رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تشکیل کارگروه مشترکی بین این سازمان و شورای شهر تهران برای احصاء و بررسی انجام تکالیف دستگاه‌های خدمات رسان خبرداد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ذبیح الله خدائیان در نشست تخصصى با اعضاى شوراى شهر تهران با اشاره به نقش و جایگاه مردم در قانون اساسی کشور […]

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تشکیل کارگروه مشترکی بین این سازمان و شورای شهر تهران برای احصاء و بررسی انجام تکالیف دستگاه‌های خدمات رسان خبرداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ذبیح الله خدائیان در نشست تخصصى با اعضاى شوراى شهر تهران با اشاره به نقش و جایگاه مردم در قانون اساسی کشور به منظور مشارکت در کلیه امورات گفت: با توجه به اینکه بایستی امورات مهم کشور با اتکاء آرای مردم و مشارکت آن‌ها انجام می‌شود از این‌رو استفاده از این ظرفیت‌های مردمی بسیار مهم و ضروری است بر این اساس شورا‌ها در صورتی می‌توانند موفق بوده و به هدف خود برسند که به عنوان نماینده مردم هدفی، جز خدمت‌رسانی نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شورا‌های شهر و روستا‌ها در اقصی نقاط کشور باید از سیاسی کاری و دخالت‌های حزبی و گروهی به دور باشند از اعضای شورای شهر خواست که هم و غمشان فقط خدمت به مردم باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از برخی از دخالت‌های اعضای شورا‌های شهر کشور در انتصابات بر ضرورت بکارگیری افراد به ویژه شهردار‌ها با توجه به تخصص و کارآمدی تاکید کرد و افزود: متاسفانه در برخی مواقع شاهدیم که شورا‌های شهر به جای نظارت، در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اعضای شورا‌های شهر توصیه کرد که در میان مردم و پاسخگوی جامعه باشند.

خدائیان تاکید کرد: به اعتقاد بنده باید کاری کرد که فسادی تحقق پیدا نکند یا بروز فساد و مفسده به حداقل برسد البته راه مبارزه با فساد این نیست که فقط قانونی باشد و مجازات‌های سنگینی هم بر اساس قانون پیش بینی شده باشد بلکه بهترین روش برای مبارزه با فساد پیشگیری است و این موضوع فقط با شفافیت محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی‌که امور شفاف نباشد فساد هم وجود دارد بر لزوم شفافیت در امورات شهرداری تاکید کرد و یادآور شد؛ امورات تمامی دستگاه‌ها به ویژه شهرداری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم مردم و هم دستگاه‌های نظارتی بتوانند شفاف در جریان قرار بگیرند تا زمانی که این امر محقق نشود فساد وجود دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داد که در این دوره با اقدامات خود شرایطی را ایجاد کنند که امورات در شهرداری تهران الکترونیکی شود و با شفافیت در امور بسیاری از گلوگاه‌های فساد شناسایی و مسدود شود.

وی اظهار کرد: افرادی مراجعه کرده‌اند و از طولانی بودن روند صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران گله‌مند هستند و با توجه به اینکه در این دوره که شهرداری و شورا هم فکر هستند و با شعار مبارزه با فساد منصوب شده‌اند، ضروری است به گونه‌ای عمل کنند که گلوگاه‌های فساد در تهران مسدود شود.

خدائیان در ادامه یکی از دلایل بروز فساد را تراکم قوانین و مقررات دانست و از اعضای شورای شهر خواست که به این موضوع هم ورود کرده و اگر در جایی نیازی به تغییر یا اصلاح قوانین و مقررات است، اعلام کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به موضوع آلودگی هوا در تهران نیز اشاره کرد و ادامه داد: همه مسئولان از مشکل آلودگی هوا صحبت می‌کنند، اما سوال این است؛ به غیر از دستگاه‌ها که تکالیفی بر عهده‌شان گذاشته شده چه کسی باید بیاید و مشکل را حل کند؟ به عنوان نمونه مشکل خودرو‌های فرسوده را چه مرجعی باید رفع کند آیا شهرداری در این راستا نقشی ندارد؟

وی در ادامه به برخی از مشکلات موجود در حوزه شهری از جمله پسماند‌ها و زباله گرد‌ها اشاره کرد و گفت: همه از این موضوعات ناراحت هستند، اما چه کسی باید مبارزه کند؟

یکی دیگر از موضوعاتی که خدائیان در این جلسه به آن اشاره کرد مسئله کمیسیون‌های ماده ۵، تغییر کاربری‌ها، افزایش طبقات، افزایش تراکم و… بود و گفت: این موضوعات نظم جامعه را به هم می‌زند؛ در شهر تهران در جا‌هایی مجوز‌هایی داده شده و ساخت و ساز‌هایی از سال‌های قبل صورت گرفته که اصلا ظرفیت آن وجود ندارد.

وی خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت؛ شما دستگاه نظارتی هستید و حق نظارت دارید، نباید اجازه دهید که این کمیسیون‌ها به راحتی اجازه تغییر کاربری مغایر با طرح جامع شهر را بدهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: در بازرسی‌های امسال این سازمان، رصد و نظارت عملکرد کمیسیون‌های ماده ١٠٠ و پنج در دستور کار دارد تا بررسی شود که بر اساس چه معیاری مجوز تغییر کاربری یا افزایش طبقات داده شده است.

وی همچنین خواستار هم‌افزایی بین این سازمان و شورای شهر شد و تاکید کرد که باید با اتخاذ تدابیری شرایط صدور پروانه الکترونیکی فراهم شود تا پای امضای طلایی وسط کشیده نشود.

انباشت پروژه‌های نیمه تمام، خشک شدن باغات به دلیل عدم نظارت، ناایمنی برخی از سازه‌ها، ناپایداری درآمد‌های شهرداری، اتخاذ تصمیمات سلیقه‌ای شهردارها، تراکم فروشی، عدم هوشمندسازی امورات، فرونشست و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و… از دیگر موضوعات مورد اشاره خدائیان در این نشست تخصصی بود و اعلام کرد در سال جاری این موضوعات در اقصی نقاط کشور دنبال می‌شود.وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه با تاکیدات ریاست قوه قضاییه، سازمان بازرسی برنامه‌های خود را حول محور پیشگیری تعریف کرده است، گفت: شناسایی و مسدودسازی گلوگاه‌های فساد، شناسایی سوجریانات و… از موضوعاتی است که به جد در دستور کار این سازمان است.رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گذری به برخی از مسائل مطرح شده پیرامون عدم بازدارندگی احکام در برخورد با ساخت و ساز‌ها زد و تاکید کرد: به اعتقاد بنده قانون برای مبارزه با ساخت و ساز‌ها بازدارنده است، اما متاسفانه مجری قوی نیست، قانون این اجازه را داده که اگر مقررات فنی رعایت نشد می‌توان تخریب کرد چرا من مجری به وظایف خود عمل نمی‌کنم؟ در حال حاضر چند ده هزار حکم تخریب در مورد تغییر کاربری‌ها وجود دارد؛ اما، چون هر حکمی صادر شده به موقع اجرا نشده با تعداد کثیری احکام اجرا نشده مواجه هستیم که اجرای آن‌ها هزینه دارد.خدائیان به اعضای شورای شهر پیشنهاد داد که کمیته مشترکی بین سازمان بازرسی و شورای شهر تشکیل تا تکالیف دستگاه‌هایی که باید به شهر خدمت کنند احصاء و پس از خوداظهاری و راستی آزمایی اگر دستگاهی به وظیفه اش عمل نمی‌کند را به عنوان ترک فعل به دستگاه قضایی معرفی کند.وی همچنین به معاونت سیاسی و قضایی سازمان بازرسی ماموریت داد که این موضوع را در دستور کار قرار دهد.