دانش‌آموزان دهه هشتادی بسیار فعال و آرمان‌گرا و دنبال تغییر و اثرگذاری بر وضعیت جامعه هستند اما آرامش و صبوری آن‌ها کم است و احساسات پرشوری دارند؛ اما قطعاً “دهه هشتادی‌ها” برای کشور فرصت هستند نه تهدید. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ویژگی‌های رفتاری جوان و نوجوان امروز که نسل جدیدی از دانش‌آموزان و […]

دانش‌آموزان دهه هشتادی بسیار فعال و آرمان‌گرا و دنبال تغییر و اثرگذاری بر وضعیت جامعه هستند اما آرامش و صبوری آن‌ها کم است و احساسات پرشوری دارند؛ اما قطعاً “دهه هشتادی‌ها” برای کشور فرصت هستند نه تهدید.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ویژگی‌های رفتاری جوان و نوجوان امروز که نسل جدیدی از دانش‌آموزان و دانشجویان کشور در محیط‌های آموزشی هستند، این روزها محل توجه قرار گرفته است.

برخی روانشناسان و جامعه‌شناسان باور دارند که باید نیازهای نسل جدید را شناخت، متناسب با تغییرات آن در رویه‌های آموزشی و سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش تغییر ایجاد کرد.

نادیده گرفتن نسل جدید، تلاش برای سرکوب نظرات و انتقادات آنها، اعمال خشونت به جای پاسخگویی به سؤالات و ابهامات چرخه‌ای جز تشدید خشونت به همراه نخواهد داشت.

در همین ارتباط با “سید بابک هاشمی‌ نکو؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش” و دانش‌آموخته دکترای فلسفه تعلیم و تربیت گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
دانش‌آموزان دهه هشتادی چه ویژگی‌هایی دارند؟

دانش‌آموزان دهه هشتادی بسیار فعال و آرمان‌گرا و دنبال تغییر و اثرگذاری بر وضعیت جامعه هستند اما آرامش و صبوری آن‌ها کم است و احساسات پرشوری دارند. این نسل از فضای مجازی بسیار بهره می‌برد، اهل بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین و اثرگذاری آنها از فضای مجازی زیاد است.
دهه هشتادی‌ها را فرصت می‌دانید یا تهدید‌؟

بدون شک آن‌ها برای پیشرفت جامعه و ساختن آینده ایران فرصت هستند البته باید بدانیم چگونه از این فرصت استفاده شود‌. اگر مسیر تربیت در مدرسه و جامعه به‌درستی تنظیم شود از این فرصت‌ها به‌خوبی استفاده خواهد شد.

جوانان و نوجوانان امروز فرزندان و پاره‌های تن ما هستند و لازم است اگر اشکالی هم دارند یا تحت تأثیر تبلیغات بدخواهان ایران قرار گرفته‌اند، برخورد پدرانه و پرستارانه با آنها شود و با ایجاد فضای صمیمانه گفتگو و تبیین در مدرسه با صبر و متانت بتوان ابهامات آنها را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید

گفت‌وگوی غیرنمایشی با نوجوانان و جوانان را باید کلید بزنیم/ نسل جدید “دین‌ستیز” نیست
نظر شما درباره حضور طیفی از دهه هشتادی‌ها در اغتشاشات اخیر چیست؟

رویکرد آموزش و پرورش  صیانت از دانش‌آموزان است و در مدرسه بهترین روش را گفتگو، تبیین و اقناع دانش‌آموزان می‌دانیم؛ خوشبختانه همین خط کلی از سوی مدیران مدارس باید رعایت شود و حتی در برخی موارد که هیجانات دانش‌آموزان غلبه داشت، مدارس توانستند موضوع را کنترل کنند و نیازی به دخالت هیچ نیرویی خارج از مدرسه نبوده است.

مطالبه حداکثر رأفت برای نوجوانان 

در موارد اندکی نیز شاهد بودم اگر دانش‌آموزی  به دلیل شرکت در اعتراضات  خارج از مدرسه دستگیر شده با وساطت مسئولان آموزش و پرورش استان یا شهرستان آزاد شده مگر اینکه خدای نکرده بحث صدمه به اموال عمومی مطرح باشد البته انتظار داریم در این زمینه نیز با نوجوان حداکثر رأفت انجام شود چرا که آنها آینده‌سازان کشورند.