سوئدِ سربلند و مرفه، با سیستم رفاهی سخاوتمندانه معروف و انبوه انرژی سبز، باید نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در مقابله با بحران هزینه معاش مجهزتر باشد اما اینطور نیست! به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نوشته روزنامه گاردین، از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی، سوئد پنجمین کشور ثروتمند اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. گاز […]


سوئدِ سربلند و مرفه، با سیستم رفاهی سخاوتمندانه معروف و انبوه انرژی سبز، باید نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در مقابله با بحران هزینه معاش مجهزتر باشد اما اینطور نیست!

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نوشته روزنامه گاردین، از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی، سوئد پنجمین کشور ثروتمند اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. گاز طبیعی تنها دو درصد از انرژی آن را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که جنگ روسیه در اوکراین کمترین آسیب را به آن زده است. همچنین فقر در این کشور کمتر از میانگین اروپایی است.

اما افزایش روزافزون قبض‌های برق و قیمت مواد غذایی در سطوح مختلف جامعه سوئد دیده می‌شود.

“یوهان ریندوال”، کارمند سابق صنعت فناوری گفته است: سوئد اکنون با مشکل فقر دست و پنجه نرم می‌کند. شاید در این باره نباید زیاد صحبت کنیم اما چیزی است که وجود دارد و امسال بدتر شده است.

سیستم رفاه سوئد در سال‌های اخیر به شدت دچار تزتزل و کاهش شده و این مساله شکاف بین فقیر و غنی را زیاد کرده و مردم را بیش از گذشته در معرض تورمی قرار داده که در پاییز امسال حدود هشت درصد اعلام شده است.قیمت بنزین و مواد غذایی به شدت افزایش یافته است. هزینه‌های این دو مورد در سال جاری میلادی حدود ۲۵ درصد رشد داشته،‌ قیمت گوشت ۲۴ درصد و پنیر ۲۲ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار سوئد، در طول آخرین دوره تورمی عمده این کشور در اوایل دهه ۱۹۹۰، حدود هفت درصد از جمعیت در فقر نسبی قرار داشتند اما امسال این درصد بالای ۱۴ درصد تخمین زده می‌شود.