دولت طبق آنچه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، ۱۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی دارد که البته فرزین اقداماتی برای حل این مشکل در دستور کار قرار داده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ناترازی دولت و بدهی آن به سیستم بانکی یکی از عواملی است که می‌تواند پایه پولی […]

دولت طبق آنچه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، ۱۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی دارد که البته فرزین اقداماتی برای حل این مشکل در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ناترازی دولت و بدهی آن به سیستم بانکی یکی از عواملی است که می‌تواند پایه پولی و نهایتاً نقدینگی و تورم را افزایش دهد و در این میان رئیس کل بانک مرکزی هم به آن در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش اشاره و راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه کرد.

محمدرضا فرزین در این‌باره اظهار کرد: مجموعه‌ای از عوامل سبب افزایش پایه پولی می‌شود که یکی از آنها ناترازی سیستم بانکی و ناشی از اضافه‌برداشت بانک‌ها بوده و عامل دوم آن ناترازی دولت و بدهی آن به سیستم بانکی است. بنابراین کمیته‌ای برای کنترل ناترازی تشکیل داده‌ایم و درصددیم امسال آن را به پایین‌ترین حد ممکن برسانیم. همچنین برنامه‌ای طراحی کرده‌ایم که اضافه برداشت بانک‌ها را کاهش دهیم که البته دولت در این زمینه باید اقداماتی از جمله افزایش سرمایه بانک‌ها و پرداخت کردن بدهی‌اش به بانک‌ها را در دستور کار قرار دهد.

وی درباره میزان بدهی دولت به سیستم بانکی نیز افزود: در حال حاضر بر اساس آخرین آمارها دولت حدود ۱۱۷ همت به بانک‌های مختلف بدهی دارد و اگر می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم هم دولت و هم بانک‌ها باید ناترازی‌شان را حل و فصل کنند. در این زمینه رئیس‌جمهور در تعطیلات نوروزی جلسه ویژه‌ای برای کنترل تورم برگزار کردند و از بانک مرکزی خواستند این برنامه را ارائه دهد. در این برنامه وظیفه همه دستگاه‌ها از وزارت امور خارجه تا دیگر وزارتخانه‌ها را تدوین کردیم و همگی وظایفشان مشخص است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه هم‌اکنون مانده حساب دولت و شرکت‌های دولتی چقدر است؟ گفت: دولت و شرکت‌های دولتی حدود ۳۷۲ همت منابع‌شان در بانک مرکزی است چرا که طبق قانون دولت و شرکت‌های دولتی نمی‌توانند در بانک‌های تجاری سپرده‌گذاری کنند.

البته به گفته وی، بانک مرکزی در سال جاری با توافقی که با وزارت اقتصاد و خزانه کرده‌ایم امیدواریم به گونه‌ای مدیریت کنیم که این ناترازی دولت به سیستم بانکی حل و فصل شود.

حالا باید دید در این زمینه چه اقداماتی در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار می‌گیرد و میزان این بدهی تا پایان امسال چگونه کاهش پیدا خواهد کرد