ارائه سه طرح پژوهشی در دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان نشست خبری ترجمان دانش در راستای چرخه انتقال دانش و نتایج تحقیقات و پژوهش های انجام گرفته به مخاطبان با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه و خبرنگاران ، یک شنبه پنجم آذرماه در تالار دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این نشست خبری به ارائه […]

ارائه سه طرح پژوهشی در دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان

نشست خبری ترجمان دانش در راستای چرخه انتقال دانش و نتایج تحقیقات و پژوهش های انجام گرفته به مخاطبان با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه و خبرنگاران ، یک شنبه پنجم آذرماه در تالار دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این نشست خبری به ارائه ۳ طرح تحقیقاتی و پژوهشی انتخاب شده در این دانشگاه پرداخته شد.

طرح پژوهشی اثربخشی لوسیون عصاره روغنی گیاه کندر بر درمان آرتروز زانو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از احوال نیوز،اولین طرح پژوهشی ارائه شده در این نشست خبری، طرح اثربخشی لوسیون عصاره روغنی کندر بر درمان آرتروز زانو بود که توسط رسول سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح شد.

رسول سلطانی در مورد طرح اثربخشی لوسیون روغنی کندر بر درمان آرتروز بیان نمود: کندر از قدیم الایام در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی ضد درد و ضد التهاب شناخته شده و برای درمان اختلالات التهابی و مفصلی استفاده می‌شود. آرتروز به صورت ساده اختلالی است که شامل سایش غضروف‌های مفصلی است که درمان قطعی ندارد و فقط باید با داروهای مسکن، درد ناشی از آن را کنترل کرد.

وی افزود:بسیاری از داروهای مسکنی که برای درمان آرتروز استفاده می‌گردد به عوارض زیادی از جمله زخم گوارشی و نارسایی‌های کلیوی منجر می‌گردد، که اگر بتوان با درمان‌های موثر ضد درد، به بهبود عملکرد مفصلی کمک کرد و درد را کاهش داد، درواقع می توان مصرف داروهای پرعارضه را کم کرد.

سلطانی ادامه داد: کندر گیاهی هست که هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده می گردد که مصرف عمده آن در جوامع به صورت سنتی، خوراکی می‌باشد که اگر دارویی بتواند به صورت موضعی اثر کند، عوارض گوارشی حاصل از آن کاهش می‌یابد. حتی ممکن است در مصرف موضعی دوز کمتری از دارو مورد نیاز ‌باشد.

وی ادامه داد: ما در واقع در این طرح از لوسیون‌های موضعی با عصاره کندر که توسط یکی از شرکت‌های داروسازی تهیه شده، استفاده کردیم، و بیماران به دو گروه تقسیم شدند یک گروه بیماران لوسیون کندر تهیه شده را به مدت ۴ هفته روزانه سه بار روی زانو استفاده کردند و گروه دوم از لوسیون دارونما استفاده کردندیعنی لوسیونی که عصاره کندر را نداشت.این دو گروه پایان دوره ازنظر میزان بهبود درد و علائم و انعطاف پذیری مفصل و توانایی در انجام اعمال روزانه با استفاده از مقیاس‌های علمی استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفتند که گروهی که لوسیون با عصاره کندر را مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه دارونما، درد کمتر و عملکرد بهتر و انعطاف مفصلی بیشتری نشان دادند به صورت معنی‌دار درد را در مقایسه با گروهی که دارونما استفاده کرده بودند، عملکرد بهتری در بهبود و کاهش درد و افزایش توانایی نشان دادند.

وی گفت: البته در این طرح پژوهشی در تعداد بسیار کمی از بیماران علائم تحریک موضعی هم گزارش شد که می توان نتیجه گرفت که از نظر ایمنی این لوسیون کندر قابل اعتماد می باشد.

وی در ادامه بیان نمود:اصحاب رسانه با اطلاع رسانی نتایج این تحقیقات به سازمان‌های مربوطه بالاتر از جمله سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت می توانند، روند ورود این چنین داروها را به بازار تسهیل کنند که این برای ما کفایت می‌کند.

جرقه ی امیدی در تولید ترکیبات جدید سنتز شده برای درمان افسردگی در دانشکده داروسازی اصفهان

دومین طرح مطرح شده در این نشست خبری توسط الهام جعفری عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه شد.

الهام جعفری گفت: سلامت جسم و روان از هم جدایی ناپذیرند اگر کسی بیماری روحی داشته باشد، مطمئنا بر کیفیت زندگی او هم تاثیر خواهد گذاشت. در بیماری های افسردگی نظریه‌ای تحت عنوان آمین های های مغزی وجوددارد که اگر مقدار آنها در مغز کاهش یابد، می تواند یکی از علل افسردگی باشد.

وی بیان کرد: ایساتین به صورت طبیعی در بافت‌های مغز وجود دارد که تنظیم کننده یکسری علائم بیولوژیک در مغز است و احتمالا می‌تواند بعضی از آنزیم‌های متابولیز کننده آمین های مغزی را مهار نماید.

وی افزود:در این طرح یکسری از مشتقات جدید ایساتین در آزمایشگاه سنتز و اثرات ضد افسردگی آن بر روی موش تست شد و از بین این ترکیبات سنتزشده، دو نمونه از ترکیبات، اثر ضد افسردگی خیلی خوبی در محیط آزمایشگاه بر روی موش نشان داد که در مقاله ای تحت عنوان «سنتز مشتقات ایساتین و بررسی اثرات ضد افسردگی» به طور کامل ارائه شده است.

الهام جعفری ادامه داد:این طرح در مرحله مقدماتی است و اگر این ترکیبات موثر سنتز شده بخواهند تبدیل به دارو شوند، باید بحث سمیت آن بررسی شود و تست های مقدماتی برای جذب و سایر مراحل انجام شود روش های سنتز برای تبدیل به سنتز در مقیاس صنعتی بهینه شوند. تست های مهار آنزیمی انجام شود و بعد در آینده عنوان دارو به جامعه معرفی گردند.

و این مستلزم حمایت های بخش غیردولتی و کارخانجات و کارآفرین های فعال برای تامین بودجه می باشد.

ساخت ترکیبات جدید به عنوان عوامل بالقوه ضد سرطان و اثربخش که می تواند اثر بخشی داروهای ضد سرطان موجود در بازار را هم ارتقا دهد.

سومین طرح پژوهشی ارائه شده در این نشست خبری، طرح ساخت ترکیبات جدید به عنوان عوامل بالقوه ضد سرطان و اثربخش بود که می توانند اثر بخشی داروهای ضد سرطان موجود در بازار را هم ارتقا دهند، که توسط محبوبه رستمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح شد.

محبوبه رستمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گزارشی از جوانه زدن امیدی، برای اثربخشی بیشتر داروهای ضد سرطان موجود در بازار، خبر داد؛ بیماری سرطان، مسیرهای پیام رسانی عادی درون سلولی ها را معیوب می سازد و به تقسیمات افسار گسیخته خود ادامه داده و یکسری از مسیرهای عادی درون سلولی را مختل و از برنامه ریزی های داخل سلول خارج می نماید.

رستمی گفت:یکی از اتفاقاتی که در حوزه کارهای تحقیقاتی سرطان اتفاق می افتد این است که بتوانیم جاهایی که سرطان مکانیسم عادی سلول را مختل کرده است بتوانیم با بکارگیری عوامل مهارکنند مناسب، به گونه ای برنامه ریزی کنیم که سلول های درگیر را به حالت عادی برگردانیم.

وی افزود: با این هدف این تحقیق شروع شد که، مرگ برنامه ریزی شده یا مرگ عادی یک سلول، برای احیای مجدد، هدف قرار گیرد و پارامترهایی که در این فرایند نقش دارند را به فعالیت عادی برگردانده شوند، که یکی از این مسیرها پروتئین P53 که عملا مسئول مرگ طبیعی سلول است و سرطان این توانایی را دارد که آن را از کار انداخته و دیگر اجازه مرگ طبیعی سلول را ندهد، مورد بررسی قرار گرفت، و در واقع این تحقیق به دنبال برگرداندن کارکرد صحیح و درست پروتین P53 در سلول سرطانی است.

وی ادامه داد: بنابراین با تحقیق در مقالاتی که کار شده به دنبال این بودیم که چه مواد شیمیایی و چه ساختارهای شیمیایی دراین مسیر پیشنهاد داده شده است و در نهایت تمام ساختارها کنار هم قرار گرفت و با ادغام ساختار های شیمیایی یک ساختار جدیدی معرفی شد، که بتواند بصورت موثرتر کارکرد طبیعی سلول را به آن برگرداند و از فاز سرطانی خارج نماید که پایه و اساس این تحقیق شکل گرفت و اثرات ساختارهای شیمیایی سنتز شده بر روی سلول های سرطان سینه مورد ارزیابی قرار گرفت که خوشبختانه تاثیر قابل توجهی مشاهده شد. علاوه بر این، اثر ترکیبی ساختار شیمیایی سنتز شده جدید با داروی دوکسوروبیسین (داروی مورد استفاده برای درمان سرطان پیشرفته) بررسی شد و نتایج نشان داد که اثر بخشی داروی دوکسوروبیسین را به صورت چشم گیری افزایش داده است. بنابراین، این ترکیبات جدید می توانند به عنوان عوامل بالقوه ضد سرطان که اثر بخشی داروهای ضد سرطان موجود را نیز افزاش میدهند در درمان سرطان مورد توجه قرار گیرند.

وی در ادامه گفت: ما نیازداریم که تحقیقات بیشتری انجام گیرید و ادامه دار باشد و اثر گذاری را بر روی رده های سلولی متنوع و در فازهای حیوانی چک کنیم و بعد از تکمیل مطالعات بالینی تبدیل به دارو شود وتا زمانی که ما فقط به بودجه های دانشگاهی وابسته باشیم و حمایت صنعت در طرح های پژوهشی و تولیدات صورت نگیرد و بدون توجه به نتایج طرح های تحقیقاتی به تولیدات روزمره خود بپردازد، هیچ کمکی به زیرساخت ها نخواهد شد. به بیان دیگر می توان گفت، اگر تامین بودجه فقط وابسته به دانشگاه و گرنتها و بودجه های پژوهشی نباشد کار سریع‌تر پیش می‌رود و از مسیر سخت و کند دولتی خارج خواهد شد و می تواند با شتاب بهتری کار انجام گیرد.