آیت‌الله رئیسی: حضور آمریکایی‌ها به هر بهانه‌ای در سوریه وجاهتی ندارد و باید از این منطقه خارج شوند/ پوتین: آینده سوریه باید توسط سوری‌ها بدون دیکته کردن از سوی بیگانگان ترسیم شود/ اردوغان: چارچوب روند آستانه مؤثرترین اقدام برای ارائه راه‌حل مشکل سوریه است به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از نهاد ریاست […]

آیت‌الله رئیسی: حضور آمریکایی‌ها به هر بهانه‌ای در سوریه وجاهتی ندارد و باید از این منطقه خارج شوند/ پوتین: آینده سوریه باید توسط سوری‌ها بدون دیکته کردن از سوی بیگانگان ترسیم شود/ اردوغان: چارچوب روند آستانه مؤثرترین اقدام برای ارائه راه‌حل مشکل سوریه است

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از نهاد ریاست جمهوری،رئیس جمهور اظهار داشت: در نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه تاکید شد که «حضور آمریکایی‌ها به هر بهانه‌ای در سوریه وجاهتی ندارد و باید از این منطقه خارج شوند»، «باید هر اقدامی که منجر به نقض حاکمیت سوریه است، پرهیز شود» و «حملات رژیم صهیونیستی به سوریه نقض حاکمیت این کشور و خلاف قوانین بین‌المللی است».
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی «هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه»، با تشکر از روسای جمهور روسیه و ترکیه برای حضور در هفتمین نشست مذاکرات آستانه به منظور پیگیری حاکمیت صلح در سوریه، اظهار داشت: در این نشست بر حاکمیت دولت مستقر سوریه بر تمامیت ارضی این کشور تاکید شد.
رئیس جمهور افزود: حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات به هر بهانه‌ای که باشد، هیچ وجاهتی ندارد و باید آنها از این منطقه خارج شوند و همه نقاط سوریه تحت حاکمیت دولت قانونی مستقر قرار گیرد.
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: در این نشست، بر مبارزه قاطع بر تروریسم و همکاری همه کشورها در این عرصه تاکید کردیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز جریانات تروریستی امنیت منطقه را به خطر انداخته‌اند، افزود: همه برای مبارزه با تروریسم تلاش کرده‌اند و لذا ضرورت دارد امروز نگرانی‌هایی که در سوریه به خصوص در مناطقی چون ادلب نسبت به حضور تروریست‌ها وجود دارد، با عزم جدی همه کشورها برطرف شود.
دکتر رئیسی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان نماد ایستادگی و مقاومت و مبارزه با تروریسم یاد کرد و گفت: مبارزه جانانه جمهوری اسلامی با جریانات تروریستی تجربه موفقی بوده است و حتما مبارزه جدی و بی‌امان با تروریسم موفق خواهد بود.
رئیس جمهور با بیان اینکه در این نشست بر تداوم کمک‌های انساندوستانه به مردم مظلوم سوریه تاکید شد، تصریح کرد: همه اعضا، هم نظر بودند که باید برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سوریه تلاش شود.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: در این نشست بر لزوم پرهیز از هر اقدامی که منجر به نقض حاکمیت سوریه شود، تاکید شد. اعضا توافق داشتند که هر اقدامی باید در جهت تقویت حاکمیت دولت قانونی این کشور باشد.
رئیس جمهور گفت: روسای جمهور حاضر در اجلاس ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم سوریه، بر توقف این حملات تاکید و عنوان کردند که حمله به مردم و نیروهای مسلح در سوریه نقض حاکمیت این کشور و خلاف قوانین بین‌المللی است.
دکتر رئیسی با بیان اینکه همکاری ایران، روسیه و ترکیه با دولت مستقر در سوریه برای استقرار صلح و ا جرای توافقات برای تامین امنیت سوریه همواره ضرورت دارد، تصریح کرد: معتقدیم چارچوب روند آستانه موفق بوده و این مذاکرات نتایج خوبی داشته و برای امنیت و پیشرفت کار باید این روش ادامه یابد.
رئیس جمهور ادامه داد: همکاری این سه کشور و دیگر کشورهای منطقه می‌تواند به تسریع در تثبیت حاکمیت سوریه کمک کند تا مردم این کشور از آرامش برخوردار شده و به زندگی عادی بازگردند.
آیت‌الله رئیسی همچنین گفت که در این نشست بر فراهم کردن زمینه بازگشت هر چه سریع‌تر پناه‌جویان سوری به کشورشان تاکید شد و افزود: مردمی که به کشورهای دیگر پناه برده‌اند باید هر چه سریع‌تر به سرزمین خود بازگردند. امیدواریم همکاری سه کشور در مذاکرات آستانه، این روند را سرعت بخشد تا مردم سوریه هر چه زودتر به آرامش دست یابند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست مطبوعاتی دیدار سران کشورهای ضامن روند آستانه را برای کمک به حل و فصل مسأله سوریه بسیار مفید دانست و گفت: این نشست بسیار پرمحتوا و سازنده بود و با همراهی آقایان رئیسی و اردوغان به صورت مفصل مسایل مختلف و کلیدی همکاری‌های فیمابین را برای موضوع سوریه بررسی کردیم.
پوتین با بیان اینکه در بیانیه پایانی این نشست بر تحکیم همکاری سه‌جانبه به منظور عادی‌سازی پایدار در سوریه تاکید شد، اظهار داشت: سه کشور موافق هستند که حل و فصل بحران سوریه تنها از طریق سازوکار سیاسی امکان‌پذیر است.