امسال جشنواره فیلم فجر بخش ملی خود را در سینما ملت و بخش بین‌الملل را در برج میلاد برگزار می‌کند؛ این کار می‌تواند فضای جشنواره را منظم‌تر کند و روند برگزاری را هدفمند کند و سرعت ببخشد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، در تمام سال‌های گذشته موضوع مکان و یا خانه جشنواره فیلم فجر […]

امسال جشنواره فیلم فجر بخش ملی خود را در سینما ملت و بخش بین‌الملل را در برج میلاد برگزار می‌کند؛ این کار می‌تواند فضای جشنواره را منظم‌تر کند و روند برگزاری را هدفمند کند و سرعت ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، در تمام سال‌های گذشته موضوع مکان و یا خانه جشنواره فیلم فجر موضوع مهم و مطرح جشنواره قبل از برگزاری بوده است، این در حالی است که جشنواره‌های مهم سینمایی دنیا محل برگزاری ثابت دارند، این چیزی بود که دو سال قبل رضا کیانیان در مصاحبه‌ای با ما به آن اشاره کرد، سال گذشته نیز مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر ۴۰ خبر از برنامه‌ریزی‌هایی برای احداث خانه دائمی جشنواره داد، چیزی که خیلی زود توسط ریاست سازمان سینمایی هم تأیید شد و قرار شد اقدامات اولیه آن انجام شود.

امروز یک سال از این اخبار گذشته است و هنوز خبری از خانه دائمی جشنواره فیلم فجر نشده است. در چند سال قبل که جشنواره‌های ملی و جهانی از یکدیگر جدا شده بودند، تعداد مهمانان، اصحاب رسانه، عوامل فیلم‌ها، برنامه‌های اصلی و فرعی در دو بازه زمانی جداگانه و در دو سینمای جدا از هم بود و برای همین طبیعی بود که مدیریت هرکدام جداگانه و روند برگزاری نیز ساده‌تر بود.

در سال‌هایی که ملی و بین‌الملل ادغام بودند  رسانه‌ها در سینمایی مثل فلسطین صحرا و استقلال به تماشای آثار می‌نشستند، و هنرمندان در سینماهای دیگری به تماشای آثار می‌نشستند.

اما امسال با بازگشت به شکل قدیمی و اصلی جشنواره یعنی برگزاری همزمان بخش ملی و بین‌الملل، شاهد ادغام تمامی این برنامه‌ها در دو بخش هستیم؛ بنابراین حجم فزاینده‌ای از مهمانان اعم از سینماگران، اصحاب فرهنگ و رسانه، شخصیت‌های خارجی، مدیران و… در یک جا باید جمع شوند، این‌گونه شاهد یک جشنواره شلوغ و با ازدیاد جمعیت فراوان می‌شدیم،
اما دو روز گذشته خبر اعلام خانه جشنواره فیلم فجر از سوی روابط عمومی این رویداد سینمایی نشان داد که یک اتفاق بهتر امسال رخ خواهد داد.

“سینما ملت” خانه رسانه و “برج میلاد” خانه اصلی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شد

طبق این خبر قرار شد که سینما ملت به‌عنوان سینمای رسانه جشنواره  فیلم فجر و برج میلاد به‌عنوان خانه جشنواره میزبان مهمانان داخلی و خارجی و همچنین بخش بین‌الملل باشد. در ادوار ۳۹ جشنواره فیلم فجر و قبل از آن تا زمانی که بخش ملی و بین‌الملل جشنواره‌ با هم بود، سینما چارسو به‌عنوان سینمای هنرمندان انتخاب می‌شد و سینما ملت به‌عنوان خانه جشنواره، بنابراین این اقدام امسال به‌طور کلی حرکت مسبوق به سابقه‌ و معقولی است. در سال‌های قدیمی جشنواره و همراهی دو بخش ملی و بین‌الملل، رسانه‌ها در سینماهایی مانند فلسطین، صحرا و استقلال به تماشای آثار می‌نشستند و هنرمندان در سینماهای دیگر، اما این بار به‌خاطر بخش بین‌الملل و شکل جدید آن در قالب تازه‌ای برگزار می‌شود.

حال امسال جشنواره فیلم فجر در اقدامی قابل قبول، سینمای اصحاب رسانه و منتقدین را در سینما ملت گذاشته است تا خبرنگاران بتوانند برنامه‌ها و رخدادهای جشنواره فیلم فجر مانند نشست خبری را به‌دور از ازدحام جمعیت و برنامه‌های جنبی، پوشش دهند و از سوی دیگر مهمانان داخلی و خارجی جشنواره و همین‌طور بازار فیلم نیز در سینمای برج میلاد حضور داشته باشند.
این انتخاب بدون شک می‌تواند مدیریت جشنواره و برنامه‌های آن را در روندی بهتر و قابل کنترل قرار دهد و فضای جشنواره فضایی هدف‌مندتر و پویاتر باشد.