ابتلاء به روتاویروس در اصفهان گزارش نشده است سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه در وضعیت آماری و بیماران تفاوتی نسبت به قبل ایجاد نشده و موارد قابل ملاحظه‌ای تاکنون از ابتلای به این ویروس نداشتیم، گفت: زمانی آزمایش‌های تشخیص روتاویروس و دیگر عوامل ایجاد بیماری انجام می‌شود که مراجعات و موارد ابتلاء […]

ابتلاء به روتاویروس در اصفهان گزارش نشده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه در وضعیت آماری و بیماران تفاوتی نسبت به قبل ایجاد نشده و موارد قابل ملاحظه‌ای تاکنون از ابتلای به این ویروس نداشتیم، گفت: زمانی آزمایش‌های تشخیص روتاویروس و دیگر عوامل ایجاد بیماری انجام می‌شود که مراجعات و موارد ابتلاء به‌طور قابل ملاحظه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ پژمان عقدک درباره آخرین وضعیت کرونا در استان اصفهان با بیان اینکه پیک هشتم کرونا به‌طور کامل نزولی شده و آمار مراجعه‌کنندگان روزانه به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: همچنان آمار بستری در آی‌سی‌یو و مرگ‌ومیر بالا است که درصدی از این افراد بهبود پیدا می‌کنند و عده‌ای نیز فوت می‌شوند، دو تا سه هفته آینده به وضعیت بهمن‌ماه برمی‌گردیم که آمار پایین‌تری داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه تست‌های مثبت کاهش پیدا کرده و تعداد افراد بستری بیماری کرونا حدود یک‌سوم ابتدای این ماه شده است، افزود: در کل کشور دیگر تمایلی برای واکسیناسیون وجود ندارد، در صورتی که بیش از ۸۵ از مرگ‌ومیرهایی که در پیک هشتم کرونا داشتیم افرادی بودند که واکسن نزده بودند یا از تزریق واکسن آن‌ها بیشتر از یک سال گذشته بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: با توجه به بررسی ها افرادی که واکسن زده بودند و کمتر از شش ماه از تزریق آن‌ها گذشته است، احتمال ابتلای کمتری دارند یا در صورت ابتلای آن‌ها شدت بیماری کمتر است و در نهایت هم مرگ‌ومیر کمتری دارند. مردم به‌ویژه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا سالمند هستند، برای تزریق دز یادآور کرونا مراجعه کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین درباره افزایش ابتلا به آبله‌مرغان دانش‌آموزان، توضیح داد: همیشه در آغاز سال در ماه‌های فروردین و اردیبهشت‌، آمار ابتلاء به آبله‌مرغان افزایش پیدا می‌کند و این میزانی که افزایش داشتیم در حد سال‌های گذشته بوده و آمار متفاوتی نداشتیم. گزارش‌های سطح شهرستان‌ها هم موید این مطلب بود.

وی در خصوص وضعیت ابتلاء به روتاویروس در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: در وضعیت آماری و بیماران تفاوتی نسبت به قبل ایجاد نشده و موارد قابل ملاحظه‌ای تاکنون از ابتلای به این ویروس نداشتیم.

عقدک افزود: با توجه به فرارسیدن فصل میوه‌های تابستانی و بهاری، عوارض گوارشی ناشی از خوردن این میوه‌ها و مواد غذایی نیز بیشتر می‌شود و این عوارض برای بزرگسالان و کودکان رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی آزمایش‌های تشخیص روتاویروس و دیگر عوامل ایجاد بیماری انجام می‌شود که مراجعات و موارد ابتلاء به‌طور قابل ملاحظه افزایش یابد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با توجه به گزارش‌هایی که به‌صورت روزانه برای ما ارسال می‌شود و استخراج می‌کنیم، اگر افزایش ناگهانی و قابل توجه داشته باشیم، به دنبال علت‌شناسی می‌رویم تا برای درمان هم اقدامات لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای مثال اگر تعداد بستری روزانه ما از ۱۰۰ مورد به ۳۰۰ مورد برسد، به دنبال عامل بیماری می‌رویم، مانند اتفاقی که مدت‌ها پیش رخ داد و گزارش اسهال خونی افزایش یافته بود و علت آن نیز سرایت آلودگی‌های ناشی از فاضلاب به کاهوی کشت شده بود.به هر صورت چنین اتفاقی در حال حاضر برای اصفهان رخ نداده و گزارشی از این بیماری نداشته‌ایم