آخرین خدمه (۳ ایرانی، ۲ ونزوئلایی) هواپیمای شرکت «امتراسور» از آرژانتین به ونزوئلا رسیدند و سفیر ایران در کاراکاس، در آیین استقبال از آنها با بیان اینکه آمریکا متخصص دروغ پردازی است، این موفقیت را «پیروزی عدالت بر بی‌عدالتی» و اتحاد عمیق تهران-کاراکاس در برابر «دروغ‌پردازی آمریکا» دانست. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به […]

آخرین خدمه (۳ ایرانی، ۲ ونزوئلایی) هواپیمای شرکت «امتراسور» از آرژانتین به ونزوئلا رسیدند و سفیر ایران در کاراکاس، در آیین استقبال از آنها با بیان اینکه آمریکا متخصص دروغ پردازی است، این موفقیت را «پیروزی عدالت بر بی‌عدالتی» و اتحاد عمیق تهران-کاراکاس در برابر «دروغ‌پردازی آمریکا» دانست.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، به دنبال لغو ممنوعیت خروج خدمه باقیمانده از مجموع ۱۹ خدمه شرکت هواپیمایی ونزوئلایی که از ششم ژوئن (۱۶ خرداد) در فرودگاه بوئنوس آیرس بازداشت شدند، این پنج خدمه ایرانی- ونزوئلایی وارد فرودگاه بین‌المللی سیمون بولیوار کاراکاس شدند.

دادگاه آرژانتین با تایید صدور مجوز خروج خدمه این هواپیمای ونزوئلایی اعلام کرد «مدارک کافی برای دستور تعقیب و پیگرد قضایی علیه غلامرضا قاسمی، عبدالباسط محمدی، سعید ولی‌زاده، ویکتور مانوئل پرز و ماریو آراگا اوردانتا وجود ندارد».

«ویکتور مانوئل پرز» ضمن ابراز خوشحالی از بازگشت به ونزوئلا به همراه همکارانش به رغم باقی ماندن این هواپیمای باری در آرژانتین گفت: ما باید تلاش کنیم تا هر چه زودتر هواپیما را برگردانیم. وی افزود: ما پنج نفر این ۱۳۴ روز را سپری کردیم و از همه مردم به دلیل تلاش خستگی‌ناپذیر قدردانی می‌کنیم.

«حجت‌الله سلطانی» سفیر کشورمان در ونزوئلا نیز ضمن تبریک به مناسبت بازگشت پنج خدمه باقیمانده هواپیمای ونزوئلایی، تاکید کرد: امروز روز پیروزی عدالت بر بی عدالتی […] پیروزی حقیقت بر دروغ است.

وی همچنین بر اتحاد میان دو ملت در مواجهه با این بحران دیپلماتیک تاکید کرد و گفت، ایران و ونزوئلا «همیشه در کنار هم خواهند بود […] ایران و ونزوئلا متحد هستند، هیچ چیز و هیچ‌کس نمی‌تواند این دو ملت را از هم جدا کند».

سلطانی درخصوص نقش واشنگتن در اتفاقی که برای هواپیمای ونزوئلا رخ داد، تاکید کرد: بر جهانیان پوشیده نیست که آمریکا در دروغ‌پردازی، متخصص است، اما حقیقت همیشه ظاهر خواهد شد.

سلطانی افزود: این تنها یک مورد از هزاران مورد دروغ آمریکا و متحدانش علیه ایران، ونزوئلا و دولت و ملت‌های مستقل جهان است، این یک ابزار سیاسی و اهرم فشار علیه کشورهایی است که می‌خواهند مستقل باشند و حاکمیت خودشان را داشته باشند.

«رامون ولاسکز» وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا نیز گفت: ما به آزادی ۱۹ خدمه در آرژانتین دست یافتیم، تنها جرم آن‌ها میهن پرستی و انجام کارشان به خوبی است.

این هواپیما که تا یک سال پیش به شرکت ماهان ایر ایران تعلق داشت، در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) با ۱۴ خدمه ونزوئلایی و پنج خدمه ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد، اما دو روز بعد اروگوئه از دادن مجوز به آن برای ورود به آسمان خود جلوگیری کرد و هواپیما وادار به بازگشت به آرژانتین شد و تاکنون در آنجا باقی مانده است.

در مرحله نخست، ۱۲ نفر از خدمه آزاد شده، ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) به ونزوئلا وارد شدند و دو نفر دیگر در میانه درخواست‌ها مبنی بر آزادی سایر افراد بازداشت شده، در ۳۰ سپتامبر (هشتم مهر) آزاد شدند.