موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان با حضور وزیر میراث‌فرهنگی در سنندج افتتاح می‌شود مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، گفت:در راستای سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان کردستان، موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان رو زجمعه ۱۷ تیرماه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی در سنندج افتتاح می‌شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، یعقوب […]

موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان با حضور وزیر میراث‌فرهنگی در سنندج افتتاح می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، گفت:در راستای سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان کردستان، موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان رو زجمعه ۱۷ تیرماه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی در سنندج افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، یعقوب گویلیان روز پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ در این‌باره، اظهار کرد: سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر یک‌روزه خود به کردستان ضمن بازدید از طرح‌ها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری استان، موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان را نیز افتتاح می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، افزود: بازدید از خانه کُرد سنندج، عمارت حبیبی، موزه باستان‌شناسی، کاخ‌موزه خسروآباد و همچنین افتتاح و بازدید از چند پروژه شاخص گردشگری در استان، از جمله برنامه‌های سفر مهندس ضرغامی به کردستان است.

او در ادامه عنوان کرد: استان کردستان یکی از استان‌های تاریخی کشور است که بناهای ارزشمند فراوانی را در دل خود جای‌ داده است.

گویلیان، گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این استان، مسجد‌جامع (دارالاحسان) سنندج می‌باشد که در تاریخ دوم اسفندماه ۱۳۲۷، با شماره ۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، زمان ساخت این مکان تاریخی را ۱۲۲۶ تا ۱۲۳۲ هجری قمری عنوان کرد و گفت: مسجد- مدرسه دارالاحسان یا مسجد‌جامع سنندج با ساختار معماری عالی و تزیینات بسیار متنوع و نفیس، بیش از دو سده محل آموزش علوم دینی و برپایی مستمر نمازجمعه بوده و به‌عنوان نماد مقاومت و آزادسازی این بخش از سرزمین مقدس ایران اسلامی از دست اغیار، پایه‌گذاری شده است.

او، از تبدیل شدن این مسجد- مدرسه به موزه خبر داد و افزود: مسجد‌جامع تاریخی سنندج به‌دلیل دارا بودن ارزش‌های والای کارکردی-یادمانی، ساختار معماری و همچنین تزیینات کاشی‌کاری، آجری و حجاری سنگی و برخورداری از نفاست و کیفیت بسیار بالای آن، حکم موزه مسجد- مدرسه را از اداره‌کل موزه‌های کشور اخذ نمود.

گویلیان، یادآور شد: مفهوم موزه امروزه بسیار وسیع و متنوع شده است و مفهوم موزه کلاسیک به‌معنی مکانی که تنها محل نمایش اشیا و اقلام تاریخی باشد جای خود را به گستره‌ای متنوع از کارکرد موزه‌های نوین مانند موزه‌های تخصصی، اکو موزه، موزه فضای باز و زنده و … داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، بیان کرد: یکی از انواع این موزه‌ها، موزه بنا می‌باشد که امکان حفاظت و بازدید عمومی برای معرفی بناهای شاخص و با‌ارزش را ایجاد می‌کند و به فراخور می‌تواند موزه‌ها و گالری‌های ثابت و یا موقت هنری و تاریخی در آن برپا شود.

او در پایان ضمن تقدیر و تشکر از اداره‌کل اوقاف و امور خیریه کردستان و همچنین تلاش و پشتکار معاونت میراث‌فرهنگی استان، گفت: امید است با استفاده از ظرفیت موزه‌ها بتوانیم گنجینه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری این استان را بیش از پیش به کشور و جهان معرفی کنیم.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان