آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» در حالی برای حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شده که ماموریتی چندوجهی بر عهده دارد؛ ماموریتی که دال مرکزی آن، افزون بر تقابل با تروریسم، جنگ افروزی و یکجانبه‌گرایی آمریکا، تحریم‌های ظالمانه این کشور خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از […]

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» در حالی برای حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شده که ماموریتی چندوجهی بر عهده دارد؛ ماموریتی که دال مرکزی آن، افزون بر تقابل با تروریسم، جنگ افروزی و یکجانبه‌گرایی آمریکا، تحریم‌های ظالمانه این کشور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از ایرنا، آیت الله رئیسی صبح دیروز دوشنبه ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ عازم نیویورک شد تا در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند. او سال قبل در اوج همه گیری کرونا به نیویورک سفر نکرد اما سخنان ضبط شده اش به صورت ویدئویی در مجمع عمومی پخش شد.

رئیسی امسال در نیویورک ماموریت مهمی بر عهده دارد که مهمترین آن به موضوع تحریم های اقتصادی برمی گردد که از آن تحت عناوینی چون «جنگ اقتصادی» و «تروریسم اقتصادی» نام می برند.

رئیسی در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران، گفت: موضوع تحریم به عنوان حربه‌ای که قدرت‌های بزرگ به دست گرفتند برای اینکه بخواهند بر ملت‌ها فشار بیاورند و در مقابل کشورهای دیگر هم رفتار متقابل خواهند کرد و نتیجه این قضیه این است که با صلح و آرامش و با امنیت در تضاد است و به نحوی ملت‌ها متضرر خواهند شد و ضرر خواهند کرد.

آمریکا و جنون تحریم

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷، آمریکا به همراه متحدان اروپایی خود همواره با بهانه های واهی، ایران را تحت سخت ترین تحریم ها قرار داد. به این ترتیب همه ابعاد زندگی ایرانی ها تحت تاثیر تحریم های اولیه و سپس ثانویه غربی ها قرار گرفت تا جایی که اینک تمامی بخش های کشورمان در فهرست تحریم ها قرار دارد.

اکنون در ایران بخش های مالی و بانکی، بیمه، انرژی و پتروشیمی، کشتی‌رانی، کشتی سازی و بنادر، طلا و فلزات گران بها، نرم افزار، صنعت خودرو، فروش هواپیما و خدمات مربوطه و واردات فرش و مواد غذایی، صنایع فلزات ایران، صنایع معدنی، عمران، صنایع نساجی و تولید و غیره تحت شدیدترین تحریم های کشورهای غربی و اقماری آنان قرار دارد.

حتی در برهه ای که ایران نیز همانند بسیاری از کشورها به شدت درگیر مقابله با کووید۱۹ شد، آمریکای ترامپ از رفع موانع و تحریم بر اقلام بشردوستانه خبر می داد و بر معافیت کالاهای بشردوستانه چون غذا و دارو از تحریم تاکید می کرد اما در عمل مانع از دسترسی ایران به واکسن شد.

طنز تلخ ماجرا آنجا است که حتی همزمان با ورود رئیس جمهوری به نیویورک، وزارت بازرگانی آمریکا سه فروند بوئینگ ۷۴۷ خطوط هوایی ایران را که خدمات باری به روسیه ارائه می‌دهند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

به نوشته «رویترز»، ادعا شده این هواپیماها کنترل‌های صادراتی اعمال‌ شده توسط آمریکا را که بخشی از تحریم‌های دولت بایدن علیه جنگ روسیه در اوکراین است، نقض کرده‌اند. هواپیماهای تحریم‌ شده از شرکت‌های ماهان ایر، قشم فارس ایر و ایران ایر هستند که کار حمل و نقل کالا از جمله اقلام الکترونیکی را به روسیه انجام می‌دادند.

حدود ۱۰ روز پیش نیز وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم رویکرد ضد ایرانی خود، اعلام کرد که «سید اسماعیل خطیب» وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را در فهرست افراد تحت تحریم خود قرار داده است. وزارت خزانه داری آمریکا در توجیه این اقدام خود مدعی شد که تحریم وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با مشارکت وی در فعالیت‌های سایبری علیه آمریکا و متحدانش مرتبط است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز قبل از آن هم یک شخص حقیقی و چهار شخص حقوقی جدید از ایران و مرتبط با ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داد.

پایگاه شبکه «الجزیره» در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: البته تحریم‌های آمریکا علیه خطیب و وزارت اطلاعات از این جهت نمادین هستند که وی و وزارتخانه تحت امر او دارایی در ایالات متحده ندارند که بلوکه شود.

افزون بر آن، آنها هیچ گونه مراوده و تجارت مستقیم با شهروندان آمریکایی ندارند. ضمن اینکه پیشتر نیز هر دو با بهانه‌های مختلف در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

یک روز قبل از تحریم‌های فوق الذکر، آمریکا چندین شرکت را به اتهام تولید و انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه در فهرست تحریم‌های خود گنجاند چرا که واشنگتن ادعا می‌کند این پهپادها در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پایگاه مزبور اضافه کرد: این در حالی است که تهران و واشنگتن از آوریل ۲۰۲۱ برای بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خود که در سال ۲۰۱۸ توسط ایالات متحده کنار گذاشته و با اعمال تحریم‌های فراگیر همراه شد، تلاش می‌کنند.

در مجموع باید گفت که جنون تحریم به قدری بر سیاست خارجی آمریکا به ویژه در ارتباط با ایران سایه افکنده که روسای جمهوری مختلف آمریکا با وجود نتیجه نگرفتن از آن، باز هم از این اهرم فرسوده دست بردار نیستند. البته این جنون در کاخ سفید تنها متوجه ایران نیست و کمتر کشوری را در پهنه کره خاکی می‌توان یافت که از گزند تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی آمریکا در امان باشد.

از اینرو، آیت الله رئیسی در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت که برنامه‌ای برای دیدار و گفت‌وگو با جو بایدن، همتای آمریکایی خود ندارد چرا که هیچ گونه تفاوتی بین دولت‌های ترامپ و بایدن ندیده است.