وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد فصلی بخش معدن به ۲.۶ درصد و در صنعت به ۵ درصد رسیده است.

 سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت امروز در همایش “بنگاه؛ فناوری و رشد اقتصادی”، روند تولید در کشور را “بسیار خوب” توصیف کرد و گفت: بر اساس آمار مرکز آمار تابستان ۱۴۰۰ رشد فصلی معدن منفی ۳.۷ بوده که در پاییز امسال به مثبت ۲.۶ درصد رسیده است. رشد فصلی بخش صنعت در تابستان ۱۴۰۰ نیز دو درصد بوده که در پاییز سال جاری به پنج درصد رسیده است. رشد بخش صنعت در ۹ ماه نخست امسال از سال قبل و از میانگین رشد اقتصاد کل کشور بیشتر بوده و پنج درصد رشد داشته است و این آمار نشان می‌دهد که روند رشد در حال تداوم و حرکت است.

وی با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته تمرکز در بخش صنعت، عرضه محور بود و بیشتر به سمت استفاده از محصولات پارک‌های فناوری حرکت می‌کردیم، تصریح کرد: اما اکنون در کنار تقویت عرضه دانش‌بنیانی، باید رویکرد تقاضا محور تقویت شودتا متناسب با تقاضا، صنعت کارهای دانش‌بنیانی شکل گیرد. برای مثال در هر محصول معدنی که بیش از یک میلیون دلار واردات داریم، باید تولید داخل شود.

وزیر صمت همچنین از راه‌اندازی سامانه‌ای خبر داد و گفت: در حال حاضر تا ۳۴ هزار تجهیزات صنعتی در داخل ساخته شود که اکنون ۲۴ هزار تقاضا برای ساخت ثبت شده است. باید با توجه به رشد صنعت یک رویکرد تقاضامحور را در پیش بگیریم. قدم سوم این است که شاخصی پیدا کنیم که علم و ثروت و قدرت را هم‌زمان اندازه‌گیری کند. علم، قدرت است و باید این دو را به یکدیگر متصل کنیم. شاخصی که قدرت و دانش بنیان را بررسی می‌کند، شاخص «پیچیدگی» است که برنامه‌ریزی شده این  رتبه از ۶۵ آن را به جایگاه ۴۰ برسد. ممکن است در شاخص‌های علم سنجی و مقاله رتبه خوبی داشته باشیم، اما در آن به جای حل مسائل خودمان، مسائل دیگران را حل کنیم.

وی با بیان اینکه زمانی محصول، دانش‌بنیان است که کمتر کشوری بتواند آن را تولید کند، اظهار کرد: این شاخص بر اساس تنوع محصولات صادراتی و اینکه کدام کشورها آن را تولید می‌کنند، به شاخص ارزیابی کشورها می‌پردازد. این شاخص علم را اندازه‌گیری کرده و قدرت اقتصادی در کشورها را بر اساس تولید محصول «پیچیده» ارزیابی می‌کند. بنابراین در صحنه بین‌المللی از نظر اقتدار و قدرت اقتصادی ۲ شاخص وجود دارد که یکی از آن‌ها شاخص پیچیدگی است که علم و دانش را به یکدیگر متصل کرده و قدرت کشور را افزایش می‌دهد.