معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سیاست دولت، نهایی کردن و به اتمام رسیدن طرح‌های سخت‌افزاری احیاء دریاچه ارومیه است. به گزارش ایرنا، مجتبی ذوالجودی روز سه شنبه در بازدید از طرح های احیاء دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح های انتقال آب به […]

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سیاست دولت، نهایی کردن و به اتمام رسیدن طرح‌های سخت‌افزاری احیاء دریاچه ارومیه است.

به گزارش ایرنا، مجتبی ذوالجودی روز سه شنبه در بازدید از طرح های احیاء دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح های انتقال آب به این دریاچه که با هزینه ۶ هزار میلیارد تومان آغاز شده بود، تلاش می شود تا ۶ ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی طرح های دولت را در سه محور تکمیل، اصلاح و بهره برداری از پروژه های سخت افزاری اعلام کرد و گفت: از جمله این طرح ها تاسیس سدها و کانال هایی است که آب را به سمت دریاچه هدایت کنند.

ذوالجودی ادامه داد: سد کانی سیب که قرار است آب حوضه زاب را به دریاچه منتقل کند با تکمیل آن ۶۲۳ میلیون مترمکعب آب به دریاچه خواهد رسید؛ همچنین با تکمیل سد سیلوه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.

به گفته وی تصفیه و هدایت آب فاضلاب استان های آذربایجان شرقی و غربی با ۹۰ میلیون مترمکعب حجم از دیگر طرح های در دست اجراست که طی ۶ ماه آینده تکمیل می شود.

معاون محیط زیست خاطرنشان کرد: در موضوع نرم افزاری، مشارکت دادن مردم حوضه دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی و افزایش بهره وری کشاورزی و بررسی و آسیب شناسی برنامه های دولت قبلی از برنامه های دیگر دولت برای احیاء این دریاچه است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، بیش از ۹۵ درصد سطح حدود ۶ هزار کیلومتر مربعی دریاچه ارومیه خشک شده و این در حالی است که دولت سیزدهم برای احیای آن تلاش می‌کند؛ خشکی دریاچه ارومیه که میزان آب آن در اواسط دهه ۱۳۷۵ به ۱۴ میلیارد مترمکعب می رسید، از اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز و با تداوم خشکسالی ها، احداث بیش از ۷۰ سد در حوضه آبریز، توسعه باغات و برداشت بیش از حدمجاز آب های زیرزمینی تشدید شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد که اجرای بندهای آن در راستای احیای دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه داشت، اما آنطور که باید موفق نبود.

حال کارشناسان درباره تهدید طوفان های نمکی دریاچه ارومیه برای زندگی ۱۵ میلیون نفر از اجتماعات پیرامونی آن هشدار می دهند، البته بر طبق نظر آنان خوشبختانه بلورهای نمکی سطح دریاچه هنوز نشکسته اند و اقدامات حفاظتی دقیق و فراگیر می تواند از بروز هر گونه طوفان نمکی در منطقه جلوگیری کند.