آیت‌الله رئیسی گفت: علامه مصباح یزدی انحرافات فکری را می‌شناخت و در مقابل آن‌ها ایستادگی می‌کرد.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت علامه مصباح یزدی گفت: علم، علم به حقایق حقه است. علم به اخلاق فاضله است. علامه مصباح در حوزه اخلاق یکی از اساتید برجسته […]

آیت‌الله رئیسی گفت: علامه مصباح یزدی انحرافات فکری را می‌شناخت و در مقابل آن‌ها ایستادگی می‌کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت علامه مصباح یزدی گفت: علم، علم به حقایق حقه است. علم به اخلاق فاضله است. علامه مصباح در حوزه اخلاق یکی از اساتید برجسته بود و در حوزه احکام و عمل هم فقیه برجسته بود. فقه به معنای باور الهی، اخلاق فاضله و احکام و باید نباید‌های الهی در جان او نشسته باشد. دانش نسبت به فرمول‌های علمی کسی را فقیه نمی‌کند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: اگر فقه در سرشت و طبع کسی جای گرفت و سرشت فردی فقهی شد، او فقیه است. ما به کسی که فقط فرمول بلد باشد، فقیه نمی‌گوییم. فقیه به کسی می‌گوییم که فقه در طبع و سرشت او جای گرفته باشد. از کجا می‌فهمیم؟ از جایی که همه اندیشه‌ها، گفتار و کردار او جلوه فقه باشد. اگر کسی همه گفتار، کردار و اندیشه‌های بلندش جلوه فقه گرفت، ما به آن شخص فقیه می‌گوییم.

رئیس جمهور افزود: فقیه کسی است که علم و گفتارش آدم را به یاد خدا بیندازد. کردار او جلوه‌های فقه را نشان می‌دهد و حجت می‌شود. این سخنی است که عیسی مسیح در پاسخ به حواریون فرمود: کسی که دیدنش انسان را به یاد خدا بیندازد. کسی که گفتارش بر دانش انسان بیفزاید و انسان را به خدا نزدیک کند. همچنین کسی که کردارش انسان را به آخرت آگاه کند.

وی بیان کرد: این ویژگی‌ها در شخصیت آیت‌الله مصباح بود. او قبل از انقلاب اسلامی با انکر منکرات مبارزه می‌کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تمام وزنی که داشت، از نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کرد. او می‌گفت که امروز وظیفه همه حمایت از نظام و امام است. اینکه از فرامین رهبری حمایت کرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه فقه سیاسی این فرد جنجال‌هایی را به پا کرد، توضیح داد: سخنان آیت‌الله مصباح مبنا داشت. او افکار انحرافی را می‌شناخت و در برابر آن ایستادگی می‌کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آیت‌الله مصباح در اعلام موضع‌گیری در زمان خودش به عنوان وظیفه عمل می‌کرد، بیان کرد: آیت‌الله مصباح و شهید سلیمانی در جایگاهی هستند که می‌توانند برای جامعه الگو باشند. هم در فکر و اندیشه و هم در عمل در جایگاه الگوی جامعه هستند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: هم عمار انقلاب (آیت الله مصباح) هم مالک اشتر انقلاب و ولایت (شهید سلیمانی) در شناخت موقعیت و زمانو در موضع گیری صحیح آن چه بر عهده شان بود [انجام می دادند.] آیت الله مصباح و شهید سلیمانی در ایام فاطمیه هر دو دارایجایگاهی هستند که می توانند برای جامعه ما الگو باشند، هم در فکر و اندیشه هم در عمل و اقدام و ایستادگی در برابر دشمن.

وی افزود: برخی خودشان و شاگردانشان نسبت به او ارادت دارند اما اعضای بیت و خانواده شان خیلی به آن بزرگ ارادت ندارند لذاگاهی فرزندانشان در سمت گیری ها با خود شخصیت متفاوت هستند. اما از ویژگی های آیت الله مصباح این است که خانواده واطرافیان به ایشان ارادت دارند و هم اندیشه و هم عمل ایشان را به عنوان عمل برتر پذیرفته اند.این مهم است که بیت و نزدیکان ارادتداشته باشند. هم بشناسند هم ارادت داشته باشند. این نکته مهمی است. این برای همه مهم است که نسبت به اطرافیانشان توجه داشتهباشند.

رئیس جمهور بیان کرد: از ویژگی های رهبر معظم انقلاب این است که اطرافیانشان ایشان را قبول دارند. این نزاهت پاکی و توجه بهمبانی در اطرافیان رهبری نیز وجود دارد و اطرافیان نیز خودشان را با این سلوک و مشی تطبیق داده اند. این موفقیت بزرگی است که مااین را در آیت الله مصباح هم می بینیم. در سخنرانی اخیر رهبری، ایشان از شخصیت آیت الله مصباح نام بردند و این نکته داشت ونکته اش این است که قم و حوزه های مختلف باید به ایشان توجه کنند.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: دانش پژوهان و طلاب و افاضل باید به این شخصیت توجه کنند. ایشان عمل و گفتارشان برای ما حجت است. نسبت به شخصیت هایی که مورد توجه هستند باید توجه شود. در موقعیت دیگری مقام معظم رهبری فرمودند در این منطقه حاضر میشوم تا توجه مسئولین را به این منطقه معطوف سازم و در این مورد هم عنایت رهبر انقلاب به آیت الله مصباح بیانگر لزوم توجه شخصیتها و مسئولین به ایشان است.