مدیر خانه کتاب و ادبیات گفت: جایزه ادبی جلال هم‌اکنون گران‌ترین جایزه کشور است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته یک مرتبه افزایش را صورت داد و امسال نیز ۲۵۰ میلیون تومان برای برگزیده و ۵۰ میلیون تومان برای شایسته تقدیردر نظر گرفته شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل […]

مدیر خانه کتاب و ادبیات گفت: جایزه ادبی جلال هم‌اکنون گران‌ترین جایزه کشور است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته یک مرتبه افزایش را صورت داد و امسال نیز ۲۵۰ میلیون تومان برای برگزیده و ۵۰ میلیون تومان برای شایسته تقدیردر نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور علی رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات و وجیهه سامانی دبیر علمی این دوره در سالن جلسات خانه کتاب و ادبیات صبح امروز برگزار شد.

در تالار وحدت ساعت ۱۸ اختتامیه این جایزه را برگزار خواهیم کرد

در ابتدای برنامه علی رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران درخصوص زمان اختتامیه جایزه ادبی جلال گفت: همزمان با روز زن و ولادت حضرت زهرا (س) در ۲۴ دی‌ماه در تالار وحدت ساعت ۱۸ اختتامیه این جایزه را برگزار خواهیم کرد و به غیر این نیز یک رویداد آموزشی دیگر ترتیب داده شده است که به نام آل جلال معروف است که فراخوانش چند روز گذشته منتشر شد و حداقل پذیرای ۱۳۰ نفر از دانش‌‌پذیران ادبیات داستانی، مستندنگاری نقد ادبی و رمان خواهد بود در روزهای ۲۲ تا ۲۴ دی‌ماه از سراسرکشور حضور پیدا خواهند کرد تا با ۱۳ نفر از اساتید تراز اول کشور کلاس‌هایی را بگذرانند.

باید تلاش کنیم که این جوایز ادبی روز به روز افزایش پیدا کند

در بخش دیگر وجیهه سامانی دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به اینکه جوایز ادبی نقش مهمی در جریان‌سازی ادبی دارند گفت: تعدد جوایز ادبی در هر جامعه‌ای نشان دهنده پرفروغ و زنده بودن جریان ادبی آن جایزه است و هر جایزه ادبی مثل شمعی است که این مسیر را روشن می‌کند. باید تلاش کنیم که این جوایز ادبی روز به روز افزایش پیدا کند تا چرخه نشر کشورمان اقتدار بیشتری پیدا کند و برای نویسندگان شور و اشتیاق ایجاد کند.

جایزه جلال یکی از با قدمت‌ترین و معتبرترین جوایز ادبی است

وی در ادامه تصریح کرد: جایزه جلال یکی از با قدمت‌ترین و معتبرترین جوایز ادبی است و هیچ نویسنده‌ای دوست ندارد که اثرش در این جایزه دیده نشود. شأن بالایی که این جایزه دارد در وهله اول از نام بلند جلال شأن خود را می‌گیرد.  جلالی که در عصر سردرگمی خودش را در معنویت مذهب شرقی جستجو کرد و نام خود را ماندگار کرد و در وهله دوم از انتخاب‌های خودش این منزله را می‌گیرد.

۱۹ داور نیز در این ۲ ماه، ما را همراهی کردند

سامانی درخصوص آثار رسیده به دبیرخانه این دوره گفت: تعداد آثار رسیده به این دوره حدود ۲ هزار و ۶۰۰ اثر بود که در بخش اصلی داستان و رمان یک هزار و ۵۰۸ اثر، دربخش مستندنگاری ۶۹۰ عنوان، در بخش داستان کوتاه ۴۰۱ عنوان و نقد ادبی ۷۷ عنوان بود. ۱۹ داور نیز در این ۲ ماه، ما را همراهی کردند تا داوری عالمانه، تخصصی و به دور از سلیقه‌های شخصی طی ۳ مرحله داوری در هر بخش صورت بگیرد و خروجی‌ این شد که به ۱۵ نامزد نهایی رسیدیم.

جایزه ادبی جلال هم‌اکنون گران‌ترین جایزه کشور است

رمضانی درخصوص مقدار جایزه ادبی جلال گفت: جایزه ادبی جلال هم‌اکنون گران‌ترین جایزه کشور است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سال گذشته یک مرتبه افزایش را از مبلغ قبلی و نه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت داد و امسال نیز ۲۵۰ میلیون تومان برای برگزیده و ۵۰ میلیون تومان برای شایسته تقدیر در نظر گرفته شده است. سال گذشته به لحاظ مبلغی تلاش کردیم که به مبلغ سکه و تعداد سکه نزدیک شویم. امیداوریم در تأمین منابعی که در مجلس شورای اسلامی باید صورت بگیرد توجه بیش‌تری به حوزه فرهنگ و ادبیات داشته باشند و اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود.