تاخیر در اعطای وام مسکن روستایی مساوی با از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی است دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی از ابلاغ نشدن آیین‌نامه اعطای وام مسکن روستایی انتقاد کرد و گفت: تاخیر در اعطای وام مسکن روستایی، معضلات اجتماعی را در پی دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ علی اکبر […]

تاخیر در اعطای وام مسکن روستایی مساوی با از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی است

دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی از ابلاغ نشدن آیین‌نامه اعطای وام مسکن روستایی انتقاد کرد و گفت: تاخیر در اعطای وام مسکن روستایی، معضلات اجتماعی را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ علی اکبر بسطامی در گفتگو با دانا، درباره علت ابلاغ نشدن آیین نامه اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن از سوی بانک مرکزی علی رغم ابلاغ از سوی دولت گفت: یکی از مشکلات جدی ما در کشور در بحث قانونگذاری همین تدوین آیین نامه‌ها و ابلاغ دیر هنگام آنها است.

وی در ادامه بیان کرد: ما در قوانین مصوب شده در بودجه سنواتی ذکر می‌کنیم که اجرای قوانین مصوب شده منوط به تدوین آیین نامه آنها و ابلاغ آنها است، اما معمولاً تدوین و ابلاغ آیین نامه‌ها بین ۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد. وقتی تدوین یک آیین نامه ۶ ماه از سال را سپری می‌کند در واقع ما ۵۰ درصد زمان را برای اجرای آیین نامه از دست داده‌ایم.

دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: متاسفانه این ناهماهنگی بین دستگاه اجرایی، قانونگذار، حوزه تقنینی و اجرا باعث می‌شود که بسیاری از برنامه‌ها را به موقع انجام ندهیم. مثلاً بر اساس گزارش های واصله مشخص شد، مصوبات برنامه ششم توسعه کمتر از ۳۰ درصد عملیاتی و اجرایی شده بود.

بسطامی در ادامه توضیح داد: البته یکی دیگر از مشکلات ما در برخورد با آیین نامه‌ها این است که این آیین نامه‌ها، قانون را تفسیر می‌کنند و یا قانون را نقض می‌کنند و به همین دلیل اجرا و ابلاغ آنها به تاخیر می‌افتد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: یکی از مصادیق و نتایج تدوین دیر هنگام آیین نامه‌ها همین ابلاغ نشدن آیین نامه اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی است. با وجود گذشت ۸ ماه از آغاز سال هنوز این آیین نامه به بانک‌ها ابلاغ نشده تا به مردم وام ساخت و ساز مسکن پرداخت شود، این اقدامات باعث می‌شود که ما سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست بدهیم.

بسطامی در ادامه افزود: پارادوکس رفتاری مسئولین در حوزه قانونگذاری و اجرا باعث می‌شود که مردم روی باورهایشان به خدمتگزاران خودشان دچار تردید شوند. به همین دلیل است که می‌بینیم، روستاییان که زمانی در چرخه تولید و اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار بوده‌اند، هم اکنون این کار ویژه را از دست داده‌اند؛ زیرا حمایت لازم از آنها نمی‌شود؛ وام‌هایی مثل وام مسکن به آنها پرداخت نمی‌شود و آنها مجبور می‌شوند به شهرها مهاجرت کنند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر به جای اینکه شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم، همچنان شاهدیم که روستاییان به شهرها و حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند؛ این مهاجرت باعث بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در شهرها و حاشیه شهرها می‌شود.

دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: کاری که هم اکنون بانک مرکزی انجام می‌دهد و آیین نامه اعطای وام مسکن روستایی را ابلاغ نمی‌کند، خلاف قانون است؛ در حالی که قانون مصوب مجلس جامع و مانع است، این اقدامات بانک مرکزی باعث نارضایتی مردم می‌شود.