برگزیدگان سومین جشنواره پینوس رسانه‌ای استان کردستان معرفی و از آنان تجلیل شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان،جشنواره رسانه‌ای پینوس، هر سه ماه یک بار با حضور خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و نویسندگان در استان کردستان برگزار و آثار ارسالی در قالب مکتوب، یادداشت، تحلیل، مقاله، مصاحبه و گزارش داوری می‌شوند. سید […]

برگزیدگان سومین جشنواره پینوس رسانه‌ای استان کردستان معرفی و از آنان تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان،جشنواره رسانه‌ای پینوس، هر سه ماه یک بار با حضور خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و نویسندگان در استان کردستان برگزار و آثار ارسالی در قالب مکتوب، یادداشت، تحلیل، مقاله، مصاحبه و گزارش داوری می‌شوند.

سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج عصر امروز در آیین اختتامیه سومین دوره جایزه رسانه جشنواره پینوس اتاق بازرگانی استان کردستان که در سالن جلسات پارک علم و فناوری سنندج برگزار شد،با بیان اینکه توسعه دو رکن اساسی دارد، اظهار داشت: توسعه ذهنی و توسعه فیزیکی و مادی دو موضوع مهم برای توسعه و گسترش اقتصادی جامعه است.
وی افزود: جامعه‌ای که از نظر فکری، اندیشه‌ای و فرهنگ جایگاه خود را به دست نیاورده باشد به طور قطع در راستای توسعه مادی و فیزیکی موفق نمی‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: بخش خصوصی در استان کردستان بعد از سال‌ها کاوش و تحقیقات به این اعتقاد رسیده که جامعه کردستان به عنوان یکی از استان‌های خدادادی و توانمندی‌های انسانی متاسفانه تاکنون تبدیل به درآمد، شغل و رفاه اجتماعی نشده و نیازمند به توسعه ذهنی و فکری است.
وی با بیان اینکه فلسفه وجودی جشنواره پینوس در راستای هدایت و ارتقای حوزه رسانه است، گفت: جایگاه اصحاب رسانه در ذهن آحاد جامعه و مسئولان مغفول مانده، به این وسیله این جشنواره به عنوان اهرم ارتقای جایگاه و ارزش اصحاب رسانه و کانون توجه است.

حسینی عنوان کرد: رسانه می‌تواند عامل توسعه باشد به طوری‌که با انعکاس دانش، تفکر و توانمندی نخبگان آن چیزی که مورد توجه است سرلوحه کارها قرار دهد،امیدوارم این جشنواره از نظر علمی و معنوی در هر دوره ارتقا یابد.

محمود مختاریان،استاد دانشگاه طباطبایی نیز در این جشنواره به بیان خاطراتی از دوران رسانه‌ای خود اشاره کرد و اظهار داشت:نقش رسانه در مقابله با جنگ نرم دشمنان غیرقابل انکار است و از فعالان عرصه رسانه‌ای انتظار می‌رود ضمن انعکاس مشکلات و نقاط قوت، با تولید محتوا در جبهه جنگ نرم نقش‌آفرینی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه به جای پیشرفت نفت باید توسعه گردشگری داشته باشیم، عنوان کرد: کردستان با توجه به ظرفیت‌های موجود باید سرآمد باشد، معرفی پتانسیل‌های کردستان توسط رسانه‌ها کمک بزرگی به توسعه استان خواهد کرد.

مختاریان با گریزی به بخش عکس جشنواره بیان کرد: عکس‌های ارسالی در این جشنواره ویژگی‌های خاصی داشته، عکس‌ها نسبت به چند سال گذشته متحول شده اما باید کلاس‌های آموزشی بیشتری برای عکاسان برگزار شود.

وی گفت: به ظرفیت‌های بخش کشاورزی؛انار، انگور و لباس‌های سنتی کردستان که کار نشده، پرداخته شود وامیدوارم رسانه‌ها برای معرفی این ظرفیت‌ها کمک کنند.

این استاد حوزه رسانه معتقد بود که علی‌رغم تنوع زیاد در غذاهای ایرانی و سنتی اما این ظرفیت‌هامعرفی و برند جهانی نشده استدر حالی که ترکیه و‌ هند بدون این توانایی برند جهانی شده‌اند، که این نیاز به پیشرفت و توسعه حرفه‌ای و‌ معرفی پتانسیل‌های مغفول مانده و جریان‌سازی توسط عکاسان خبری دارد.

رئیس خانه مطبوعات استان کردستان نیز با انتقاد از بی‌کیفیتی آثار ارسالی اظهارداشت: در بخش گزارش در برخی آثار شاهد ارائه دیدگاه‌های شخصی هستیم، در حالی که در گزارش “من” وجود ندارد، نویسنده در این آثار با بیان نظرات سطحی در عمل به سوی یاداشت‌نویسی و نقد گزارش رفته است، نه گزارش نگاری، در برخی از آثار شاهد هستیم تنها چند مصاحبه کنار هم قرار گرفته و به عنوان گزارش به دبیرخانه جشنواره پینوس ارسال شده است.

وی افزود: در برخی آثار ایجاز رعایت نشده است، غلط‌های تایپی در کنار رعایت نکردن مسائل آیین نگارش در بسیاری از آثار به چشم می‌خورد.

رئیس خانه مطبوعات استان کردستان با بیان اینکه گزارش شامل سه جز مشاهده، مصاحبه و تحقیق است، خاطرنشان کرد: در مجموع در گزارش‌های ارائه شده نکات ضعفی همچون بی‌توجهی به بخش مشاهده و توصیف بیشتر گزارش‌ها خبری بودند و سایر انواع گزارش توصیفی کمتر دیده می‌شد. تیتر گزارش‌ها کلی و غیر جذاب بودند، نقش تحقیق و ارایه اطلاعات از سوی گزارش‌گر در بسیاری از آثار کمرنگ بود، رعایت نکردن ایجاز و‌پرگویی و نداشتن انسجام لازم بین اطلاعات ارائه شده مشهود بود.

وی به بخش مصاحبه اشاره و بیان کرد: میزگرد شرایط خاص خود رامی‌طلبد، علاوه بر اینکه باید نقش خبرنگار یا خبرنگاران به عنوان مصاحبه‌گر پررنگ باشد باید بین شرایط افکار شرکت کننده در میزگرد، تناسب منطقی وجود داشته باشد. در آثار ارسالی این بخش نقش خبرنگار در مقام مصاحبه‌کننده کمرنگ بود،پرسش‌هاو تیترها کلی، غیر جذاب، ضعیف و ناقص بوده و ایجاز رعایت نشده است.

رئیس خانه مطبوعات استان کردستان با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط با روزنامه‌نگاری می‌تواند به توانمندی فعالان حوزه رسانه کمک کند یادآور شد: تمرکز روزنامه‌نگاران بر حوزه‌های تخصصی، جمع‌آوری اطلاعات در حوزه‌های تخصصی مورد علاقه می‌تواند در بهبود و‌ پرورش نیروهای کار آمد مؤثر باشد.

هیئت داوران سومین این جشنواره رسانه محمود مختاریان، گیتا علی آبادی و علیرضا کتابدار بودند که در پایان در بین آثارهای ارسالی شیلان صلواتی در بخش یادداشت،فاطمه ملایی در بخش مصاحبه، افسانه گلباغی در بخش گزارش وفرشید اردلان در بخش عکس به عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب شدند.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان