وزرای دفاع چین و آمریکا در نشست وزیران دفاع کشورهای مجمع جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در کامبوج شرکت خواهند کرد و احتمال می‌رود که گفت‌وگوهای حضوری با یکدیگر برگزار کنند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران/آسوشیتدپرس، وزارت دفاع چین اعلام کرد وی فنگه، وزیر دفاع این کشور در این نشست که از امروز (یکشنبه) الی […]

وزرای دفاع چین و آمریکا در نشست وزیران دفاع کشورهای مجمع جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در کامبوج شرکت خواهند کرد و احتمال می‌رود که گفت‌وگوهای حضوری با یکدیگر برگزار کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران/آسوشیتدپرس، وزارت دفاع چین اعلام کرد وی فنگه، وزیر دفاع این کشور در این نشست که از امروز (یکشنبه) الی سه‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.
این وزارتخانه همچنین در ادامه عنوان داشت، وزیر دفاع چین با سران سایر هیئت‌ها از جمله خود کامبوج، متحد نزدیک چین دیدار و درخصوص همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا هم اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع این کشور پس از توقف در کانادا و سپس در اندونزی، برای شرکت در این نشست در کامبوج حاضر خواهد شد.
این وزارتخانه در ادامه گفت، لوید آستین مشارکت‌های چند جانبه غیررسمی را با همتایان آسه‌آن خود برگزار خواهد کرد و با مقامات کامبوج و سایر شرکا دیدار خواهد کرد تا درخصوص ثبات منطقه هند- آرام گفت‌وگو کند.
وزرای دفاع چین و آمریکا قصد دارند با شرکت‌کننده‌های دیگر در حاشیه این نشست دیدار کنند. البته با اینکه هیچ دیدار دوجانبه رسمی میان این دو کشور اعلام نشده است اما تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین امروز با انتشار بیانیه‌ای ظاهرا به احتمال برگزاری آن اشاره کرد.
تان گفت: «چین در حین این نشست آسه‌آن، رویکردی مثبت و باز را نسبت به تبادل نظر با آمریکا اتخاذ می‌کند و همچنین بخش‌های مختلف هر دو کشور ارتباطات و هماهنگی‌هایی را در این خصوص انجام می‌دهند.»
چین و آمریکا به دلایل مختلفی از جمله مسئله تایوان و موضع هر کدام نسبت به حمله روسیه به اوکراین اختلاف نظرهایی دارند. چین از محکوم کردن حمله مسکو به کی‌یف و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه خودداری کرده و از طرفی، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند.