مراسم افتتاح مرکز تحقیقات نهج البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی با حضور آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و امام جمعه شهر اصفهان، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، جلال درخشه معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، عباس مقتدایی […]

مراسم افتتاح مرکز تحقیقات نهج البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی با حضور آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و امام جمعه شهر اصفهان، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، جلال درخشه معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و نخبگان در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، طهرانچی با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی توفیق پیدا کرده تا بتواند همراه پژوهشگران علمی قدم در مسیر نهج البلاغه بگذارد، گفت: حکمرانی که در حقیقت نقش آفرینی دولت‌ها در امور عمومی است، به سیاست، فلسفه و فقه به عنوان پشتوانه اصلی خود نیاز دارد.

وی افزود: فلسفه، فقه و سیاست پشتوانه علوم مختلف است. در همه حوزه‌های علمی از جمله سلامت و علم و فناوری نیز همین اصل حاکم است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در دنیای امروز که علم و فناوری جهت دانشمند را تعیین می‌کند، این سیاست است که علم را راهبری می‌کند. در صد سال اخیر سیاست، فقه و فلسفه علوم از خود آن علوم، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر طهرانچی با اشاره به این که غرب در این حوزه، ارزش تعریف می‌کند، گفت: سیاست را دانشمندان تبیین نمی‌کنند، بلکه حکمرانان تبیین می‌کنند. محور اصلی تعریف ارزش در غرب نیز قدرت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اما در نگاه اسلام به حکمرانی با مفهومی به نام حکمت مواجه می‌شویم. قرآن درمورد آل ابراهیم و پیامبران دیگر در کنار علم به حکمت اشاره می‌کند و حکمت را مقدمه علم می‌داند. حکمت چارچوب حرکت را مشخص می‌کند و علم شیوه آن را.

وی تصریح کرد: خداوند در آیات ۲۲ تا ۳۰ سوره اسرا مجموعه‌ای از بیانات را پیرامون حکمت خود معرفی می‌کند. حکمت آن ‌چیزی است که پیامبران همراه کتاب برای بشریت آورده‌اند. حکمت با فقه متفاوت است؛ فقه محدوده باید و نباید را می‌گوید اما حکمت محدوده سیاست و حکمرانی را مشخص می‌کند. ما در تبیین حکمت کم گذاشته‌ایم.