افراد سحرخیز به خصوص در سنین بالا در طول روزپر انرژی تر هستند و از نظر ذهنی قوی و تیزتر هستند.  به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل ازخبرگزاری صداوسیما، دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ می‌گویند: «سالمندانی که صبح زود بیدار می شوند و در تمام طول روز مشغول انجام فعالیت هستند، در مقایسه با افرادی که […]

افراد سحرخیز به خصوص در سنین بالا در طول روزپر انرژی تر هستند و از نظر ذهنی قوی و تیزتر هستند.

 
به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل ازخبرگزاری صداوسیما، دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ می‌گویند: «سالمندانی که صبح زود بیدار می شوند و در تمام طول روز مشغول انجام فعالیت هستند، در مقایسه با افرادی که دیر از خواب بیدار ‌می‌شوند و در طی روز فعالیت خاصی ندارند، هم شادتر هستند و هم در تست های روانشناسی عملکرد بهتری دارند».

اهمیت داشتن فعالیت به ویژه با افزایش سن، امری ثابت شده است. با این حال، این تحقیقات جدید نشان می‌دهد که الگوهای فعالیت منظم ،هم برای جسم سالم و هم برای روان سالم ضروری هست.

ایجاد تغییرات در برنامه روزانه فرد می‌تواند سلامت و تندرستی را بهبود بخشد. دانشمندان برای اثبات نظریه های خود آزمایش هایی در این باره انجام دادند. با توجه به این آزمایشات و نتایج به دست آمده از آن سالمندانی که سحر خیز بودند و در طول روز فعالیت داشتند شادتر بودند و عملکرد شناختی قوی تری داشتند.

تعدادی از همین افراد مسن که فعالیت روزانه داشتند اما شب ها دیر می‌خوابیدند و صبح دیر بیدار می‌شدند نسبت به گروه قبلی افسرده تر بودند و تمرکز کم تری در انجام کار ها داشتند. گروه دیگر از افراد مسن مورد آزمایش قرار گرفته افرادی بودند که الگوهای فعالیت روزانه درستی نداشتند و سحر خیز نبودند و شب ها دیر به رخت خواب می‌رفتند.این افراد اغلب دچار افسردگی شدید و تمرکز ذهنی بسیار کم بودند.

رابطه بین سلامت روان و الگوهای فعالیت کاملا به هم مرتبط است. به عبارت دیگر،افرادی که مبتلا به  افسردگی هستند اغلب الگوی برنامه ریزی برای فعالیت درست و منظم ندارند.

پروفسور اسمگولا می گوید: «اگر به دنبال ایجاد تغییر در روال برنامه ریزی خود هستید، اولین قدم معمولاً این است که هر روز با صرف نظر از اینکه چقدرممکن است احساس خستگی کنید در ساعت مشخصی درصبح از خواب بیدار شوید. نکته دیگر داشتن یک برنامه واقع بینانه برای فعال ماندن در طول روز است. این شاید سخت به نظر برسد اما باید با خودتان منطقی باشید».

برای تنظیم یک برنامه فعال و مناسب می‌توان کارهایی مانند دیدار خویشاوندان، دوستان، پیاده روی کردن، ورزش و برقراری ارتباط با دنیای پیرامون  را در نظر گرفت. در واقع یک برنامه فعال مناسب برنامه ای است که فرد از آن لذت ببرد و احساس آرامش داشته باشد.