در دامان شاهو، انارهایی به شهد عسل رسیده دومین جشنواره استانی انار اورامان در روستای «دله مرز» از توابع شهرستان سروآباد، بخش اورامانات روز پنجشنبه هجدهم آبان ۱۴۰۲ با حضور استاندار کردستان، مسئولان و جمعی از هنرمندان،گردشگران و اهالی روستاهای اطراف برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ روستای دله مرز […]

در دامان شاهو، انارهایی به شهد عسل رسیده

دومین جشنواره استانی انار اورامان در روستای «دله مرز» از توابع شهرستان سروآباد، بخش اورامانات روز پنجشنبه هجدهم آبان ۱۴۰۲ با حضور استاندار کردستان، مسئولان و جمعی از هنرمندان،گردشگران و اهالی روستاهای اطراف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ روستای دله مرز ، روستایی زیبا و بزرگ با بافتی پلکانی در حاشیه رود بزرگ سیروان در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرو آباد استان کردستان در منطقه اورامانات قرار گرفته است.

در پیچ وخمهای جاده های کوهستانی بخش اورامانات استان کردستان، در میان کوههای بلند قامت و سربه فلک کیشده، مابین رشته کوههای زاگرس، شاهو وکوسالان روستاهای زیبایی را یکی پس از دیگری برای حضور در دومین جشنواره استانی انار اورامان در روستای دله مرز را پشت سر گذاشتیم. درختان انار باغات کنار جاده با برگهای سبز زیتونی رنگ و انارهای ریز ودرشت وترک خورده چین چین، چشم هر رهگذری را نوازش می دادند.

هرچقدر به مسیر برگزاری جشنواره انار در روستای دله مرز نزدیکر میشدیم ترافیک ماشینها و تورهای گردشگری که از روستاها وشهرهای اطراف و سایر استانهای دیگر آمده بودند سنگین تر میشد.

جمعیت انبوهی با پوشش لباس زیبای کردی که از دور مانند یک رنگین کمان پر زرق وبرق به نظر می رسید، چشم انتظار شروع برنامه با حضور استاندار و مسئولان بودند.

عطر خوش رب اناری که روی شعله های آتش در کوچه پس کوچه های بافت زیبای روستای پلکانی دله مرز که با دستان شیر زنان خوش سلیقه و پرتلاش این روستای زیبا وتاریخی در حال آماده شدن بود، به مشاممان می خورد.

صدای خروش رود بزرگ سیروان از وسط روستای دله مرز، موسیقی سیاچمانه وشمشال هنرمندان خوش صدا درهم آمیخته بود و روح هر موجود زنده ای را جلا می داد.

جشنواره ای بسیار زیبا و منظم، باچیدمانی سنتی درقاب دنیایی توصیف ناپذیر آمیخته از مهمانوازی مردم آن دیار پر مهر در کنار سبدهای ارغوان پر از انارهای سرخ وزیبا بر روی دستان دختران وپسران نوجوان ضمن خوش آمدگویی به استاندار و مهمانان باعنوان( انار گردانی) شروع شد.

وعده استاندار برای رفع مشکل راه دسترسی و آنتن دهی تلفن همراه روستای دله‌مرز/ گردشگری محور توسعه و موثر در رشد اقتصادی

استاندار کردستان از رفع مشکل اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه و نیز آسفالت راه دسترسی روستای دله‌مرز از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد خبرداد.

استاندار کردستان در این مراسم با اظهار خرسندی بیان کرد: امروز صدها نفر گردشگر از نقاط مختلف کشور برای دیدن یکی از زیباترین، بکرترین و دیدنی‌ترین نقاط دنیا، کردستان زیبا در این جشنواره حضور یافتند، در این دیاری که مردمانش به‌سان طبیعت، بسیار زیبا، در پایمردی و اسقامت همچون کوهستان شاهو، در عظمت و شکوه همچون کوه کوسالان، و در زلالی و پاکی مانند رودخانه خروشان سیروان هستند.

زارعی کوشا با بیان اینکه خدای متعال راشاکریم که امروز استان کردستان سرزمین جشن‌ها و جشنواره‌هاست، سرزمین شادی و نشاط، درکنار هم بودن، برادری و خواهری است، با اشاره به صفا وصمیمیت و مهمان‌نوازی مردمان این دیار افزود: بسیار افتخار می‌کنم به میزبانانی چنین ارجمند که اینگونه هرآنچه که از مواهب الهی در اختیار دارند را برای مهمانان خود در طبق اخلاص می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته توسط مجموعه مدیران استان بخشی از این مسیر از روستای ژریژه تا دَله آسفالت شده‌است، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ جاده روستای دله‌مرز نیز آسفالت و بهسازی شود.

زارعی کوشا ادامه داد: امید است سال آینده همزمان با برگزاری جشن انار نیز، زمین چمن مصنوعی روستای دله‌مرز در کنار رودخانه سیروان هم بهره‌برداری و احداث شود.

وی با تاکید بر رفع مشکل اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه در این روستاهاگفت: امیدواریم تا ۲ ماه آینده مشکل آنتن دهی تلفن همراه و شبکه اینترنت پرسرعت این محور به طور کامل برطرف شود.

استاندار کردستان، برگزاری جشنواره‌ها را فاکتور مهمی در توسعه گردشگری استان برشمرد و افزود: با توجه به اینکه کردستان به سرزمین جشن‌ها و جشنواره‌ها تبدیل شده، این مهم در جایگاه خود یکی از محور‌های توسعه محسوب می‌شود.

زارعی کوشا با اشاره به گردشگری در ابعاد مختلف از جمله گردشگری اقتصادی سلامت، طبیعی، تفریحی و گردشگری کشاورزی، اضافه کرد: امسال تاکنون به شکرانه برداشت محصولات کشاورزی چندین جشنواره در استان برگزار شده و در آینده نزدیک جشن گندم در بیجار نیز برگزار خواهدشد.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ها به توجه و تمرکز ویژه دستگاه‌های متولی نسبت به موضوع کشاورزی کمک می‌کند و همچنین منجر به ترغیب گرشگران جهت دیدن مناطق بکر گردشگری می‌شود افزود: امروز صدها نفر گردشگر از نقاط مختلف کشور برای دیدن زیبایی های کردستان در جمع بیش از دوازده هزارنفری این جشنواره حضور یافتند.

استاندار کردستان با تاکید بر تکمیل زیرساخت‌ها در مناطق روستایی که مهمترین آن راه‌ها، جاده‌ها و مراکز اقامتی و سکونتگاه‌ها است، بیان کرد: در دوسال سال گذشته از عمر دولت سیزدهم بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان احداث شده که عمده آن در محورهای گردشگری استان بوده است.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه در سفرهای رئیس جمهور و هیات دولت مردمی به کردستان، اعتبار مناسبی برای توسعه حوزه راه و زیرساخت‌های گردشگری جذب شده است، یادآور شد:احداث سکونت‌گاه‌های بومگردی باتوجه به بوم و طبیعت بی نظیر این استان توجیه اقتصادی دارد و می تواند و جذابیت زیادی برای دوستداران طبیعت داشته باشد.

هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی دیم سروآباد آبی می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جشنواره اظهار کرد: سروآباد ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که هفت هزار هکتار آن باغ است.

پیمان اسکندری ادامه داد: هشت میلیون مترمکعب آب از سد داریان و ۲۲ میلیون مترمکعب از سیروان به اراضی کشاورزی سروآباد اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: در راستای مصوبات دومین سفر رییس جمهور به استان در مسیر هشت روستایی که ایستگاه پمپاژ در آن تعریف شده که ۲ مورد از آن تملک شده و مابقی هم در دست اقدام است یک هزار و ۲۰۰ هکتار آبی می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: توسعه باغات و پرورش ماهیان و همچنین ظرفیت گردشگری کشاورزی در این منطقه وجود دارد.

راه اندازی ۲ بازارچه در ۲ روستای سروآباد برای عرضه محصولات کشاورزی

فرماندار سروآباد اضهار کرد: چندین کلان پروژه راه آهن سنندج_همدان وفرودگاه سقز در سفر رئیس جمهور به کردستان و آبرسانی و ایستگاه پمپاژ دهکانان سروآباد بعد از یک دهه در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید

وی با اشاره به اینکه از هفت هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات انار استان چهار هزار و ۳۰۰ هکتار آن در شهرستان سروآباد قرار دارد، بیان کرد: از ۱۰ هزار تن تولید انار در کردستان هم هفت هزار تن آن از باغات سروآباد تولید و برداشت می شود.

فرماندار شهرستان سروآباد با اعلام اینکه بازارچه در روستاهای حسین آباد و دهکانان برای عرضه محصولات کشاورزی در شهرستان سروآباد راه اندازی می شود، گفت: با ایجاد این بازارچه ها باغداران بدون واسطه و وجود دلال می توانند محصولات خود را به بازارهای استان و خارج از کشور عرضه کنند.

زارعی یادآور شد: در راستای جشنواره انار توسعه این باغات با هدف رونق تولید و توسعه گردشگری کشاورزی و کارآفرینی در این شهرستان را پیگیری می کنیم.

فرماندار سروآباد افزود: از اهداف مهم این جشنواره توسعه فرآورده های جانبی انار و معرفی آیین و فرهنگ مردم منطقه و ظرفیت های گردشگری آن تجلیل از باغداران نمونه است.

شهرام رفیق دوست، دهیار روستای دله مرز نیز در این جشنواره اظهار کرد: جشن انار آغازگر توجه مسئولان به این منطقه خواهد بود که در زمینه زیرساختی با مشکلات زیادی مواجه است.

وی ادامه داد: وقتی راه های دسترسی و پل های ارتباطی بین روستاهای این منطقه بازسازی و بهبود پیدا کنند بی شک شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.

خبرنگار: کویستان عبدالحکیمی