استان اصفهان رکورددار اهدای خون کشور در سالی که گذشت مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته، به ازای هر هزار نفر جمعیت استان، ۲۷/۲۹ نفر اهدا کننده خون وجود داشته است عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ بیشترین اهدای خون نسبت به جمعیت در استان اصفهان رقم خورد. کیان دهراب‌پور […]

استان اصفهان رکورددار اهدای خون کشور در سالی که گذشت

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته، به ازای هر هزار نفر جمعیت استان، ۲۷/۲۹ نفر اهدا کننده خون وجود داشته است عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ بیشترین اهدای خون نسبت به جمعیت در استان اصفهان رقم خورد.

کیان دهراب‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران با بیان این‌که در سال ۱۴۰۲، ۱۸۵ هزار و ۲۳۰ نفر برای اهدای خون به یکی از ۱۱ مرکز اهدای خون در استان مراجعه کردند، ادامه داد: از این تعداد ۱۴۷ هزار و ۴۴۲ نفر موفق به اهدای خون شدند که با توجه به تعداد اهداکنندگان نسبت به سال ۱۴۰۱، خونگیری با رشد ۷/۳۹ درصدی در استان اصفهان صورت گرفته است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان افزود: از تعداد مذکور، ۳/۵۱ درصد مربوط به بخش بانوان بود و نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۶/۵ درصدی اهدای خون در میان بانوان استان اصفهان مواجه بودیم.

وی با بیان این‌که در سال ۱۴۰۲، به ازای هر هزار نفر جمعیت استان اصفهان، ۲۷/۲۹ نفر اهدا کننده خون داشتیم، گفت: بدین ترتیب بیشترین اهدای خون نسبت به هر هزار نفر جمعیت در طول تاریخ انتقال خون استان رقم خورده است.

دهراب‌پور با اشاره به این‌که میزان ذخیره خون در سال ۱۴۰۳ در استان اصفهان ۲۸۰ واحد معادل ۵ روز و در شهرستان اصفهان ۱۲۴۶ واحد معادل ۳ و نیم روز است، ادامه داد: با توجه به نیازی که به گروه خونی O+ و گروه خونی O_ و دیگر گروه های خونی در استان هست با کمبودی در این زمینه مواجه نیستیم اما نیاز است که اهداکنندگان برای خون‌گیری و کمک به بیماران نیازمند به خون به یکی از ۱۱ مرکز اهدای خون استان اصفهان مراجعه کنند.

وی از اهداکنندگانی که همواره حامی بیماران نیازمند به خون بوده‌اند تشکر کرد و افزود: ماه رمضان و روزه‌داری منعی برای اهدای خون ندارد و اهدای خون و خون‌گیری روزه را باطل نمی‌کند. روزه‌داران با مصرف مایعات بیشتر و صرف غذاهای پروتئینی در وعده سحر، می‌توانند از صبح تا ظهر به یکی از مراکز اهدای خون در استان مراجعه و خون اهدا کنند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان تاکید کرد: انتظار می‌رود با توجه به این‌که نیاز به خون نیازی همیشگی است، در سال ۱۴۰۳ بیش از گذشته مردم فداکار استان اصفهان، نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی را فراموش نکنند.

دهراب‌پور با بیان این‌که سازمان انتقال خون استان اصفهان از دوم تا نهم فروردین ماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر آماده خون‌گیری از اهداکنندگان بوده و همکاری مردم و مسافران نوروزی بسیار خوب است ادامه داد: با فرا رسیدن سال جدید و حضور مهمانان نوروزی مراجعه اهداکنندگان به مراکز اهدای خون افزایش پیدا کرده و فعلا کمبودی در زمینه خون نداریم.

وی در خصوص ساعات کاری مراکز اهدای خون استان و شهر اصفهان در شب‌های قدر با تاکید بر اینکه مردم باید در زمینه اهدای خون حضور مستمر داشته باشند اعلام کرد: در شب‌های قدر مرکز خواجوی شهر اصفهان از ساعت ۱۹:۳۰ تا ساعت ۲ بامداد آماده خون‌گیری از اهداکنندگان است و از روز ۱۴ فروردین تا پایان ماه مبارک رمضان شیفت صبح، عصر و شب اصفهان فعال و آماده خون‌گیری خواهد بود. اهدا کنندگان می‌توانند از ساعت ۸ صبح الی ۱۷ بعد از ظهر و از ساعت ۱۹:۳۰ تا ساعت ۲۴ به مرکز خواجوی شهرستان اصفهان مراجعه کنند.