به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، شیدا خیراللهی ایرنا اظهار داشت: مردی ۵۴ ساله، اهل و ساکن شهرستان بیجار که بدلیل حادثه دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده فهیم وی، شب گذشته پیکرش جهت اهدای عضو به بیمارستان سینا تهران اعزام شد. وی با بیان اینکه پیکر این جانبخش برای […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، شیدا خیراللهی ایرنا اظهار داشت: مردی ۵۴ ساله، اهل و ساکن شهرستان بیجار که بدلیل حادثه دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده فهیم وی، شب گذشته پیکرش جهت اهدای عضو به بیمارستان سینا تهران اعزام شد.

وی با بیان اینکه پیکر این جانبخش برای انجام عملیات جداسازی اعضای بدن (هاروست) به بیمارستان سینا تهران اعزام شد، اضافه کرد: با این اهدای عضو، جان چند نفر از مرگ حتمی نجات یافت.

رییس واحد شناسایی و پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه فردا جمعه پیکر مرحوم عربی به زادگاهش در بیجار بازگردانده خواهد شد، افزود: 
در سال جاری تاکنون پنج اهدای عضو در استان ثبت شده است.

خیراللهی ضمن تقدیر از خانواده این مرحوم بابت این کار خداپسندانه، یادآور شد: از سال ۱۳۸۹ تا کنون ۵۳ مورد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو در استان کردستان به ثبت رسیده است.

سامانه “www.ehda.ir” برای داوطلبان اهدای عضور در سراسر کشور طراحی شده است و متقاضیان با ورود به این پایگاه اینترنتی می‌توانند فرم ثبت نام اهدای عضو را تکمیل کنند.

 مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی است و حیات بیمار وابسته به دستگاهی است که در صورت جدا شدن از آن بعد از چند ثانیه فوت می‌کند.

اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کلیه ها است ضمن اینکه برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان