آیین غبارروبی «جلای دل در بهشت» در تخت فولاد مسئول فرهنگی و هنری مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از برگزاری آیین مردمی غبارروبی و عطرافشانی تکایا و بقاع متبرک تخت فولاد خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سعید پرورش، اظهار کرد: بی‌شک با توجه به اعتقادات دینی مردم، بقاع و […]

آیین غبارروبی «جلای دل در بهشت» در تخت فولاد

مسئول فرهنگی و هنری مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از برگزاری آیین مردمی غبارروبی و عطرافشانی تکایا و بقاع متبرک تخت فولاد خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سعید پرورش، اظهار کرد: بی‌شک با توجه به اعتقادات دینی مردم، بقاع و اماکن مقدسی همچون تخت فولاد مورد عنایت مردم و پایگاه زیارتگاهی شهر است. آئین غبارروبی، یکی از سنت‌های دیرین دینی و ملی و میراث فرهنگی ناملموس تخت فولاد است که هرساله این فرهنگ کهن و اقدام مردم پایه در روزهای پایانی سال برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معنوی و زیارتی تخت فولاد، افزود: با احیا و تقویت این حرکت فرهنگی ترویج سنت‌های فرهنگی به نسل جدید نیز منتقل می‌شود.

آیین غبارروبی «جلای دل در بهشت» در تخت فولاد

مسئول فرهنگی و هنری مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد در ادامه افزود: از عرصه‌های و میدان‌های این برنامه معنوی می‌توان به غبارروبی و عطرافشانی تکایای بابا رکن‌الدین، تکیه صاحب روضات، تکیه مادر شاهزاده، تکیه بانو مجتهده امین، تکیه میرفندرسکی می‌توان اشاره کرد. از جذابیت‌های این مراسم معنوی که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود زیارت علما و مشاهیر تخت فولاد و حضور خادمان آستان قدس رضوی است.

وی تصریح کرد: این آئین معنوی پنج‌شنبه هیجدهم اسفند ساعت ۱۴:۳٠ در سرزمین تخت فولاد و از نقطه بقعه تاریخی بابا رکن‌الدین شروع خواهد شد.

به گزارش ایمنا، مجموعه تاریخی تخت فولاد به‌صورت یک‌جا و کلی در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است و هم بخش‌های مختلف آن به‌صورت جزءبه‌جزء در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. دلیل این شهرت، حضور پیکر افراد مختلف در این گورستان است.

برای مثال می‌توان به آرامگاه بابا فولاد حلوایی، میرفندرسکی، بابا رکن‌الدین، تکیه بروجردی‌ها، تکیه آغاباشی، تکیه خاتون‌آباد، تکیه جویبارهای، تکیه ریزی‌ها، تکیه سیدالغراقین، تکیه فیض، تکیه مادر شاهزاده، تکیه لسان‌الارض، تکیه میرزا رفیعا، تکیه واله، تکیه کازرونی، تکیه چهارسوقی و آرامگاه بیدآبادی اشاره کرد. قدمت برخی از این مزارها به صدها سال پیش بازمی‌گردد.