گروه بین‌المللی بحران که به عنوان سازمانی مستقل برای دستیابی به صلح و جلوگیری از جنگ کار می‌کند؛ در مطلب پیش‌رو درباره کارهایی نوشته است که دنیا باید برای جلوگیری از به‌پاخیزی دوباره داعش انجام دهد به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،به نقل از خبرگزاری شفقنا؛خلافت خودخوانده داعش با این که چند وقتی می‌شود که […]

گروه بین‌المللی بحران که به عنوان سازمانی مستقل برای دستیابی به صلح و جلوگیری از جنگ کار می‌کند؛ در مطلب پیش‌رو درباره کارهایی نوشته است که دنیا باید برای جلوگیری از به‌پاخیزی دوباره داعش انجام دهد

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،به نقل از خبرگزاری شفقنا؛خلافت خودخوانده داعش با این که چند وقتی می‌شود که از بین رفته؛ ولی با این حال همان ارعاب و حملات سابق در بسیاری از مناطق نفوذ این گروه ادامه دارد. برای جلوگیری از این ابراز وجود، نیروهایی که با داعش می‌جنگند، نه تنها باید مانع از نقل و انتقال شبه‌نظامیان این گروه بین مناطق مختلف سوریه شوند، بلکه مهم‌تر از این، این نیروها باید از درگیری‌های تضعیف‌کننده با یکدیگر اجتناب کنند.

در واقع می‌توان گفت که فعالیت‌ها و دردسرسازی‌های داعش در مرکز و شمال شرق سوریه تقریبا تبدیل به یک مشکل همیشگی شده است. مناطقی شبه‌مستقل که داعش با نقل و انتقال مستمر و مداوم در آن‌ها به نوعی استراتژی انعطاف‌پذیر برای کنترل دوباره سوریه دست یافته است. هم‌زمان نیروهای بی‌شماری نیز در جنگ با این گروه به دنبال جلوگیری از دستیابی داعش به این اهداف هستند.

اما دلیل اهمیت تجمیع و تمرکز فعالیت‌های ضدداعش می‌توان این واقعیت ناراحت‌کننده باشد که کمپین‌های ضدداعش تاکنون در اغلب موارد به رغم دستاوردهای قابل توجه‌شان، در جلوگیری از استمرار حیات این گروه ناموفق بوده و حداقل این که به نتایجی درخور نرسیده‌اند. این کمپین‌ها به خصوص در زمینه جلوگیری از عبور جنگجویان داعش از خطوط کنترل موفقیتی حاصل نیاورده‌اند. وضعیتی که هر چه بیشتر ادامه داشته باشد، موجب عمیق‌تر شدن ریشه‌های ستیزه‌جویان- و در نتیجه دشوارتر شدن شکست دادن آن‌ها خواهد شد.

با این حال برای جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی نیروهایی که با داعش می‌جنگند در وهله اول باید از هر گونه کشمکش و تنشی در بین خود اجتناب کنند- که به داعش فضای تنفس می‌دهد. این نیروها هم‌چنین باید تلاش کنند تا در وهله اول با بستن مسیرهای قاچاق، آزادی رفت و آمد ستیزه‌جویان بین مناطق مختلف سوریه را محدود کنند.

داعش اما به هر حال از مارس ۲۰۱۹ به این سو، یعنی از زمانی که تسلط خود را بر آخرین قطعه از خاک سوریه و عراق از دست داد، مقاومت قابل توجهی داشته و توانسته عملیات خود را در سوریه ادامه و حتی در برخی از موارد گسترش دهد. به خصوص که این عملیات‌ها اغلب در مناطق مختلفی روی داده که هر کدام را نیروهای مختلفی کنترل می‌کنند- که اغلب با یکدیگر تضاد دارند و به این دلیل بیشتر از این که در پی مهار و کنترل داعش باشند، به مقابله با هم فکر می‌کنند. موضوعی که بیشتر از هر نیروی دیگری سودش به داعش رسیده- که توانسته از این نابسامانی برای تقویت توان رزمی خود بهره برد. موضوعی که باید مورد توجه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران نیروهای نظامی سوریه نیز قرار گیرد- و این نیروها با درک این که باید در کنار هم عملیات ضد داعش را انجام دهند، دست به تنش‌زدایی زده و حداقل این که از ایجاد درگیری جدید بین خود- که تنها می‌تواند به نفع داعش باشد- خودداری کنند. آن‌ها هم‌چنین باید تلاش کنند مسیرهای همیشگی قاچاقچیان را- که در حال حاضر داعش از آن‌ها برای انتقال جنگجویان و تجهیزات مورد نظر در مناطق مختلف سوریه استفاده می‌کند- مسدود کرده و مانع از بهره‌برداری ستیزه‌جویان از این امکان شوند.