو عرضه آتی این شرکت برای ۵۰۰۰ دستگاه خودرو دناپلاس شد و دلیل آن را ملاحظات ناشی از ورود سازمان بازرسی عنوان کرد. پس از نامه ایران خودرو، اما ولی‌الله جعفری، سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس در نامه‌ای خطاب به مهدی خطبیبی تاکید کرد که این شرکت باید برنامه منظم هفتگی خود تا پایان سال جاری عرضه محصولات پذیرش شده در بورس کالای ایران را منتشر کند.

اما سرانجام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که تا مشخص شدن سازوکار قیمت‌گذاری خودروی جدیدی در بورس عرضه نخواهد شد.

بر این اساس امروز مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس، خواستار اقدام مناسب و فوری برای از بین بردن ابهامات عرضه و فروش خودرو در بورس کالا، که موجبات نگرانی سهامداران را فراهم آورده، شد.

در این نامه آمده است:

احتراماً همانطور که مستحضرید صنعت خودرو در سال‌های گذشته به دلایل متعدد فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته است و ادامه روند قبلی تقریبا غیرممکن بود. بخشی از ضعف‌های صنعت خودرو ناشی از مدیریت‌های نادرست در این صنعت و بخش دیگر مواردی است که از خارج از صنعت خودرو و بر اساس تصمیم‌های سیاستگذاران اقتصادی بر صنعت تحمیل گشته است؛ قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو خصوصا بر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، سهم مهمی در زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را به خود اختصاص داده است.

در جلسه مورخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ شورای عالی بورس با موافقت وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مقرر گردید عرضه خودرو در بورس کالا صورت پذیرد که این فرایند به صورت گام به گام در حال تکامل است و از ماه گذشته تاکنون با همکاری وزارت صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه، روند رو به رشد آن ادامه دارد.

تاکنون تنها ۳۶۰۰۰ انواع خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است و رانتی بیش از ۱۱ همت از بین رفته است؛ در حالیکه این تعداد خودرو درصد بسیار کمی از کل تولید خودرو در کشور می‌باشد که نسبت آن به کل تولید رانت بیش از ۱۰۰ همت را در این بازار نشان می‌دهد. علاوه بر حذف رانت، واقعی شدن تقاضا، رشد قیمت سهام خودروسازان و تاثیر آن بر بازار سرمایه (به عنوان نمونه قیمت سهام ایران خودرو در تاریخ ۲۰ تیرماه تا تاریخ ۲۰ دی ماه با عرضه خودرو در بورس کالا از ۱۹۰ تومان به ۳۴۸ تومان رسیده است که رشد حدود ۷۵ درصد را ثبت کرده است!) بازگشت اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد مالیاتی دولت، تزریق نقدینگی به خودروسازان جهت اجرای طرح های توسعه پیش‌رو، تحویل خودرو در موعد تحویل توسط خودروسازان، جذب نقدینگی از جامعه، عدم نیاز خودروسازان به دریافت وام از سیستم بانکی و به تبع آن کاهش اثر این بخش در خلق نقدینگی و … از مواردی است که تا کنون با موفقیت مورد تجربه قرار گرفته است و نیازمند این امر است تا زمان مناسب اجرای این طرح در بورس کالا ادامه یابد و با اصلاحات لازم تعادل در این بازار متلاطم برقرار گردد.

در روزهای گذشته اظهارات شفاهی مسئولان محترم سازمان بازرسی کل کشور، جلسات برگزار شده در شورای رقابت، برخی از مکاتبات صورت گرفته از سوی نمایندگان محترم مجلس با وزارت صمت و … سبب شده است در خصوص ادامه این روند ابهاماتی ایجاد شود. از طرفی این اظهارات بعضا برخلاف اختیارات قانونی دستگاه‌ها در خصوص کالاهای مورد معامله در بازار سرمایه بوده و این ابهام سبب نگرانی سرمایه‌گذاران گردیده است. لذا از حضرتعالی تقاضا می‌شود در این خصوص ارائه طریق و راهنمایی فرمائید.