تاثیر عرضه ربع سکه در بورس بر بازار /فاصله قیمتی باید بیشتر شود در پی نخستین معاملات ربع سکه در بازار سرمایه‌، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، فاصله قیمتی اعلام شده در بازار بورس برای این قطعه‌ سکه را نزدیک به قیمت بازار آزاد دانسته و معتقد است که برای تأثیر شگرف بر بازار […]

تاثیر عرضه ربع سکه در بورس بر بازار /فاصله قیمتی باید بیشتر شود

در پی نخستین معاملات ربع سکه در بازار سرمایه‌، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، فاصله قیمتی اعلام شده در بازار بورس برای این قطعه‌ سکه را نزدیک به قیمت بازار آزاد دانسته و معتقد است که برای تأثیر شگرف بر بازار و کاهش حباب‌ها و قیمت‌ها، بایستی در معاملات آتی، قیمت پایه، با فاصله بیشتری از قیمت‌ها در بازار آزاد اعلام و عرضه انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، فرآیند نخستین واگذاری ربع سکه در بورس کالا با عرضه  ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه بهار آزادی از امروز (شنبه ٢۴ دی ماه) آغاز شد و تا چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت. در اولین روز معاملات، این قطعه سکه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

در رابطه با تاثیر این عرضه در بورس کالا بر بازار سکه، نادر بذرافشان – رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران- اظهار کرد: از هفته گذشته که خبر این عرضه اعلام و اطلاع‌رسانی شد، تاثیر بسیار خوبی بر بازار داشت و حباب ربع سکه را که طی هفته‌های گذشته بسیار هم بزرگ شده بود، کاهش قابل توجهی داد؛ به گونه‌ای که حباب ربع سکه حدود ٩٠٠ الی یک میلیون تومان هم کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: امروز که نخستین روز معاملات ربع سکه در بورس کالا بود، این قطعه سکه با بهای هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان معامله شد که فاصله چندانی با قیمت آن در بازار آزاد نداشت و حدود ۴٠٠ هزار تومان ارزان‌تر از بازار بوده است. علیرغم اینکه ۵٠٠ هزار قطعه عرضه شده بود اما آنطور که شنیده شد، گویا استقبال چندان نداشت و حدود ٣٠٠ هزار معامله انجام شده است که علت این موضوع می‌تواند همین فاصله کم قیمت اعلامی با قیمت بازار آزاد باشد.

بذرافشان با بیان اینکه امروز، اولین روز معادلات بوده و بایستی منتظر ماند تا ببینیم طی روزهای آتی چه اتفاقی خواهد افتاد، تاکید کرد: در روزهای آینده چنانچه با فاصله بیشتر از قیمت بازار داخلی (پایین‌تر) ارائه شود، می‌تواند نقش مهم‌تر و به‌سزایی در کاهش حباب سکه و حتی کاهش قیمت‌ها داشته باشد. امروز ربع سکه در بازار در بازه قیمتی هفت میلیون و ۶٠٠- ٧٠٠ هزار تومان قرار داشت اما در بورس با قیمت هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان خریداری شده که خیلی تفاوت قیمت زیادی نیست و به‌نظر می‌رسد از همین روی هم تعداد خریداری کم بوده است؛ از همین روی اگر در معاملات روزهای پیش‌رو با قمیت پایه با فاصله بیشتر از قیمت بازار آزاد (ارزان‌تر) اعلام و عرضه شود، تاثیر بیشتری در بازار آزاد خواهد داشت.